Zoals de titel al zegt: met welk achterhaald kampeermiddel ga jij in de zomer op pad? Ik heb een vouwwagen uit 1980, een Granada Camp Deluxe (hier beschreven). Een klapkar die qua vormgeving lijkt op een Combi Camp, ook uit Denemarken, maar dan minder handig. Wel groter.
Ziet er zo uit:
Qua looks is dit eigenlijk moeilijk te overtreffen. Bruin en oranje. Dat je wil gewoon.
Of toch niet? Want het ding is wel een gedoe met opzetten. Je bent een uur bezig. Dus lekker snel opzetten of inklappen is er niet echt bij. Dus ik zat te denken, moet ik misschien toch op zoek gaan naar een Combi Camp? De Easy Plus is een snelklapper met voldoende ruimte er in:
Check ook even de website van Combi Camp, ze hebben wat brochures van hun oude modellen op de site staan: https://combi-camp.com/nl/over-combi-camp/historie/
Of allicht dan toch Neerlands trots, de Paradiso?
Lijkt me nog sneller, maar ook kleiner. Maar, en daar ben ik niet ongevoelig voor: een ongelovelijk oubollig model kar. Ik denk niet dat ik het mooi vind staan achter een CX. Rapido dan?
Ook erg gaaf. En een echt ‘huisje’. Kar is minder lelijk dan een Paradiso, maar toch heeft het niet de charme van een klapkar vind ik. En ik vind slapen in een tent echt heerlijk. Een volwaardige caravan ben ik voor m’n gevoel nog niet aan toe, alhoewel ik zo’n SMV wel echt prachtig vind.
Hoe kramperen jullie?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wij hebben een Alpenkreuzer Super uit 1974.
Ik heb echt helemaal niets met dat ding en met kamperen heb ik nog veel minder. Een ding achter de auto is al erg, maar bij aankomst je hele zwikkie opzetten komt er dan nog bij en bij vertrek moet je alles ook weer netjes inpakken en de zaak weer naar huis slepen. Daarnaast wil ik gewoon comfort op vakantie
De Heckflosse, met trekhaak, is ook verkocht en de Volvo heeft geen trekhaak. De Alpenkreuzer gaat er dus uit, naar een liefhebber.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Schitterende alpenkreuzer is dat. En jouw karretje Niels ziet er erg tof uit achter de CX.
Zoals je weet hebben wij de rapido Export. Precies zoals die op het plaatje hierboven. Dat is een ‘matic’ met hulpveren dus. Dat klapt een stuk makkelijker open.
Eenmaal opgezet, niet heel lastig maar toch handig om met z’n 2en te doen, heb je lekker de ruimte. Wel inderdaad geen tentgevoel. Het grappige is dat de Export in uitgeklapte vorm bijna een vierkante plattegrond heeft zodat je niet het gevoel hebt in een standaard caravan te zitten.
Wij gebruikten het keukentje en de inloopkast in de eerste instantie als kinderkamers zodat de eettafel gewoon gebruikt kon worden. Wij sliepen op het 2 persoonsbed er tegenover. Met wat groter grut kan dat niet echt.
Als de kinderen zover zijn dat ze in eigen tentjes buiten de caravan gaan slapen lijkt me een echte caravan (SMV in de favoriet) toch fijner. Aankomen en vertrekken gaat sneller en tussenstops of korte verblijven zijn dan aantrekkelijker.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kampeer voor mijn gevoel niet zo heel klassiek, maar in een tweedehands zelfbouwcamper is het toch leuk kneuteren. Op vrachtwagen tempo over de weg, gesprekken voeren zolang de snelheid beperkt blijft tot de 70 km/h. Bij aankomst een emmer onder de auto als ‘vuilwatertank’. Elke avond het eethoekje afbreken en tangrammen met kussens om een slaapplek te maken. Maar verder super handig: keuken, koelkast, eethoek, alles is bedrijfsklaar zodra de auto stil staat en je bent ook zo weer weg.
De combinatie van de bruine CX met de bruin-oranje Granada Camp vind ik echt geweldig, zo seventies zag je het zelfs in de jaren 70 niet vaak. De Benz met Alpenkreuzer ziet er lekker twee keer degelijk uit - ook errug mooi. De CombiCamp kent vele fans die de snelheid van opzetten roemen: klep open, stokken uitduwen en tussenstokjes erin, en de basis is klaar.
Nu ik als ‘luxe auto’ zelf weer iets ouds rij (alhoewel, rijden, het ding staat nu langer bij een specialist te wachten dan dat ik er in gereden heb) wordt ik wel vrolijk als ik van die oude piepkleine Eriba-caravannetjes voorbij zie komen. Vind ik ook altijd wel erg leuk achter oude auto’s. Het nadeel dat je onderweg met zo’n combinatie eigenlijk nergens even kunt parkeren lijkt me wel vervelend. De C35 past in een normaal parkeervak, daarmee rij je onderweg probleemloos even een oud stadje in.
Totaal aantal Berichten: 10266
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niels, ik ben het helemaal met je eens. Tent, of het nou een vouwwagen is of een echte. Het gevoel dat je buiten bent en toch beschut. Vooral als je in een warme streek zit koelt dat ding weer snel af ‘s avonds, wat een caravan of camper dus niet doet.
Geen foto’s hier, maar gekampeerd in 2 persoons dwarsslaper, Alpenkreuzer van m’n ouders, de Waard Tureluur, de Waard Albatros, camper (1x) en caravan (1x). Die laatste was een Engelse Award Morning Star. Niet te groot, maar voorzien van oven en Primus centrale verwarming + boiler.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Qua ‘buitengevoel’, van een rapido confort kan de zijwand bij de zit opengezet worden. Daarnaast kun je het dak openklappen. Slaap je echt onder de sterren.
Ik krijg op de een of andere manier juist meer een beklemmend gevoel bij een tentdoek. Met name bij een vouwwagen. Ik heb ooit eens een holtkamper geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik was altijd een verstokte tentkampeerder, opgegroeid in een de Waard tent. We gingen altijd met de DS en bagagewagen op vakantie. Bagagewagen nog door mijn vader in elkaar gezet overigens.
Tot 3 jaar geleden, in een opwelling een oude constructam gekocht voor achter de DS. Eén jaar geprobeerd, en dat beviel zo goed dat ik hem helemaal heb gerestaureerd; nieuwe vloer, nieuwe aluminium beplating, professioneel laten spuiten, etcetera. Vergeleken met een tent heeft alles een plek in een kastje, en het bed is heel lekker.
Om het tentgevoel intact te houden hebben we een luifel ervoor die gemaakt is door oud-medewerkers van de Waard, Atomatent. Als je onder de luifel zit is het net of je onder de luifel van een tent zit. Ik noem het als ik daar zit hybride kamperen, van voren een tent, van achteren een caravan. We koken ook niet in de caravan, doen we onder de luifel.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Een VW, al 30 jaar het ideale compromis tussen een tent en een caravan.
De Alpenkruiser Duet, zet redelijk snel op (1/2 uur voor onderweg, iets langer voor permanenter verblijf) en voor 2 personen ideaal. De keuken zit ook inpandig en de voortent gebruiken we nooit (meer).
De kinderen konden er ook in toen ze heel klein waren, maar die gaan al heel snel in een eigen tent(je).
Adri
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019
- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
We gingen op reis naar Schotland dit jaar en we sleepten mee,
D’n Hond..
en de Tent, Karsten Opera
Wat we ook wel eens meesleepten…
(4pax +hond +2 tenten +fietsen en motor op de trailer..)
En dat zag er ingepakt dan zo uit…
Dat zijn toch wel weer de momenten dat je veerbollen gaat waarderen.
Tegenwoordig zonder kinderen op vakantie, dus konden overstappen van compacte nylon familie tent naar katoenen tent, dus 2x winst
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Tien jaar lang met een Constructam Comet5 uit 1970 achter de DSuper Europa doorkruisd. Eigenlijk dezelfde combinatie als Bram, maar dan zonder de blauwe kleur. De oranje met bruine voortent blijft tegenwoordig thuis. Nu doet een nylon familietent met een zelfgemaakt koppelstukje dienst als een soort voortent.
Afgelopen zomer mocht er een ander paard voor de kar en hebben we onze Beierse cabriolet voor de Comet5 gehangen. Open rijden past goed bij caravanrijden. Visueel is het natuurlijk geen porem, maar met 90 over de snelweg is ook open goed te doen. Wel is de Beamer duidelijk minder stabiel voor de kar dan de Snoek bij spoorvorming op de weg, al is de trekkracht en de sound van de zescilinder in de Alpen wel heel lekker.