1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS20 Pallas project
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 19 september 2022 03:30 PM

Hallo,

een tijdje geleden heb ik een mooie DS20 Pallas gekocht met werk.
En het is tijd geworden om haar te restaureren.

Ik wil als eerste de motor weer draaiend krijgen en kijken of ze omhoog komt.
Er zit geen uitlaat onder, dus die moet ook nog volledig vernieuwd worden.

Nu lees ik op het forum over Rosi, maar ook over rvs-uitlaten en slechte imitatie. Direct dus al mijn eerste vraag, welke uitlaat kan ik er het beste onderzetten en bij welke shops moet ik daarvoor zijn?

En nog even een fotootje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 september 2022 08:12 AM
  [ # 1 ]

ik reed met een chyparse rvs uitlaat . gaat prima. Starten zonder uitlaat maakt lekker herrie!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 september 2022 10:03 AM
  [ # 2 ]

Voor mijn SM had ik er destijds hier een besteld. Was in 2010 700 euro.
https://www.stainless-exhaust.com/

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Frans&Inge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 10-07-2022

- ID/DS D-super 5
Gepost: 20 september 2022 02:06 PM
  [ # 3 ]

Mooie auto, heel veel plezier met opknappen, is dat die wagen die op marktplaats stond en heel veel jaren stilgestaan heeft?

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 20 september 2022 02:09 PM
  [ # 4 ]

Nee, deze lijkt er heel erg op, maar deze staat ook al jaren stil.

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 21 september 2022 10:56 AM
  [ # 5 ]

Uitlaat is inmiddels aangeschaft en ook de oliën en alles wat nodig is om de motor hopelijk te kunnen gaan starten.
Volgende week monteren en kijken hoever we komen.

Naast het starten wil ik ook de leren bekleding een goede onderhoudsbeurt geven.
Heeft iemand tips hoe ik het beste het leer weer mooi en soepel krijg, zodat ik het niet kapot of verslijt tijdens het in en uit stappen.



Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 21 september 2022 01:40 PM
  [ # 6 ]

Het leer is technisch al kapot. De scheuren en scheurtjes zullen steeds verder doorslijten. Ik heb bij mijn DS hetzelfde. Af en toe doe ik er een onderhoudsspray op maar of dat echt helpt? Zodra er een scheur ontstaat lijm ik aan de binnenkant er een stukje leer in, zodat het niet meteen verder scheurt. Mijn linkerzitting heb ik laatst een klein beetje opgevuld zodat je niet te diep in het leer zakt.
De achterbank ziet er ook uit als bij jouw DS. Daar is het leer heel maar hard (uitgedroogd). Ook daar spray ik weleens op. Hou ook de schuim in de gaten want die verpulverd in de loop der jaren.
Kortom, mijn ervaring is dat het natuurlijk verouderingsproces doorgaat en dat aanwezige slijtage niet te verhelpen is met “spul erop doen”. Ik ben echter geen leerspecialist dus misschien kan het wel. Ik ben dus ook benieuwd naar reacties op jouw vraag.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 28 december 2022 07:13 PM
  [ # 7 ]

Vandaag eindelijk begonnen om de DS te gaan starten.
Nieuwe accu geïnstalleerd en de nieuwe korte Valeo startmotor D9E104, want de vorige lag uit elkaar. Olie en LHM gechecked.

We hebben de benzine uit een apart tankje laten komen, omdat de dame al een tijdje stil staat (lees: een aantal jaar). En hebben het startmotor relais direct op de accu aangesloten om de startmotor te laten werken. Je hoort de bendix klikken, maar vervolgens geen draaiend geluid. De motor is los, want we kunnen deze met de slinger gewoon ronddraaien en je voelt de starterkrans dan ook gewoon draaien.

De startmotor vervolgens weer uitgebouwd om te kijken of die uberhaupt functioneerde (hij is wel nieuw) en dan klikte en draaide ie gewoon. Vervolgens weer ingebouwd en getest, maar helaas. Je hoort hem klikken, maar hij doet niks.

Hebben jullie tips? Of is hier al eerder een thread over geweest?

Het gaat om een DY2 motor van een DS 2.0 uit 1971.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 03 januari 2023 10:36 AM
  [ # 8 ]

even massakabel ‘van min op accu naar motor’ checken?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 03 januari 2023 10:58 AM
  [ # 9 ]

Dank CamemBert,

met eerdere hulp via het forum, bleek het inderdaad de massakabel te zijn. Er zat nog een extra relais tussen de + en de startmotor. Nu geeft de bobine een te kleine vonk aan de rotorkap, waardoor ze niet wil starten. Er is nu een nieuwe besteld en dan weer verder testen. We komen er wel Smile.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 08 januari 2023 08:30 PM
  [ # 10 ]

Leer = droge huid. Je kunt je stoelen demonteren en goed schoon maken met water en een neutrale zeep, met behulp van een zachte borstel kun je voorzichtig proberen te schobben. Daarna de stoelen laten drogen en ze regelmatig behandelen met leerolie.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 20 januari 2023 08:35 PM
  [ # 11 ]

@salsachris dank voor de tips! Ik heb de spullen binnen en ga ermee aan de slag.

Maar in de tussentijd was ik nog bezig met het voor het eerst starten van de DS na x aantal jaar.
Het is vandaag dan ook gelukt, nadat we wat onderdelen hebben vervangen. Er kwamen namelijk geen vonkjes bij de bougie.

Om te starten hebben we even het contactslot omzeilt, deze wil namelijk niet meer ronddraaien en moet waarschijnlijk vervangen worden. En er zit ook nog geen uitlaat op, waardoor het iets meer herrie maakt dan de bedoeling is Smile. Nu horen we alleen een tik, die we niet kunnen plaatsen. Je hoort op het einde van het filmpje de tik het beste. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?


Bedankt alvast!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 januari 2023 08:51 PM
  [ # 12 ]

Die tik is hoogstwaarschijnlijk gewoon lucht in de centrifugaalregelaar. Die moet je even goed ontluchten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 23 januari 2023 09:28 AM
  [ # 13 ]

@waterman dank! Ik ga ermee aan de slag. Zal volgende weekend worden.

Profiel  
 
Maarten71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022

- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Gepost: 13 februari 2023 11:28 PM
  [ # 14 ]

En we zijn weer een stapje verder. Ze komt mooi omhoog, maar nu hebben we iets geks met het stuurslot.
Deze draait door en je ziet ook geen lampjes branden op het dashboard.

Is het slot dan kapot en moet ik deze gewoon vervangen of is er wat anders aan de hand? En als ik deze moet vervangen, welke kan ik dan het beste nemen. Ik lees verschillende merken en kwaliteit.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 februari 2023 09:53 AM
  [ # 15 ]

Als je een beetje handig bent: Het slot bestaat uit een mechanisch/sleutel gedeelte en een elektrisch deel. De overbrenging van sleutel naar elektrisch gebeurt door een pen met een dwars-stift aan het einde. Ik denk dat het elektrisch gedeelte niet wordt “meegenomen”. Even kijken wat er niet werkt ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook