Als ik m’n DS start, komt er binnen korte tijd heel veel druk op de lekzak linksachter te staan. Ik heb vorig jaar de veercilinder linkachter gereviseerd, dus zou daar in die korte tijd niet zoveel lhm langs moeten lekken. Zou het kunnen zijn dat de lhm via de retourleiding in de lekzak komt? Daar kwam na losmaken wel behoorlijk wat lhm uitlopen, heb m nog even met lucht doorgespoten.
Heb wel laatst lhm bijgevuld….
groeten
Jan van den Oord
ID20F 1969
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Lijkt zo te lezen wel of de retourleiding verstopt of afgekneld is. Of de revisie is teniet gegaan.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Om je een idee te vormen van de grootte van de retourflow zou je de retourleiding los kunnen maken en direct kunnen opvangen in een vaatje. Dan zie je direct waar het vandaan komt, uit de betreffende veercylinder of vanuit de retourleiding, wat betekent dat het ergens anders uit het systeem komt.
Vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt. Beide veercylinders achter open gemaakt en getracht een revisiesetje te plaatsen. Dat ging bijzonder moeizaam. Ik kreeg de afdichtring niet goed op zn plaats waardoor de afdichting van de zuiger zo slecht was dat de lhm onder druk zo de lekzak in spoot en de lekzak tweemaal zo groot werd. Knoeiwerk van mij dus. Beide veercylinders ingeruild voor gereviseerde exemplaren en het probleem was voorbij.
Rinus
volgens mij heb ik ook ooit zo’n akkefietje gehad met de xantia. ineens een paar druppels olie uit de overloop op het achtersubframe. toen was de veercilinder niet tof meer, deze is vervangen door 1 uit het magazijn. als ik het goed herinner was die hetzelfde als een xm, die paste er op. en de lekkage was weg.
airfryer=luchtbakker.
Beste Rinus,
waar heb je die geruild tegen gereviseerde exemplaren als ik vragen mag?
Jan
Bij oa Citrotech kan je ze laten reviseren
Eerst bij Citrotech geprobeerd, maar zij hadden toen geen op voorraad liggen. Vervolgens bij Chyparse had ik succes. En deze ruilcylinders doen het goed.
Gr. Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een fout die veel gemaakt wordt bij de revisie van een veerclininder is dat men wel de dichtingen vervangt maar niet de zuiger polijst. De zuiger in de veercilinder moet krasvrij worden gemaakt anders heeft vervangen van de dichtingen geen zin.
Nieuwe dichtingen op een gekraste/ingelopen zuiger dichten slecht of soms nauwelijks af waardoor er een enorme retourflow ontstaat omdat de nieuwe dichting niet is ingelopen op de zuiger.
Dus: ga je afdichtingen vervangen dan moet je de zuiger ook perfect polijsten of vervangen.
Zie hier het topic over hoe je een veercilinder goed reviseert.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De zuigers van mijn veercylinders heb ik alle vier gepolijst. Eerst polijstpapier P1500 en daarna P2500. Dan zijn alle fijne krasjes eigenlijk al weg. Daarna met de polijstschijf tot spiegelglans gepolijst. Hier zat dus bij mij niet het probleem. Het lukte bij mij domweg niet om de teflonringen op de twee achterveerzuigers te plaatsen. Het leek wel of ze iets te groot waren. Bij de voorcylinderzuigers lukte het wel overigens.
De voorveringzuigers dichten prima af; weinig retourstroom. Voor de achterveringzuigers heb ik van de leverancier na mijn klacht twee nieuwe revisiesetjes gekregen. Helaas hetzelfde probleem, de teflonringen waren te groot en beschadigden bij montage in de cylinder. Alleen de achterste twee, de voorste twee deden het prima. Daarna de maten opgenomen van de achterveerzuigers en die kwamen toch overeen met de maten in het werkplaatsboek. Uit arren moede en na de nodige @#$&#@ heb ik toen de handdoek in de ring gegooid en de veercylinders omgeruild. Het kostte wat, maar dan heb je ook wat.
gr
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een Ds met heel veel lekkage op een veercilinders staat als een malle te dansen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En heeft bol staande lekzakken….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Haha, de lekzakken van mijn break zagen er uit alsof ze leden aan obesitas, ze waren echt twee keer zo groot. Nu, met de nieuwe veercylinders hebben ze ingevallen wangetjes.
Gr rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vraagje. De achterlekzakken van originele kwaliteit zijn niet leverbaar. De imitatie van €24 ga ik niet aan beginnen. Nu zit er een lekzak een klein sneetje (3mm) aan de buitenkant tot het ongeveer de helft van de rubberdikte. In het knik gedeelte. Het is dus nog niet lek. Zou een beetje siliconenkit erop de boel ontlasten? Ik wil tijd kopen. Wat denken jullie?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Siliconenkit gaat niet werken. Het houdt niet goed op het rubber.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste