Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Is dat ff een mooi plaatje!
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De meest merkwaardige issues van de carburateur lijken opgelost te zijn. De auto had de neiging om rechtsom of achterover hellen niet lief te vinden en dat lijkt er nu uit te zijn. De oorzaak moet dan een lekkende stationairsproeier zijn geweest. Ik heb het pasvlakje waarmee dat ding in de carburateur moet sluiten schoon gemaakt en die sproeier een heel klein slagje na gegeven bij het vastdraaien en nu lijkt het ding zich aanmerkelijk minder te misdragen. Dat zou het effect op zich kunnen verklaren, want die sproeier zit in rijrichting gezien achteraan, rechts boven naast de vlotterkamer.
Ik heb naar aanleiding van de kleine aanpassingen aan de carburateur ook het stationair mengsel wat bijgetrimd en nu staat de regelschroef ook daar waar de keurmeester ‘m gezet had maar dan zonder dat de auto nog vreemd draait. De fabrieksopgave voor het CO-percentage bij stationair toerental (850 - 950rpm) is tussen 3% en 4% en dat zou nu normaal gesproken gewoon weer moeten kloppen zonder de boel bij een keuring nog in te moeten regelen. Uiteraard is er nog wat langduriger testen voor nodig om er definitief iets van te vinden dan de 60 kilometer ongeveer die het ding nu gelopen heeft na enig onderzoek en aanpassingswerk, maar de tekenen zijn alvast goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lekker!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die carburateur geeft het op. Daar moet gewoon echt Nu iets aan gebeuren. Eerst vermogensverlies onder last, precies na een scherpe richel. Inspectie leverde een plotseling veel te hoog vlotterniveau op. Daar (althans in theorie) iets aan gedaan, daarna vooral stationair nog problemen. Meppen op de vlotterkamer helpt, ook het behoorlijk ver uitdraaien van de stationaire mengluchtschroef leverde veel verbetering op. Oftewel: het ding draait te rijk. Logisch met het vlotterniveau minimaal 2mm te hoog. Vlotterniveau aangepast, nog wel wat verbetering maar niet betrouwbaar: het ding kan zomaar in nare gewoontes terugvallen. Deels blijkt dat te komen omdat de vlotternaald, of beter, het vlotterventiel, de verkeerde afdichtring heeft. Die is maar 0,35mm dik terwijl er bij een 1602 en 1802 1mm hoort te zitten en bij een 2002 0,5mm.
Allemaal effecten die al langer in heel beperkte mate af en toe opspelen en nu ineens Allemaal Tegelijk Moeten Gebeuren. Ik heb de carburateur er maar eens vanaf geschroefd om de hele zooi in de revisie te gooien, want een nieuwe is momenteel weer even niet leverbaar. Zou waarschijnlijk ook Heel Erg Duur zijn, want een los vlotter kost al 160 euro ex verzending. Oei!
Een revisiesetje bestellen is simpel genoeg en ook niet duur, maar daar lijkt de pakking tussen gasklephuis en venturi in te ontbreken. Die moet dan weer los besteld worden via een andere leverancier. En natuurlijk zit nergens een verrijkingsklep in. Die zijn er wel los, maar momenteel in elk geval niet via de specialisten leverbaar. Daar zal ik dan maandag een belletje met de dealer aan moeten wagen. Acceleratiepomp-mebraan en dergelijke zijn standaard in een revisiekit, dus dat scheelt wel.
Er is al wel eens eerder aan die carburateur gewerkt op een manier die me niet helemaal zint: de voetpakking was met een vage soort kit ingesmeerd, kennelijk vanwege een verdenking van valse lucht. Die kit is natuurlijk opgelost inmiddels… En dan nog geen valse lucht trekken! Gelukkig is de voet van de carburateur keurig vlak, dus het ding is op zich te redden. Ik ga alleen de hoofdsproeier er even niet opnieuw uithalen; die is net schoon gemaakt en het dopje in de vlotterkamer waarlangs je dat ding kunt bereiken zit in erg slecht schroefdraad. Dat sluit nu allemaal nog, maar bij elke keer open maken komt er wel een spaantje draad mee dus dat gaat met veel open en dicht maken in de nabije toekomst op een andere carburateur uitdraaien. Dat moesten we nog maar even uitstellen nu er even geen nieuwe in de handel zijn…
Hoe dan ook, in de loop van de komende week zullen er wel verschillende onderdelen binnenkomen en dan moeten we er maar het beste van maken wat er op dit moment te halen is. Zo’n vollastklep bijvoorbeeld is wel enigszins verdacht, maar voor hetzelfde geld is-ie niet eens stuk. Kun je moeilijk achter komen als er zoveel meer niet klopt.
De andere kant van het verhaal is dan dus weer wel dat die simpele techniek heel vergeeflijk is, want het ding rijdt dus geheid al decennia rond met een in feite verkeerd & tamelijk slordig opgebouwde carburateur. En nog redelijk probleemloos ook. Totdat natuurlijk net dat ene onderdeeltje net teveel moeilijk gaat doen en dan lazert het hele verhaal als een kaartenhuis in elkaar. Maar daar is modern motormanagement natuurlijk niet veel anders in: een krukassensor op een Berlingo 1.6 16V blijkt bijvoorbeeld midden op de snelweg stuk te kunnen gaan en dan sta je ook gewoon écht stil. Dit geval kwam tenminste met wat geïmproviseerd gaspedaalmanagement wél gewoon thuis
Voorlopig ga ik de boel maar eerst eens heel uitgebreid schoonmaken, want een vieze bende is het in ieder geval van buiten wel. De rest zien we dan als er revisiedelen binnen zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, hoppetee. Het ding ligt uit elkaar. Wat is die carburateur Ranzig… Maar goed, inwendig valt dat genoeg mee. Anders had er ook gewoon niks gewerkt natuurlijk. Ik heb de volgende fouten gevonden: gaskleppakking op het smalste gedeelte nog nét niet door, acceleratiepomp-membraan loopt op z’n laatste benen (gekrompen), verkeerde maat sluitring onder het vlotterventiel, pasvlak bovenzijde carburateurbody niet zuiver, gasklephevel verbogen/loopt aan op staionair-verstelling van de choke-inrichting, schroefdraad dop vlotterkamer matig/niet meer aankomen en dan zijn de vollastklep en vooral het vlotterventiel verdacht op onbetrouwbaar functioneren.
Dus ik heb maar eens wat onderdelen besteld. Om precies te zijn: een revisiekit voor een Solex/Pierburg 36-40PDSI met handchoke voor een Mercedes-Benz 409… Dat is de enige set die ik kon vinden met behalve een paar pakkingen, een vlotternaald en een acceleratiepomp-membraan ook nog een acceleratiepomp-mebraan-veer, een stationairluchtschroef, een verse borgplaat voor de moer van de gasklephevel, alle afdichtringen voor zulke ongein als de hoofdsproeierdop, de vlotternaald en de vollastklep enz. enz. dus daarmee moet het lukken om die gare carburateur nog één keer een beetje in fatsoen te brengen. Helemaal ideaal wordt dat niet omdat ik die verrekte vollastklep niet kan krijgen en omdat er een paas pasvlak-afwijkingen zijn waar ik de beste methode van handelen nog bij moet bedenken (vlakken is leuk, maar je moet wel materiaal genoeg overhouden en in dit geval moet je ook nog zorgen dat je je vlotterniveau achteraf correct kunt meten) dus het avontuur is nog lang niet achter de rug, maar: het kan er bijna alleen maar beter op worden.
Die vollastklep zal ik voor de gein maandag de dealer nog eens over bellen, je weet nooit of die er toevallig wél aan kan komen. Maar zo niet, dan moet het ermee. Gaan we er gewoon lekker vanuit dat-ie niet stuk is.
Maar ik vind het knap. Ik zie al een tijdlang gedoe met die carburateur aankomen wegens vage klachten, maar het ding heeft welhaast onredelijk lang stand gehouden terwijl er op de keper beschouwd geen ene reet van klopte
Nu kijken wat daar aan te veranderen valt met een setje revisiedelen. Ben ik benieuwd wanneer die op de mat vallen, maar er is eerst nog wel schoonmaakwerk genoeg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Penny Lane schreef:... een krukassensor op een Berlingo 1.6 16V blijkt bijvoorbeeld midden op de snelweg stuk te kunnen gaan en dan sta je ook gewoon écht stil…
Derk
Oh ja, daar moest ik in mijn draadje nog gewag van maken…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik neem aan dat je deze site wel kent, misschien kun je daar je onderdeelnummer vinden?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het onderdeelnummer vinden is geen probleem. Het onderdeel zélf vinden dan weer wel. Die stomme vollastklep is gewoon niet meer nieuw leverbaar. Als je heel erg veel mazzel hebt en lang genoeg zoekt kun je misschien een NOS ding vinden voor goudgeld, maar daar moet je maar net tegenaan lopen…
Dus we gaan eerst kijken hoever het ding op te knappen is zonder die vollastklep te vervangen. Tenzij ik per ongeluk snel ergens tegen een nieuwe aanloop natuurlijk, maar daar reken ik niet op.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar komt overigens bij dat het ook nog kan zijn dat niet per sé die klep stuk is (als er daar überhaupt een probleem zit), maar het kan ook nog de plunjer zijn die ‘m bedient. En als die gaat muiten ben je klaar: dan heb je het complete deksel van de carburateur nodig om de boel weer betrouwbaar in orde te krijgen. Maar goed. Eérst kijken of ‘t in orde kan zonder aan die vollastklep te komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, benader deze eens:
https://www.gibgas-vergasertechnik.net/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Opnieuw met die carburateur aan de gang. Met de revisiesets die nu beschikbaar zijn, en dan vooral de pakkingen, kun je alleen een carburateur reviseren die niet gereviseerd hoeft te worden: je kunt er nog niet de geringste afwijking in een pasvlak mee overbruggen. En die afwijkingen zijn er natuurlijk gewoon wél: niet zozeer tussen carburateur en spruitstuk, maar wel tussen gasklephuis en body en tussen deksel en body. Verder kwam ik er achter dat de bedieningshevel van de acceleratiepomp op de gasklepas zwaar uitgeleuterd is en eigenlijk is daarvoor vervanging de enige optie omdat het te weinig materiaal is om er fatsoenlijk mee te gaan lopen oplassen.
Ergo: het is tijd voor een nieuwe carburateur en daar kan ik dus niet aankomen. Daar waar er nog prijsopgaves bestaan hebben we het over minimaal 450 euro ex verzending en geen enkele belofte over levertijden. Het opdrijven van zo’n ding is dus hoe dan ook duur en waar & hoe blijft in nevelen gehuld, gewoon omdat er geen recente nieuwbouw meer voorhanden is en we dus wachten op voldoende orders voor nieuwe om er weer een stuk of wat te gaan maken.
Dus hoe ik dat nou weer allemaal ga oplossen heb ik even geen idee van, maar dat gaat dus niet op korte termijn gebeuren. Zoveel is zeker. Het is maar goed dat-ie niet meer gekeurd hoeft te worden…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, welke carburateur zit er op die motor? Is dat ook wat er op hoort?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De standaard Solex 36-40 PDSI met 26/38 venturi en alle correcte besproeiering voor de 1602 staat erop, inderdaad.
Met een versleten gasklepas incl. ernstig uitgeleuterde bedieningshevel voor de acceleratiepomp, bovenste en onderste pasvlakken van de body uit de vorm, vollastklep & met name bijbehorende plunjer in twijfelachtige conditie, schroefdraad van het dopje voor de hoofdsproeier in zeer matig schroefdraad & dus potentieel lek/los/beide en nog wat ander geneuzel. De rest is simpel op te lossen met een revisiekit, maar de kwaliteit van de pakkingen daarin is maar zozo waardoor al het andere des te nauwkeuriger in orde moet zijn om te voorkomen dat het een feest van valse lucht wordt.
Ik kan op Marktplaats 1 gebruikte carburateur vinden waarvan me niet duidelijk is van wat voor 02 precies die af komt. De sproeierbezetting van de 1802 is iets anders (maar dat is niet erg, de juiste heb ik immers) en bij de 2002 is de venturi ook groter (en dan wordt het al wat spannender). Gasklepas & hevelwerk in onduidelijke staat, maar die carburateur is nog ranziger op de foto’s dan m’n eigen dus ik weet niet of dat nou wel een wijze investering is.
Dan moet je al mazzel hebben dat de body gemakkelijk op orde te krijgen is zodat je een goeie carburateur kunt samenstellen, desnoods inclusief het wisselen van de venturi. Waarvoor je dan vervolgens weer pakkingen nodig hebt waar niet aan te komen is en die klein genoeg zijn om ze niet zelf te willen maken, maar goed: het is in theorie een optie om een 2002 carburateur om te bouwen. Mits het een technisch redelijk in orde basis is.
Kortom, ik moet er eerst eens even op gaan zitten puzzelen wat hier nou weer de meest efficiënte uitweg is. Opties zijn er wel, maar wat nou wijs is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is er geen mogelijkheid om er een Weber of een Zenith op te klussen? Niet origineel, maar (zover ik weet) wel van bruikbaarder kwaliteit dan een ouwe Solex, met standaard de versleten gasklep-as…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn voor deze auto conversiekits. Ik zal eens kijken waar ik die gezien heb.
edit:
https://www.jtoutfitters.com/product/weber-carb-kit-bmw-1602-2002-land-rover-saab-sonnet-95/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste