Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels heb ik aan de rechterkant de vloerbedekking opzij gewerkt (dashboardkastje en bodem van het dashboard eruit, een schopplaatje tegen de A-stijl eruit, mat opzij, piepschuimblok eruit) en de modderkuip uit het spatbord RV gepeuterd zodat ik toegang heb tot de kriksteun daar. Dat valt allemaal alsnog goed mee. Alleen de huid van de dorpel is gammel en dan ook nog heel erg lokaal. Voor de rest was de bodemplaat ingedrukt door er een keer verkeerd een krik of een tweekolommer onder te zetten. Dat was met wat licht hamer-&-uitdeuktas-werk ook snel weer in model te brengen om een richtlijn voor een inzetstukje in de dorpel te hebben.
Dat plaatje heb ik inmiddels gemaakt, en ook het plaatje wat rechts halverwege de dorpel erin komt. Morgen eerst even een fles weldmix organiseren en meteen bitumen antidreuntegels halen en dan zou de rechterkant in principe, qua laswerk, morgen aan het eind van de dag wel klaar moeten zijn. Rest daarna nog één kriksteun, maar dat is dus even afwacchten wat daar precies aan mankeer. Het is in ieder geval prettig om te weten dat toegang van binnenuit minder moeilijk is dan het lijkt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De kriksteun RV bleek inwendig inderdaad als nieuw te zijn, dus ik heb er een nieuw stukje huid overheen geknetterd en dan is dat klaar. Daar moet nog wat klein afwerkgeneuzel aan gebeuren, maar dat stelt niks meer voor. Daarna knal ik dat laatste plaatje rechts er vandaag nog in en dan kan het hele machinepark weer naar de linkerkant verhuizen om daar ook nog een kriksteun op te knappen. Ben ik benieuwd of die inwendig nog een beetje netjes is, maar dat komen we dan wel tegen.
Het begint nu redelijk vlot te gaan en dat is fijn. Met een beetje mazzel kan-ie, als het zo blijft gaan, ergens in de loop van het weekend weer onder eigen stoom naar buiten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rechtsvoorste kriksteun van een nieuw huidplaatje voorzien:
En het doorgeroeste stukje dorpel ergens in het midden van de rechter dorpel vervangen door nieuw plaatwerk:
En dan is daarmee het laswerk rechts klaar. Nog een kwestie van afkitten voor de zekerheid en doe boel weer in de verf hozen, maar het zwaarste werk is gebeurd aan die kant.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, en nog een meevaller: de vloerbedekking die ik vorige week op de sloop had gehaald en die aan één kant vol water zat is inmiddels geheel en al vanzelf weer netjes droog. Dat is dus een soort schuim die vocht beter afstaat dan van de kofferbakmat van een Xantia Break… Is het dus alleen nog een kwestie van grondig stofzuigen en desnoods een keer met tapijtreiniger er op los en dan is die vloerbedekking weer als nieuw
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En nóg een meevallertje: linksvoor blijkt de kriksteun wel roestig, maar nog niet rot te zijn. Daar is op dit moment nog niet zinvol iets aan te lassen, zeker als je bedenkt dat daarvoor de pedalenset, de motorkapvergrendeling, een stuk of twee, drie dashboardpaneeltjes, de vloerbedekking en de piepschuim isolatie eerst voor aan de kant moeten worden gesleuteld. Kortom, eerst lekker in de vertragende middelen sauzen, dan opnieuw in de verf en/of coating hozen en dan gewoon nog een of twee winters afwachten. dan valt er vanzelf alsnog een gat in en kunnen we dan op een zinnige manier de boel uitstukken. Want het is niet alsof er nu voor het laatst aan die kar gelast wordt ofzo, kun je net zo goed ruim van te voren weten wáár er nog eens een keer aan gelast moet worden.
Afijn, dat betekent dan in ieder geval dat de binnenkant er weer in kan, dat levert alvast aangenaam veel ruimte op in de werkplaats. En het scheelt een dag werk om die kriksteun niet nu al te hoeven lassen. Dat is ook niet erg vervelend.
Komen we dus terecht in het afwerken van de onderkant: want ditten & datten in de Owatrol/strijkkit/antisteenslag/verf/etc. en dan kan-ie er wel een poosje tegen. Smerig werk, maar je steekt jezelf er in ieder geval niet makkelijk mee in de fik.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat dit toch wel verreweg de allersaaiste aflevering van Derk Doet Druk moet zijn geweest. Maar fijn dat het allemaal zo vlot vooruit gaat.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou jaaaa… Er zijn nog wel ‘dingetjes’ hoor.
Het interieur zit er in ieder geval weer in, want daar hoef ik niet meer te zijn en het is voor het gevoel lekker om dat dan af te sluiten. Gisteren de binnenkant van de vloer gekit, vanochtend de bitumen antidreunlaag weer aangevuld en met een vers schoongemaakte vervangende achterste vloermat de hele handel er weer in gezet.
Maar bij de inspectie van het linker achterspatbord bleek de rand van het binnenscherm al voor pakweg 6 á 7 achtste losgerot te zijn, dus daar heb ik dan nu net maar eerst eens een stukje plaat schetsmatig voor in model gerost. Zo’n rand maken met een dubbel omgezette kant is niet het makkelijkste werk, maar gelukkig heeft BMW ervoor gekozen om in de kant van de wielkuip de plaat zichzelf te laten vormen naar wat die rand oplegt. Dat betekent dat een dubbel omgezette kant in de juiste radius genoeg is om heel dicht bij een net passend stuk plaat te komen.
Dat zal er dan zometeen maar eens in moeten worden gerost. Daar komen nog twee kleine vulstukjes bij ter hoogte van de bumpersteun en ter hoogte van een versterkingsplaat voorin die wielkuip omdat ik eigenlijk geen grotere boog in een keer durfde te maken (nu ik weet hoe zich dat van nature netjes vormt zou ik dat de volgende keer wel gewoon doen: typisch een leermomentje) maar dan is het spatbord linksachter ook weer spijkerhard en dat is dan ook wel weer heel prettig. En dat is eigenlijk de enige echt leeftijdsgerelateerde roest in die koets (de rest was gevolg van onkundig optillen immers) en dat is eigenlijk voor een E46 uit augustus ‘99 wel heel erg netjes.
Gelukkig valt het uiteindelijk mee om er een inzetstuk voor te maken, want dat is veruit de meest tijdrovende klus elke keer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bij een auto van 99 negeer ik eigenlijk altijd alle kleine gebreken net zolang tot het hok wordt afgekeurd en ik voor een paar honderd euro weer een nieuw speeltje kan halen
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar een E46… Met zo’n fijn onderstel en die vreselijk lekkere zes-in-lijn onder de luiken…
Dat, en als je een 1602 te onderhouden hebt heb je een oefenobject nodig. Zo’n ding las je ook nooit voor de laatste keer dicht tenzij je op een bepaald moment voor een rug of 10 aan plaatwerk aanschaft en alles er nieuw onder, aan en in gaat. Maar als je dan de boel een beetje redelijk in model kunt leren meppen op zo’n E46 heb je dat onder de knie op een auto waarbij je jezelf ook een keer wat mag vergeven. Nog wel, want inmiddels is zelfs de E36 alweer aan een opmars bezig in liefhebberskringen en de E46 komt dan vanzelf een keer. Alleen al omdat al het andere duur wordt.
Maar goed, er zit weer een rand in het binnenscherm. Er waren een paar hoekjes aan laswerk toe waar je met de toorts al maar net bij kon, dus afbramen, mwah… Het is vrij lelijk geworden, maar wel sterk en op deze manier is de boel nog verschillende jaren heel te houden. Da’s goed genoeg voor nu. En dan hoeft in ieder geval het zichtwerk er niet uit gesneden te worden, scheelt een hoop gelazer. Wat je eigenlijk wilt is een redelijk passend prefab reparatiepaneel, maar dat kun je vergeten dus het moet ouderwets met een hoop gehamer en veel te weinig ruimte om je heen om fatsoenlijk aan de slag te kunnen. Ja, of je laat het subframe eronder vandaan zakken…
Ben ik benieuwd hoeveel er aan de rechterkant mankeert. Die voelt in ieder geval aanzienlijk degelijker, maar dat weet je ook pas zeker als de boel afgekrabd is. We zullen het wel zien… In ieder geval hoeft er om een spatbord uit te stukken niet eerst ontzettend veel uit & af gesleuteld te worden, dus je kunt meteen aan de slag als het nodig is. Daar gaat het wel vlotter om.
In ieder geval ben ik blij dat ik er toch maar wat vers blik in geknald heb, want dat linker spatbord achterin was niet denderend. Wat er nu nog aan mankeert soppen we lekker in de vertragingsmiddelen en in de strijkkit en dan zien we over een jaar of twee wel of dat er alsnog uit pleurt, maar voor nu is het wel even mooi geweest in die wielkuip.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Soms heb je mazzel en vind je een sloper die hard is. Daar kun je dan mooi wat delen uit slijpen of hakken. Is dat geen idee voor de toekomst?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, op zich wel. Maar je moet hoe langer hoe meer mazzel hebben om zoiets te vinden. Maar goed, ik let er op zich wel op of die gelegenheid zich niet toevallig eens wil voordoen want dat zou een aantal soorten reparaties behoorlijk makkelijker maken.
Maar tot die tijd ben ik eerst maar eens met het rechter achterspatbord aan de gang gegaan. Die was achterin ongeveer voor een kwart doorgerot, maar daardoor moest de helft eruit om lasbaar materiaal te halen. Daar dus weer een plaat voor in model getimmerd en dat er maar eens in gestookt. Dat is nog niet helemaal ideaal, maar wel veel beter dan het was. Komt er dan in de loop van de komende jaar of twee een sloper met harde achterspatborden tevoorschijn, dan kan het dan alsnog op de echt goeie manier.
Met het herstellen van dat achterspatbord is het qua laswerk voor deze ronde ook wel even gezien. Nu ga ik echt eerst aan de slag met Owatrol, kit, verf en ML om de boel fatsoenlijk winterhard te maken. Er valt geheid een keer weer ergens een gat in die auto, maar als dat pas over een jaar of twee een keer weer een probleem is vind ik het prima. Voor nu was dit wel even een goeie actie, want nu zit er in principe overal weer materiaal wat ook goed te houden is. Dat scheelt al een hele hoop gedonder.
Afijn. Vanaf hier wordt het dus vooral nog schoonmaken, afborstelen en met chemicaliën knoeien. Een eind minder spannend in ieder geval.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alle laswerk zit in de primer en in de strijkkit. Wat dat laatste betreft zijn er nog twee of drie plekken waar ik de bestaande sealer wil herstellen met een lik strijkkit en dan is dat klaar. Dan is het vooral nog her en der wat primer en/of underbody coating er overheen en dan is de afwerking meest gedaan. Verder moet er dan nog een zooitje holle-ruimte-behandeling her en der in geblazen worden en den alle afdekdopjes terug plaatsen en afkitten en dan het achterste subframe maar eens zo goed mogelijk schoonmaken en in de Hammerite kwasten (is me bij de Compact goed bevallen op die manier) en dan is-ie eigenlijk qua roestremmende werkzaamheden eerst wel even klaar.
Met een beetje geluk kan ik de droogtijden van diverse behandelingen gebruiken om de pakking van het oliefilterhuis te vervangen en dan is de boel technisch voorlopig even weer gezien.
Er zit dus vooruitgang in de zaak. Gaat toch weer langzamer dan ik een dag of wat geleden had gehoopt, maar aan de andere kant is dat ook wel normaal. Hoe dan ook, het einde van deze reeks werkzaamheden komt voorzichtig een beetje in zicht. Zelfs al duurt het nog een dag of wat voor het echt zover is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alles wat nog in de strijkkit moest is afgekit, de holle delen waaraan gelast is zijn volgeblazen met ML tot het er lekker uit lekt, de afsluitdoppen van diverse holle delen zitten er weer in en zijn afgekit, de bevestiging van het achterste hitteschild heb ik met wat improvisatie zo goed mogelijk hersteld en ik heb een beginnetje gemaakt met het bijspuiten van het rechter achterspatbord (waar wel wat verf van losgebrand is, helaas). Op dit moment zit er onder de auto dus redelijk de gang in. Straks is het nog een kwestie van een zooi underbody coating onder de auto door hozen om de boel verder af te werken en dan is het er onderlangs zo ongeveer aan toe om het subframe schoon te maken en in de beschermingsmiddelen te zetten.
Het linker achterwiel had bij demontage een loodje verloren, dus die heb ik ook maar eens opnieuw laten balanceren. Dat ligt dus ook gewoon weer klaar om er weer onder te kunnen.
Het wordt langzaamaan weer een beetje wat en daar ben ik wel blij mee. Het loont gelukkig de moeite, aangezien het ding verder uitstekend rijdt en eigenlijk tot zover maar heel weinig gedoe oplevert. En dat dit een auto is waarvoor de onderdelen aanzienlijk beter te vinden & te betalen zijn dan voor die Compact is ook erg prettig, dus dan maar een keer wat aandacht aan de koets besteden: dat kan er dan best vanaf.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels is de boel grotendeels afgewerkt, zelfs in de achterspatborden. Dat is niet het allermooiste werk geworden, maar je krijgt de gepuntlaste rand van het binnenscherm niet uit de rand van het buitenscherm zonder de hele handel te molesteren, dus dat werd een beetje een compromis. Er zit nieuw materiaal in, maar in de rand heb ik het oude spul (voorlopig?) moeten laten zitten om te voorkomen dan binnen- én buitenscherm volledig vernieuwd moeten worden. Dat hele verhaal is wel goed vol gesopt met ML, dus het kan bast zijn dat at de eerste paar jaar geen nieuwe problemen oplevert en anders zien we dan weer wat er moet gebeuren.
En ik heb toch nog maar besloten om de einddemper er onderuit te trekken om daar nog wat ditten & datten te benetten en dat wordt zomaar een kleine dag extra werk. Niet qua benetten, maar vooral omdat die einddemper met z’n tussenpijpje akelig nauwkeurig moet worden opgehangen om niet tegen het achterste subframe te slaan. En dan kost onwijs veel tijd, zelfs al gaat het maar om twee kleine uitlaatdeeltjes. Dat tussenpijpje maakt namelijk een heel gemeen knikje onder het subframe door en als dat niet precies goed zit slaat die tussenpijp tegen het subframe of hangen de eindpijpjes uit het midden en/of scheef en/of tegen de bumper. Maar goed. Dan maar weer een keer een dikke middag uitgebreid vechten met die eindpijp, dat levert wel op dat er zinnig meer ruimte onder de auto is om de boel linksachter fatsoenlijk af te werken. En dat is wel lekker, want die koets bruikbaar houden is wel een kwestie van alle rot vertragen waar je bij kunt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, nou, hehe: de bodem is qua roestvertragende behandeling nu wel klaar. Het subframe moet nog wel, maar dan is het beter dat de rest eerst even een beetje fatsoenlijk droog is.
De modderkuipen zitten er weer in en de vier rubberblokken onder de krikpunten zijn ook terug gemonteerd. Wat dan nog moet is: dorpelkappen er weer op, subframe wat benetten, einddemper er weer onder, de boel terug op de wielen en weer stroom op het hele verhaal. En dan kijken oftie het weer doet, wassen, waxen, stofzuigen had ik vandeweek al uitgebreid gedaan toen alles er toch naast stond, proefrijden en weer door. Duurt dus nog een dag of wat omdat er een paar puntjes van nauwkeurigheid op proefondervindelijke basis en van droogtijd bij zijn, maar het is inmiddels in ieder geval niet meer echt moeilijk of zoiets. En het meest ergonomisch onverantwoorde én meest brandgevaarlijke werk is geweest. Dat scheelt ook veel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!