Ik had gisteravond met mijn C4 (2015, 1.2L THP 130) een heel vreemde motorstoring. Plotseling klonken de bekende drie waarschuwingspiepjes, ging het service lampje aan en verscheen op het display de melding “Er is een storing in de motor. Laat dit verhelpen.” (dit kan van alles zijn, weet ik inmiddels uit ervaring). Meteen daarna verdween de storing weer (service lampje uit). Een paar seconden later trad de storing opnieuw op en verdween opnieuw meteen ook weer. Dit herhaalde zich een stuk of 10-15 keer om vervolgens (vooralsnog) weg te blijven. Het storingsoverzicht gaf ‘Geen storing’ aan. De motor liep verder absoluut normaal (geen rare geluiden of onregelmatig lopen, geen vermogensverlies).
Omstandigheden: regen, airco aan, onderhoudsteller precies op 0 km, eerder die dag een middellange rit (ca. 2 x 50 km).
Ik heb vanochtend geprobeerd de foutcodes uit te lezen met mijn diagnoseapparaat (iCarsoft). Dat kon echter geen foutcodes vinden.
Ik zit met een paar vragen. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt? Zo ja, wat was toen het probleem? Kan de Citroëndealer met de Lexia meer zien? (als er geen foutcodes zijn, dan wordt een correcte diagnose denk ik lastig en dus duur).
Groeten,
-Roger
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien een “hardhandige” manier om je voor het onderhoud naar de dealer te laten gaan als de teller op 0 staat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daarvan zou ik Citroën niet willen verdenken. Normaliter gaat het service lampje permanent aan (discreet, zonder piepjes) als de serviceteller negatief gaat. Dit is ofwel een echte storing ofwel een softwarefout die onder zeer specifieke omstandigheden tot expressie komt (daarom noemde ik de stand van de serviceteller als specifieke omstandigheid).
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met diagbox/lexia zie je altijd meer dan met een universeel apparaat.
Ik zie dat je in zuid Limburg woont.
Misschien is er een forumlid in de buurt met lexia?
Vanuit Breda is het een beetje ver.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de oliezeef van de oliepomp verstopt raakt en de oliedruk heel even wegvalt krijg je deze melding ook. Dat lees je niet even uit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach ja….THP.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Als de oliezeef van de oliepomp verstopt raakt en de oliedruk heel even wegvalt krijg je deze melding ook.
Die oorzaak heb ik een paar jaar geleden gehad door een afschilferende distributieriem, maar toen ging de storing niet weg tijdens het rijden (wel als de auto een tijdje stil had gestaan). In het onderhavige geval kwam de melding 10-15 keer achter elkaar en ging ze ook telkens meteen weer weg. Dat klinkt niet als een (gedeeltelijk) verstopte zeef. Ook was het interval tussen de meldingen zeer regelmatig. Dat vind ik erg merkwaardig.
Probleem met die melding is dat ze veel oorzaken kan hebben. Ik heb ook al eens gehad door een probleem met de elektroklep voor verstelling van de inlaatnokkenas. En ze komt zelfs als het oliepeil te laag is, al staat er in dat geval in het logboek waarschuwingen wel dat je olie moet bijvullen.
Overigens heb ik zojuist nog een ritje van ca. 15 km gemaakt zonder enig probleem. Volgende week staat het onderhoud gepland. Ik zal dan eens wat olie door een filter laten lopen om te zien of er rommel in zit. Je weet maar nooit.
Ik heb eergisteren het reguliere onderhoud gedaan. In de olie zat niets wat het zeefje van de oliepomp zou kunnen doen verstoppen. Verder heb ik nagegaan wat de afstand is tussen het punt waar de storingsmeldingen begonnen en waar ze weer ophielden: precies één kilometer op de dagteller. Ik hou het vooralsnog op een softwarefout. In dat geval is de kans denk ik groot dat dit volgend jaar weer gebeurt. We zullen zien.
Een tijdje geleden had ik de in de opening post genoemde motorstoring nog een paar keer. De motor bleef intussen lopen als een zonnetje en als ik probeerde foutcodes uit te lezen met mijn diagnoseapparaat waren er telkens geen foutcodes. Een soort spookmeldingen, leek het wel.
Vorige week kwam ik erachter dat de ladingtoestand van de accu volgens het BMS nog maar 10% was, soms zelfs maar 5% (starten was desondanks geen enkel probleem). Ik heb toen meteen de accu vervangen, gezien de leeftijd (9,5 jaar) uiteraard geen dag te vroeg.
Nu vraag ik mij af of een brakke accu spookmeldingen kan veroorzaken, bv. doordat de boordspanning met een slechte accu niet meer voldoende schoon is. Kan dat?
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja een slechte accu kan rare verschijnselen geven …
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ja, een brakke accu geeft rare meldingen. Dat komt ook omdat je een geregelde dynamo hebt, die niet altijd op vol vermogen draait. Als de airco dan aanslaat dan krijg je misschien een spanningsdip en daar kan de electronica niet echt goed tegen. .
Helaas zijn moderne auto’s (over) gevoelig voor een matige accu.
Kijk ook uit voor aanslag op de accu polen en andere matige contacten, daar kunnen moderne auto’s ook veel slechter mee overweg dan oudere auto’s.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik nu weer meer ontspannen kan rijden. Die meldingen voelden toch niet lekker, ook al waren er geen foutcodes.