Goedemorgen, laat ik mij even voorstellen. Mijn naam is Arjen en wij (Michelle en ik), zijn in het bezit van een pluriel. Een oranje pluriel wel te verstaan. Nu heb ik bij het te hard dicht slaan van het ruitje de linker scharnier gebroken. De ellende begon. Het dak werkte altijd wel maar sindsdien niet meer. Dat is niet zo gek. Inmiddels moest de Pluriel voor de APK en het lukt de garagehouder en mijzelf niet om de pluriel werkend te krijgen. Het scharnier zit er weer op maar het dak geeft geen enkele sjoege. Ik heb contact gaehad met sbauto59 maar deze komt niet naar Nederland voor reparatie - iets wat ie wel eerder deed als ik het zo begreep. De auto is niet meer APK gekeurd, geschorst voor een jaar. Staat in de garage in Den Dolder. Ik zou graag iemand op dit forum willen vragen om ons te helpen (tegen betaling natuurlijk). Wij hebben alles geprobeerd. met de hand invoeren van het dak, proberen te resetten, andere achterruit met ander mechanisme. Eigenlijk zijn we vastgelopen. De sbauto meneer wil wel de auto ophalen met een autoambulance. Maar dan moet ie ook nog weer terug en dat kan niet, want de pluriel is niet APK gekeurd. Ik las ergens een meneer Martin, kan hij mogelijk helpen? Heel hartelijk dank als een van jullie even kan komen kijken en helpen. Verder is de wagen prima in orde. Arjen Hij staat nu uit elkaar in de garage in Den Dolder, droog dat wel maar verder niets mee te doen.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Even een kleine update van mijn dakperikelen.
De door Max Martin(Minsauto) geleverde constructie werkt mechanisch perfect. Helaas was het raam wat hij gemonteerd heeft zo lek als een mandje. De gemonteerde spoiler was niet alleen lelijk, er waren ook nog 2 bevestigingpunten afgebroken.
Ik vermoed omdat hij de grote ringen ertussen niet had gemonteerd? (horen die er standaard tussen)
Verder hielp het ook niet dat hij het oude type had geleverd die niet bij mijn auto paste.
Bij de mensen bij wie hij de hele constructie tegelijk vervangen had, was hetzelfde aan de hand, een fors hoeveelheid water naar binnen bij regen.
Helaas reageert hij niet op mail om de toegezegde andere spoiler te sturen.
Op Facebook gaan ook al een aantal berichten rond van mensen die zaken bestellen en betalen, vervolgens niets ontvangen.
Dus wees op de je hoede. Handigst is als je iets nodig hebt persoonlijk afspreken.
Merkwaardig nog steeds, dat zijn constructie er erg goed uit ziet en werkt, en hij zelf zo slordig is.
Geacht forum ben zojuist lid geworden ben sinds nov 2019 in het bezit gekomen van een pluriel waarvan alles tot voor een maand terug alles perfect werkte totdat het dak niet meer open ging even daarna wilde de kofferbak niet meer open wij zijn erg gesteld op de pluriel en zouden graag door iemand die raad weet wat er precies aan de hand is en ons hierbij zou willen bijstaan b.v.b ons dank.
groetjes Hardie
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hardie, als eerste welkom op dit forum.
Mijn eerste tip, neem de moeite om dit topic van A tot Z even door te lezen, het biedt namelijk veel informatie over de nukken van het Pluriel-dak.
De oorzaak van jouw problemen ermee is alle meerdere keren voorbij gekomen.
De achterruit opent niet meer, omdat de besturing van het dak niet meer weet in welke stand het dak staat.
Daardoor volgt er geen vrijgave van de achterruit.
Eén en ander wordt veroorzaakt door slijtage in het aandrijfmechanisme van het dak, waardoor er onderdelen ten opzichte van elkaar verspringen, met name de kabels t.o.v. het aandrijftandwieltje.
Dan zou je zeggen, de versleten delen gewoon vervangen, het dak opnieuw initialiseren en dan zou het weer moeten werken.
Echter, daar zit ‘m nu net de crux, deze delen zijn helaas eigenlijk niet meer verkrijgbaar.
Reparatie is dus feitelijk niet meer mogelijk, het wachten is op herproductie ervan, al zullen dat naar verwachting geen initiatieven van Citroën zelf zijn, maar mogelijk vanuit de Europese Pluriel-clubs.
Nu is het wel mogelijk om met enig kunst en vliegwerk de besturing van het dak te besodemieteren, waardoor deze weer even weet hoe en wat.
Hierna kan je de achterruit en daarmee ook de achterklep weer gebruiken, maar bij elke beweging van het dak is alles bijna zeker weer mis.
Het bovenstaande is waarschijnlijk niet datgene wat je wilde lezen, maar het is jammer genoeg op dit moment niet anders.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
hartelijk dank voor de snelle reactie ik ga de problemen met het dak door lezen mocht er dit jaar toch nog een dag geregeld worden voor dak reparaties wil ik me hierbij graag aanmelden.
Op 13 jan 2021 hadden Jaap en Rene het over een monteur die bij SK Metals zou werken volgens mij zit dit bedrijf in kleve Duitsland ik woon hier slechtst 30 kilometer vandaan wanneer ik van dienst zou kunnen zijn wil ik me hierbij graag aanmelden om te bemiddelen
@Hardie: Heb je de forumregels doorgenomen? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewannounce/219325_30/
Het gaat me met name om punt 9; het gebruik van leestekens. Dit mis ik in je postings waardoor ze slecht leesbaar zijn. Zou je hier in het vervolg op willen letten?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met de verkrijgbaarheid van losse gemodificeerde onderdelen bij onze Franse vriend, zie https://minsauto.fr/vente , lijkt het repareren van het dakbedieningsmechanisme weer mogelijk te zijn.
Prijzig, maar beter duur dan niet meer te koop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lekker bezig, Jaap.
Is dat gemodificeerde tandwieltje onderdeel van de “platine XC30”?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zekers, er zit een verhoogde onderkant aan zeg maar, die draait in het ALU ding, op de 1e foto wel te zien door de troep heen
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik had een ander dak gemonteerd. Bij openen vandaag leek het of het dak te ver op de achteruit afdaalde. Een krak was niet bemoedigend. Stukje van voorste interslide rechts afgebroken. Mbv 2 heb ik weer een goed gemaakt en gemonteerd.
Nu is het dak echter uit positie. Ik kan m slechts tot 1/4 gesloten krijgen. Dan denkt het dak dat het dicht is. Heb dus een reset nodig, maar hoe krijg ik het dak uit deze positie?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Handmatig sluiten?
M.b.v. een dikke schroevendraaier in de gleuf van de dakmotor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Heb de accu er even afgegooid, maar denk dat handmatig t wordt. In t donker
Handmatig lukt niet. Dak lijkt te blokkeren op de achterste interslides.
Hoop dat die niet beshadigd zijn. Morgen verder