Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap precies wat je bedoelt. Wij zijn met de A124 op dé heetste dag van het jaar vertrokken, zonder airco en vanwege de brandende zon met de kap dicht, en dat was echt vreselijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Intussen draait het ouwe ding nog altijd als een zonnetje, heel vreemd eigenlijk. Maar: dat klusje aan de achterkant van de bodem, dat gaat wel een beetje moeten gebeuren zo onderhand. Plan is om de auto morgen (nu de tank toch ook net verregaand leeg is en m’n vervangend vervoer weer door de APK is) maar eens binnen te zetten, de binnenkant achterin zover leeg te plukken, de laatste peut afpompen en dan maar eens kijken dat we het ding op bokken krijgen om de uitlaat, cardanas, hitteschilden, handremkabels en brandstoftank aan de kant te sleutelen zodat we bij de mottige stukken bodem kunnen om daar vers staal in te knoeien.
Omdat de auto dan toch mooi stroomloos staat is het dan ook tijd om nog eens naar de pakking van het oliefilterhuis te kijken en om eens te kijken of ik de laatste storing in het airbag-systeem eruit kan krijgen. En het wordt tijd om het elektrisch gedeelte van het contactslot te vervangen, want dat pakt steeds vaker niet betrouwbaar. Daar moet dus iets aan gebeuren voordat dat gewoon helemaal niet meer werkt en aangezien je het schakelgedeelte los kunt bestellen van het slot en dat bovendien helemaal niet zo duur is, is dat eigenlijk ook niet echt iets om tegenop te zien.
Wat dat laatste betreft: als die schakelaar met schoonmaken ‘redelijk’ kan werken en het ding uitwisselbaar is met de Compact wissel ik dat eerst om natuurlijk. Maar het is wel handig om die Compact onder eigen stoom rijdend te houden, want dat is veel makkelijker bij het verplaatsen om spullen uit te wisselen. En te zijner tijd bij het afvoeren.
Voor de rest is het dus een standaard E46 roest-reparatie, wil ik (als ik iets nets kan scoren) de achterste helft van de vloerbedekking eigenlijk wel vervangen omdat daar smerigheid in zit die er onmogelijk weer uit wil zonder de boel te vernielen (en het moet er toch uit, onzin om die ranzige bende terug te leggen; hopelijk past de achterste mat van die Compact maar dat is afwachten) en daarna is het een kwestie van inspectie en WVTTK. Een mooie klus die heel erg goed uit de klauwen kan lopen, dus daar moet prima weer een boel lees- (en leed-) vermaak van te maken zijn
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
[Pakt bier en nootjes]
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
[Doet met EW mee]
Ik zie er naar uit,zonder leedvermaak!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerst maar eens iets aan de ontstekingsschakelaar gedaan. Dat was nodig, want het ding wilde natuurlijk meteen alweer maar amper op contact. Na demontage van de bewuste schakelaar (slot kan blijven zitten) werd het duidelijk waarom daar zo vaak gelazer mee is:
Aan de andere kant: dan schakel je ook meteen weer over op de Citroën-methode van elektrische storingen oplossen. Dus vraag 1 is dan ‘kan dat ding open’ en vraag 2 is dan ‘zijn er contacten vervuild en/of ingebrand’. In beide gevallen was het antwoord ‘ja’. Dus: ding open, contactveren beschoond, ding dicht, testen… Probleem over. Het zijn ook wel erg karige contacten die er in die schakelaar zitten, ik kan me voorstellen dat die op een gegeven moment bij lichte vervuiling voldoende overgangsweerstand krijgen om in te gaan branden. Een contactvijltje doet dan wonderen.
Voor wie wil weten hoe zo’n schakelaar in elkaar zit: daar is een youtube filmpje van. Want blijkbaar is dit voor de E46, de E38 en een reeks BMW-modellen van na die generaties allemaal precies hetzelfde en met precies dezelfde idiote gevolgen. En blijkbaar zijn er monteurs die, wegens ‘intermittent crank/no start’, ongeveer alles vervangen *behalve* het contactslot. Dus dit euvel is behoorlijk goed gedocumenteerd inmiddels
Afijn. Ontstekingsschakelaar dus schoongemaakt, klaar. Dit is vast niet permanent, maar aan de andere kant: het heeft 23 jaar geduurd voordat dat contactslot brak werd, als het nu 1/4 van die tijd duurt voordat het weer zover is zijn we bijna zes jaar verder. Kortom: whatever. Een nieuwe unit kost vanaf een tientje of drie, dus dat had ook nog gekund en die zijn ook vast niet werkelijk brakker dan een Valeo unit, maar het lijkt er veel op dat ik die drie tientjes nu lekker in underbody coating kan steken. Ook niet verkeerd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In het kader van het zinvol procrastineren heb ik het mooie weer van vandaag maar eerst eens gebruikt om een andere achterste vloermat te scoren. Die is natuurlijk ook vuil en aan één kant zeiknat, maar dát komt gewoon goed. In tegenstelling tot een korst van langdurig ingebakken gesmolten tumtums, chocolade & andere zoetigheid die een onverwoestbare & erg smerige korst op de bestaande mat hebben achtergelaten. Dat is zo erg dat ‘t niet meer uit de mat te krijgen is zonder die te vernielen en al zou dat wél kunnen, dan is verwisselen voor een die alleen opdrogen moet en dan grondig met de stofzuiger gevisiteerd altijd nog minder werk/ellende.
Nu wordt het dus gewoon tijd om alsnog eerst maar eens de binnenkant achterin zover leeg te legoën en de boel stroomloos te zetten. Dan kan de tank leeggepompt worden en daarna wordt het tijd om onderlangs een beetje ruimte te creëren om de bodem aan te kunnen pakken.
Moeilijk is het allemaal niet, overigens: middenconsole en stoelen eruit, zitting van de bank eruit, B-stijl bekleding en achterste dorpelbekleding eruit en dan kan de mat eruit. Dan de isolatie onder de zitting van de achterbank op de uitgespaarde plekken open maken om de brandstofpomp te lichten zodat daarlangs de benzine eruit kan en dan is de binnenkant alvast klaar voor de nodige verherverbouwingen. Heel erg rechttoe rechtaan klik- en schroefwerk waarvoor het warme weer van dit moment ideaal is ten opzichte van het heel houden van allerhande clips. Het zal mij benieuwen hoe het er van binnenuit onder de matten uitziet…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed dan. De stoelen, B-stijl bekleding, dorpelbekleding en achterste vloermat liggen eruit. Ik kwam nog een aardig voorraadje stokoud geworden dropjes & zuurtjes tegen tussen de helften van de vloerbedekking: smerig! Die mat is voorgoed versjteerd door die zoete bende. Zelden zo’n verschrikkelijk gore vloermat uit een auto gepulkt… De vervanger ligt op te drogen, maar dat zal ook wel wat voeten in de aarde hebben met dat volgezogen schuim. Afijn: voorlopig gaat dat vanzelf.
Maar goed. Dan heb je het interieur zover leeg en kun je een eerste opname van de schade maken: rotterij moet je van binnenuit ook kunnen vernemen immers. Nou. We kunnen de plannen weer behoorlijk aan gaan passen…
Blijkt namelijk dat, op een klein gaatje in de binnendrempel linksachter na (precies waar er een mottige kriksteun verspijkerd moet worden), de bodemplaat achterin het passagierscompartiment inclusief de staande kant onder de achterbank echt spijkerhard is. Onderlangs ziet het er her & der vreselijk korstig uit, dus dat behoeft nauwkeurige inspectie/schoonmaak/verherbehandeling, maar van binnenuit is-ie zelfs veel beter intact dan die Compact was. Komt er dus op neer dat er weliswaar her en der roest behandeld dient te worden om het voortschrijden zo veel mogelijk te vertragen, maar in wezen is die kar van binnenuit gezien op een gare kriksteun na behoorlijk, nee: verbazend hard. Heb ik weer…
Dan wordt het dus nu eerst tijd om de dorpelkappen eraf te peuteren en de boel aan de onderkant eerst eens schoon te maken en te inspecteren, want heel misschien hoeft de tank er dan niet eens uit. Je zult die mazzel maar hebben: dat scheelt twee keer een dag knoeien met benzine afpompen, véél leidingwerk afkoppelen op zo’n zadeltank, uitlaat en cardanas eruit en erin etc. etc. Maar goed, eigenlijk zou je de tank al moeten laten zakken om de bodem in de Owatrol en daarna opnieuw in de kit, verf enz. te kunnen zetten, dus ik blijf vast bij het besluit om het op die manier te doen.
Het zal mij benieuwen waar ik er dan wél doorheen prik. Het kan toch niet anders dan dat ik nu van binnenuit iets over het hoofd zie? Maar dat-ie er zoveel beter bij lijkt te staan dan waar het van onderaf op het oog op leek vind ik alvast een prettig idee
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gelukkig, dan is ie nog niet zo erg als deze kar
(bekijkenswaardige film trouwens, als je niets tegen hardwerkende Russen hebt)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Aan de linkerkant heb ik de schade wel in beeld. Doordat de auto verkeerd opgekrikt is geweest is ter hoogte van de kriksteun de boel beschadigd & dus tot en met de achterste/buitenste hoek van de vloerplaat doorgeroest. Niet eens ernstig overigens, want ik heb de auto zojuist nog gewoon op die kriksteun omhoog gedrukt om er een bokje onder te drukken. Sterk is dat dus nog wel. Verder zijn er wat kitnaden gaan kieren, maar daar zit nog geen echte rot achter.
Het plan daarvoor is om de felsrand van de dorpel daar weer aan te vullen met voldoende sterk materiaal en er dan een fris huidje weer op de zetten. Binnenin moet er dan een heel klein gaatje in de binnendorpel woorden hersteld. Dat is allemaal erg dicht bij de tank, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat als ik de boel inpak met lappen lasdeken het mogelijk is om die reparatie te doen zonder de tank eruit te trekken. Verder naar het midden van de auto kun je alle plekken die behandeld moeten worden goed bereiken en er is daar (nog) geen sprake van doorroesten. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar ik ga daar eerst nog eens rustig naar kijken, want daar moeten we risicotechnisch wel de goeie dingen mee doen.
Daarnaast is er de normale ‘pinholing’ in het binnenscherm langs de huidplaat van de auto aan de hand. Dat ga ik schoonmaken en dan naar bevind de boel opnieuw afwerken. De Compact had dat ook en dat heb ik lekker met strijkkit dicht gekliederd want whatever. Dat houdt keurig stand… Maar als het te dol wordt of de rest van de klus zich voldoende inperkt om tijd over te houden in de begroting zou ik daar best eens een paar lapjes vers plaat in kunnen gaan stoken.
Zwak is de auto dus echt nog nergens en dat is een heel prettig gevoel. De achterkant is al eerder eens behandeld en daarbij zelfs vrij uitgebreid in de ML gezet (wat de hardnekkige zoetige lucht in die auto mede verklaart), dus in wezen is er al meer en beter werk aan gedaan dan waar ik zelf op ingeschat had. Maar eerlijk gezegd heb ik die roest al meteen bij de aankoop ‘pessimistisch’ ingeschat, puur om mezelf daar een stap mee voor te zijn, en dat blijkt de moeite waard te zijn. Wat er aan de linkerkant nu nog werkelijk aan gelast moet worden valt echt goed mee, hoewel het nog wel een puzzeltje met allerhande stukjes ijzer wordt om dat weer hard & netjes te maken. En waterdicht…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:A (wat de hardnekkige zoetige lucht in die auto mede verklaart),
Dat was dus niet de vooraad snoep die erin lag?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou nee, het was een ander soort zoete meur.
Inmiddels rechts de boel ook zover vrijgelegd. Dat is min of meer van hetzelfde laken een pak: een klein stukje buitendorpel direct achter de kriksteun is door, dus rond die kriksteun zal die hele huid er wel uit moeten. De vloer is niet helemaal zonder aantasting, maar daar valt op dit moment eigenlijk niet zinvol iets aan te lassen. Schoonmaken, behandelen, afwerken en dan afwachten tot het een gat wordt.
Rechts zijn er verder naar voren in de dorpel wel nog een paar stukjes huid gammel: halverwege, ter hoogte van de dwarsbalk in de vloer en rond de voorste kriksteun. Qua laswerk allemaal heel erg rechttoe rechtaan en bovendien zit het uit het zicht achter de kunststof dorpelkappen, maar de voorste kriksteun binnenin zover vrij sleutelen dat je de boel niet in de hens steekt kon nog wel eens lastig worden. Om de voorste vloermat compleet te lichten moet eigenlijk het dashboard eruit en dat gaan we dus zeker weten niet doen, maar dan moet ik wel verzinnen hoe ik de piepschuim isolatieblokken onder die mat eruit trek. Maar dat is uiteindelijk maar piepschuim, dus dat kan er hoe dan ook uit.
Nou ja en dan de accubak nog een eind benetten, maar dat is al helemaal simpel. Da’s vooral dom recht plaat. Dat komt altijd goed, voor zover daar werkelijk doorkijkjes in ontstaan bij het schoonmaken.
Maar verder is die kar voor een BMW met te weinig onderhoudsgeschiedenis, gegarandeerd teveel gebeun en een te hoge leeftijd eigenlijk indrukwekkend hard. De roest is erg lokaal en prima op te knappen zonder dat dat hele drama’s zou moeten geven (let op de slag om de arm). Het valt me domweg mee wat er werkelijk aan gedaan moet worden om ‘m weer voor een paar jaar fatsoenlijk winterhard te maken.
En dat is in feite natuurlijk ook eerst gewoon goed genoeg: het is vooralsnog immers ook maar een oud lor. Een heel erg lekker oud lor, dat wel, maar een oud lor nonetheless. Mocht het tegen de tijd dat-ie z’n doel gehaald heeft zover zijn dat je zo’n ding al wel enig restauratiewerk kunt gunnen, dan kunnen we dan gemakkelijk nog een keer opnieuw kijken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag heb ik niet erg veel tijd, wat meteen een goede reden is om met de simpele klusjes als eerste verder te gaan. Zoals het dicht maken van een uitlekgat wat groter geworden is dan de bedoeling is:
Inmiddels heb ik daar een stukje blik ruwweg voor in model gemept:
Dan kan daarna de rottigheid eruit gesneden worden, de boel schoongemaakt worden en dat stukje blik erin gestookt worden. En dan is rechts achterin het passagierscompartiment de helft van het werk ook al klaar. De andere helft is een stukje van de buitenkant van de kokerbalk en dat is ook eigenlijk heel rechttoe rechtaan een stukje blik in model zetten en dat erin stoken in plaats van het mottig geworden originele materiaal. Lekker simpel werk, heel prettig om daarmee weer even in de flow te komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig:)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De rest van het werk aan dat gat is de gebruikelijke onzin: het gat uitzagen totdat het nieuwe stuk blik erin past, eventueel het blik op sommige plekken wat trimmen waar dat handiger is, de boel erin hangen met een magneet en aanhechten:
En als dat na een paar extra tikken met een 1/4lb bolhamertje een beetje redelijk op z’n plek zit (het is geen concoursrestauratie, dus hier & daar is het ook een kwestie van ‘goed genoeg voor de meiden waar wij mee uitgaan’) rits je de hele handel dicht. In dit geval deels tweezijdig want er waren een paar plekken die niet meteen lekker doorbakken wilden, maar dat geeft niet zoveel want daarna kun je er aan de andere kant prima een extra rupsje overheen kliederen voor het degelijke gevoel. In dit geval was het materiaal voor het grootste deel prima meegaand met de snode plannen die ik ermee had.
Dat was ook deels angst natuurlijk, want die tank met nog een liter of 12 benzine erin ligt een centimeter of tien bij de lasrups aan de achterkant van het plaatje vandaan. Niet echt een lekker idee om even stevig bij door te stoken. Maar het went en dan komt het goed. Als de boel dan afgeslepen is ter afwerking de laatste ‘pinholes’ waar nog licht doorheen komt dichtstoken en de handel afslijpen…
Dat afslijpen doen we dus niet totdat de las onzichtbaar wordt, want het plaatwerk waar BMW de vloer van heeft geperst is maar dun en als je de lasrups in een geval zoals dit onzichtbaar afslijpt dun je dat plaatwerk alleen maar verder uit. Dat heeft geen enkele zin en dan is het aan het eind niks sterker dan wanneer er een gat zit. Die grappen zijn leuk voor lekker dik plaatwerk, zoals de kokerbalken van een nultwee of dergelijks.
En met dat een beetje toonbaar afgewerkt kan er een laagje verf overheen. Ik heb maar gewoon zinkspray gebruikt, want dat had ik staan. Er komt toch buitenlangs een hele afwerklaag overheen en van binnen komt er weer een stuk bitumen & dan zilvergrijze verf overheen. En natuurlijk de vloerbedekking, dus: whatever
Het gat wat er af-fabriek in zat maak ik er niet meer in. Boeie… Dat is vanaf de productielijn dichtgemaakt met een kunststof dop die eerst van binnen en van buiten wordt afgekit en daarna onder de ‘rubber’ underbody-coating verdwijnt. Niet alsof je er dan niet al het e.e.a. voor zou moeten doen om dat als uitlekgat te gebruiken. Mocht dat ooit toch nog nodig zijn, dan kan er dan altijd nog een boor door de bodem heen
Maar daarmee is het eerste gat alvast dicht. Aan deze kant volgt nog een stukje dorpelhuid en dan is het laswerk aan deze cabinehoek eerst klaar, kan daarna de linkerkant aangepakt. Dat is wat meer puzzelen, maar tegen die tijd zit ik ook wel weer in het ritme dus dat mag ook geen probleem zijn. Ook daar kan het meeste er van binnenuit in worden gezet en dat scheelt veel. Ondersteboven lassen is nou eenmaal vervelend, dus alles wat gewoon met goed licht vanaf de binnenkant erin kan worden geknutseld is mooi meegenomen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!