Mijn Jumpy 2.0 HDIf 2016 had een storing en er werd gemeld dat het te maken had met de EGR, deze heb ik weg laten schrijven. Echter, de motor houdt nog steeds in. De tuner zei dat ik de Egr-klep moest afdoppen. Nu blijkt deze geen klep te hebben en dat hij elektronisch geregeld is. Hoe krijg ik nu die klep gedicht dan?
Iemand een idee of zou het iets anders zijn waardoor hij inhoudt?
Mvg J.Winter
Heb je een 120, 150 of 180 pk HDI ? Of heb je een “2015” met 163 pk?
Als ik het goed begrijp heb je die laten “chippen”, en nu krijg je een EGR foutmelding ?
In alle gevallen met je hem dan laten uitlezen om exact te weten welke foutmelding je hebt ( Pxxxx nummers). Dan pas kun je achterhalen wat er echt aan de hand is en ectie ondernemen.
“Wegschrijven”, wat betekend dat exact ? De software veranderd om hem niet meer te zien, zonder de oorzaak aan te pakken ?
Iets meer informatie zou dus handig zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met “wegschrijven” stellen ze de EGR softwarematig buiten gebruik. Vaak doet men dat als er storingen optreden die zich uitten in een storingscode die naar de EGR wijzen. Men stelt dan vaak: EGR stuk, die zetten we uit in plaats van de daadwerkelijke oorzaak van de storing te achterhalen. Twee punten:
- het mag niet
- het helpt niet als er een andere oorzaak aan de storing ten grondslag ligt.
- de moderne EGR is veel meer dan een kleppie wat open en dicht gaat. Het maakt deel uit van het complete verbrandingsproces en kan niet zomaar uitgezet worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citroensmgz schreef:Heb je een 120, 150 of 180 pk HDI ? Of heb je een “2015” met 163 pk?
Als ik het goed begrijp heb je die laten “chippen”, en nu krijg je een EGR foutmelding ?
In alle gevallen met je hem dan laten uitlezen om exact te weten welke foutmelding je hebt ( Pxxxx nummers). Dan pas kun je achterhalen wat er echt aan de hand is en ectie ondernemen.
“Wegschrijven”, wat betekend dat exact ? De software veranderd om hem niet meer te zien, zonder de oorzaak aan te pakken ?Iets meer informatie zou dus handig zijn.
Had eerste een foutcode, daarna heeft de tuner de Egr weggeschreven, het is een HDI met 128 pk. De foutcode is weg, maar hij houdt nog in..
Dat gebeurt als je wel het gevolg van een probleem oplost, maar niet de oorzaak.
Nu staan er op franse en engelse fora genoeg uitleg over het plaatsen van een plaatje in de EGR, maar ik betwijfel ten zeerste of dat gaat helpen.
Als je niet de originele foutcode hebt ( dat is inderdaad wat meer dan ” het motor storing lampje gaat aan en hij zegt EGR storing”), dan zou ik hem toch eens laten “uitlezen” met een goed tool. Dan weet je wat meer.
Zoals Waterman al zegt: Zo’n moderne Euro6 diesel ( je hebt een model 2016 met BleuHDI ) heeft een EGR die onderdeel is van het engine management, niet zoals in het begin van de EGR’s een “losse” klep die op een druk-commando of zo reageert. Daarnaast hebben ze afhankelijk van de uitvoering een verschillend motor management.
En als laatste opmerking: Ik hoor vaak ” al die verschillende varianten zijn dezelfde motor met alleen een verschillende software: Ja, de software is verschillend, maar de hardware ook wel degelijk. Tegenwoordig is motorontwikkeling ook met minimale middelen maximaal resultaat behalen, de tijd dat “alles” overgedimensioneerd was is voorbij. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Auto is van 2016, maar geen BlueHDI, dat heb ik ook nergens vermeld. Het is een HDIF. Foutcode P0487 dat duidt op een Egr-klep storing. Meerdere keren laten uitlezen.
Mensen die na ieder antwoord met nieuwe informatie komen die ze ook meteen hadden kunnen geven, dat maakt de diagnose echt gemakkelijker.
Maar goed, een HDI met FAP, van voor 2016, ook al is de datum eerste toelating 2016. Als je de OPR/ORGA nummer weet kun je de productiedatum opzoeken.
P0487: Die fout duidt op een elektrisch storing in de EGR, of een kabelbreuk, een los contact , en slecht contact of een probleem met de computer. De computer ziet de stand van de klep niet. Er zijn veel meer EGR fouten, maar dit is een specifieke.
Niet iedere EGR fout is dus een “verstopte” EGR of zo.
Een paar punten: Als je EGR klep open blijft staan dan loopt je FAP blijkbaar te snel vol, als je EGR dicht blijft staan dan klopt de lucht/brandstof hoeveelheid niet omdat je motor management denkt dat hij open staat.
Hoe is hij “weggepprogrammeerd”? Denkt de computer nu dat hij open staat, dicht staat, halfweg?
En: je motor houdt in ? Altijd, alleen bij het optrekken, als je met constante snelheid rijdt ?
To err is human, not to err is divine.
Excuses voor de onvolledigheid, het verhaal is in werkelijkheid veel langer, het betreft nl. een ruilmotor die ingebouwd is, nadat mijn
bus in Frankrijk pech heeft gehad. De huidige motor is ingebouwd en een dag nadat ik hem terugreed uit Veenendaal, begon
de foutmelding. Een soort noodloop, vooral van 2 naar 3 en 3 naar 4 leek het wel of je gas gaf, maar dat hij niets deed. Heel langzaam klom hij in de toeren. Vooral snelweg op, is dat lastig. Tuner heeft hem weggeschreven, is nu iets beter, maar nog steeds houdt hij wat in.
Vandaar dat hij voorstelde de Egr af te doppen. Hij zei, dat de klep nog wat open stond en dat zou vanwege het roet zijn…
Als een HDI niet in de toeren klimt dan is er meestal iets mis met de aansturing van de turbo
, want daar komt het vermogen vandaan dat je mist.
In de 1 gebruik je dat niet echt omdat je dan al naar de 2 schakelt, tenzij je een zware aanhanger trekt. Trekt hij niet vooral in hogere toeren of bij lagere toeren ? Bij vol vermogen of als je langzaam meer gas geeft.
EGR problemen zijn typisch onstabiele stationair loop etc. Als je EGR vol open blijft staan dan heb je een heel slechte stationair loop.
Hebben ze bij de inbouw van je motor de “accessoires” van je oude motor overgenomen of die van de nieuwe ? Als ze deaccesoires overgenomen hebben, dan moet je ons ook nog vertellen waarom de oude kapot ging.
Weet je zeker dat je het goede type motor hebt ? Ik weet dat er minstens 3 merken computers ingebouwd zijn, Delphi, Siemens en Bosch voor die motoren en dat hangt af van het merk en jaar en ik weet niet of die dezelfde sensoren hebben en aansturing van bepaalde dingen.
Het VIN nummer ( chassis nummer ) positie 4,5,6,7,8 geeft het type en type motor. Kijk eens op de motor, daar staan ook nummers op ( meestal ingezet met een graveerpen) dan kunnen we dat vergelijken?
Zoals gezegd: Als je hem wilt afblokken: Plaatje maken en tussen de aansluiting van de EGR op het inlaatspruitstuk zetten.
We komen er wel met het hele verhaal
.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Computer is een Delphi ving ik op tijdens het wegschrijven van de Egr. Iets begrijp ik toch niet: de foutcode p4087 geeft een
Egr-probleem aan, maar m’n turbo is het kennelijk het euvel?….zou het kunnen dat het Egr probleem en dus evt. roetfilterprobleem het turboprobleem heeft veroorzaakt? Ik heb bij loslaten gas een geluid dat lijkt op een wastegateratel. En de turbo fluit licht bij meer dan 2500 toeren?
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Vin: VF7XUAHZ8FZ061233
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij heb je de opmerking van de moderator in post 5 van deze reeks gemist.
Gebruik PLAATS REACTIE i.p.v. QUOTE.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ach René, zo egr is dat toch niet?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:PLAATS REACTIE i.p.v. QUOTE.
Volgens mij blijft de capslock hangen Rene.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad, al dat quoten levert niks extra’s behalve bladvulling.
Volgens je Vin heb je een AHZ motor, dat is een DW10CD, 94 KW ( = 128 PK) motor die alleen in de Jumpy en Expert ingebouwd is tussen 2011 en 2016. Kijk eens op je motor. Weet je wat ze exact hebben ingebouwd ? Er zijn heel veel verschillende DW10’s gemaakt in ruim 20 jaar.
Een P0487 bij PSA wil grofweg zeggen dat de ECU de EGR klep stand niet ziet. Dat is in 90 % van de gevallen een elektrisch probleem.
Als je een ratel hebt bij gas loslaten dan zou ik daar eerst eens naar (laten) kijken. Nogmaals: EGR problemen laten zich in eerste plaats zien bij lage toerentallen en lage belasting. Als je EGR klep permanent open staat dan denk ik dat je stationair toerental erg instabiel wordt ook al heeft dat effect op vermogen.
Ter info: Je turbo heeft een “externe waste gate”. Kijk eens of dat nog makkelijk beweegt ?
To err is human, not to err is divine.
René Jongejan schreef:Volgens mij heb je de opmerking van de moderator in post 5 van deze reeks gemist.
Ach, mensen zijn zo hardleers dat het voor mij een standaardzinnetje is dat ik kopieer en plak.
Wim,
Disciplus Simplex