Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Dames en heren,
zie hier het youtube filmpje. Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Is het relais gaar?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed een mechanisch defect in de startmotor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt wel of er tanden overslaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zit de startmotor nog goed vast?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik denk dat je solenoid idd op punt van opgeven staat, geluid lijkt op klepperend/vonkend relais vandaar.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mij viel het getik ook op, ik zat ook in die hoek te denken. Beetje mee oppassen denk ik. Eruit halen en kijken?
Mooi topic met het filmpje erbij.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi, lijkt idd de beste oplossing. De verbinding tussen de solenoid en startmotor loshalen en dan een plus op de solenoid zetten. Als de diagnose klopt staat ie dan flink te klapperen.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Zo, vandaag de startmotor uitgebouwd en even een test gedaan, zie youtube filmpje.
Solenoid lijkt te werken. Wat zou het nog kunnen zijn? Of zie ik iets over het hoofd???
Ik denk toch dat ie niet genoeg kracht kan leveren.
In en naast de auto vind ik hem toch een beetje tam.
Kan meerdere oorzaken hebben, ik ga er vanuit dat je accu goed werkt en de kabels in orde zijn.
Inderdaad slechte solenoide (ingebrand contact), verleten koolborstels/ankercontacten.
Dit kan je volgens mij alleen testen onder belasting.
Misschien kan je hem laten reviseren of een andere startmotor inbouwen.
Verder zou het nog kunnen dat de starterkrans versleten is of dat er een verkeerd aantal tanden op het rondsel zitten.( ik weet trouwens niet of dat problemen geeft met de afstand tussen de tanden van rondsel en starterkrans of dat het alleen om kracht gaat)
Is het probleem plotseling ontstaan?
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Probleem opgelost. Ik had op een of andere manier (en ik schaam mij hier diep voor) de aansluiting van het contactslot (waarmee de solenoid wordt geactiveerd) en de + kabel samen op de + aansluiting van de solenoid gezet.
Stom…stom…stom.
Bij het starten werd dus niet de solenoid bediend, maar schoot de bendix, kennelijk door de traagheid en de schuine splines op de as, naar voren en greep zo toch in op de starterkrans.
What was I thinking…
Nu hersteld en alles werkt zoals het hoort