Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Hallo forum leden..
Mijn Xantia 2.0i 8-klepper begint wat minder comfortabel te worden.. zeg maar hij stuitert over de weg…
Nu denk ik dat ik mijn veerbollen moet vervangen (en voorraadbol) . Is dat een goede gedachte? of kan dat stuitergedrag ook ergens anders vandaan komen?
nu zie ik dat er verschillende merken en drukken in de handel verkrijgbaar zijn qua bollen (prijzen variëren tussen 17 en 140 euri).
Iemand ervaring?
Groet Pieter
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan ze ook laten vullen. Dan houd je de zelfde veer karakteristiek.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Je kunt ze laten vullen, mits er nog voldoende druk in zit. Zo niet dan wordt het membraan te ver in gedrukt en kan het beschadigen. Als je het over stuiteren hebt dan lijken ze al te ver heen. Als je nieuwe bollen zoekt zou ik zeker IFHS kopen, ze hebben de correcte uitvoering voor je Xantia en de kwaliteit is prima. Ze maken de bollen met de oorspronkelijke machines overgenomen van de Citroënfabriek in Caen.
Als je geen Hydractive hebt kan ik de Xantia 1a bollen aanraden. Die staan voor op 70 bar, en achter op 40.
Dat veert comfortabeler dan de nieuwere bollen; maar zonder verlies van goed bochtenwerk. Met comfortbollen wordt de Xantia al gauw wat slagschip achtig, maar de 1a bollen zijn een goede compromis.
Ik heb de mijne besteld bij garage80
Onder mijn laatste Xantia, een 2.0i-16V Break zonder HA, heb ik IFHS Comfortbollen gezet.
Dat heeft Nard van Renard voor me gedaan, hij is er toen ook mee gaan rijden, en was verrast dat ze het zo goed deden. Geen last van zweverigheid en ook bij scherp sturen geen probleem.
Daar heb ik lang mee gereden, ook op stevig beladen vakantieritten, ik zou het zo weer doen.
Onder een HA zou ik het niet doen, ze zijn er dan ook niet onder gegaan bij mijn C5 V6 Break die van HA3+ voorzien was.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Dank jullie wel voor de reacties !
Ik heb alvast voor voor (daar stuitert hij voornamelijk) bij garage 80 de IFHS XA70FA besteld ,
verslag volgt
Ben benieuwd wat je ervan vind! Zou uiteindelijk wel de achterste ook doen, dan matchen ze weer
Helemaal met je eens.
Met name de achterbollen zorgen voor het veercomfort, als die te weinig druk hebben gaat de auto “knikkend” over oneffenheden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Achterbollen ga ik ook doen! Eerst even beleven wat de voorbollen doen
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
mmmm, ik was weer eens te snel… nu heb ik XA70 bollen besteld, terwijl ik XA55 zou moeten hebben volgens de IFHS-lijst (xantia is van ‘97..). .
beetje dom.. komt vast goed
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In melding 3 zie ik dat 70 bollen goed bevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Des te belangrijker is het dan om ook achter bollen te nemen met de juiste of wat hogere druk.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Je kan ook nog proberen je oude voorbollen achter te zetten.
Zit misschien nog genoeg druk in voor achter.
Demper is dan niet helemaal aangepast, maar in de tijd dat je alleen maar nieuwe dure originele bollen kon kopen deed ik dat wel eens.
Beviel eigenlijk best goed!
Inderdaad jantje1948. Die 70 bar bollen voor veren beter dan de originele 55’s. Die passen ook prima op jouw Xantia pietrka!
Let wel dat je achter de 40 bar bollen zet, niet de 30
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Eigenwijs als ik ben heb ik toch de 55 bollen gemonteerd. Omdat mijn Xantia toch een soort van hydractive blijkt en er origineel ook 55 bollen opzaten.
De Xantia rijdt nu weer super! heerlijk die nieuwe bollen! Binnenkort achter ook maar doen
Dank jullie wel voor de input!
Op https://www.lepatron.nl/veerbollen.pdf is een catalogus te vinden met veerbollen van I.F.H.S. Blijkbaar zijn er veel verschillende configuraties, afhankelijk van model en type Xantia.
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D