Na jarenlang een peugeot 504 coupe en een 504 cabrio te hebben gereden, heb ik zo’n vijf jaar geleden mijn eerste citroen gekocht. Het is een schitterende DS super uit 1971 waar ik het nodige aan heb versleuteld , maar vooral veel heb genoten van het heerlijke rijcomfort.
Nu deze auto op dit moment zo bevalt, ik gebruik haar vaak voor woon/werkverkeer, ben ik op zoek gegaan naar een volgend project. Zo ben ik vorige week eigenaar geworden van een schitterende Citroen SM. Na een niet al te lange zoektocht (ben vrij ongeduldig), is het een Amerikaanse SM uit 1972 geworden. De auto is handgeschakeld en het is de versie met carburateurs.
Nu is de auto in principe in een nette staat, maar probeer ik momenteel de puntjes op de i te zetten met betrekking tot wat elektronische probleempjes en een nieuwe hemelbekleding.
Een groter toekomstig project wordt het ombouwen van de neus naar de EU versie. Ik vroeg mij af of er hier iemand op het forum is , die dit reeds heeft gedaan en/of er iemand mij kan helpen aan een lijst(je)met onderdelen die ik voor de conversie nodig zou hebben.
Mvg Peter
Voor de elektrische problemen: Heb je de schema’s van de installatie al ? Zo niet, dan wil ik je die wel sturen, of je zoekt ze in Citroen werkplaatshandboek 581-4 : Daar staat de complete elektrische installatie in. Je “72” USA SM heeft nog een 2.7 liter motor, en het elektrische schema wijkt maar op een klein aantal punten af van de “Europese”, eigenlijk alleen voor de alarmknipperlichten en de verklikker voor de gordels. In de “Revue Technique Automobile” va ETAI staan ze ook.
Als je het chassisnummer geeft dan weten we precies wanneer je SM gebouwd is, want in de eerste jaren zijn er een paar veranderingen in de elektrische installatie geweest en dus 3 schema’s.
Voor een “Europese neus”: Dat haal je niet met een “lijst”, de beproefde methode is een complete neus van een sloper te kopen, want je hebt alles nodig van de Europese neus, het enige dat je niet nodig hebt zijn de 2 bumperdelen.
Maar voor het lijstje:
- Traverse ( dat is het metalen huis over de breedte van de SM).
- Lamphuizen (zwart) met ophanging en bediening bewegende lampen.
- Stang tussen lamphuizen met 2 beugels in plastic.
- Ophangplaten bumper.
- Glaspanelen 3 stuks, links, rechts, midden.
- Platen die glaspanelen vasthouden.
- 6 lampen in goede staat.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
En breng ruimschoots voldoende centjes mee. de parts zijn niet echt low budget. succes !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mooi! zijn de modificaties aan de motor gedaan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een SM is niet low budget, en zelfs nooit geweest.
Natuurlijk, een compleet front is duur, maar dat wordt voornamelijk verklaard door het verschil in waarde dat kopers toekennen aan een SM met USA front of een met Europees front, zowel in “geld” als in “looks”. Dat maakt dat er mensen zijn die veel geld over hebben voor een “Euro front”, omdat de SM dan meer waard wordt in “looks” of in “geld”.
De onderdelen van een Euro front verouderen ook: Het namaken van onderdelen is niet echt eenvoudig en duur, dat drijft de prijs van de onderdelen ook nog eens op.
Hoe heette dat ook alweer: Alle waar is naar zijn geld.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De lichtschakelaar is anders. Je hebt natuurlijk ook de kabelboom vanuit de lampen nodig,
Die passen verder op de Amerikaanse bekabeling. Officieel moet je de zijlampen uitschakelen.
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
knipperlicht schakelaar ook dacht ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt ook de hoogteverstellers voor de koplampen nodig inclusief de units bij de voor- en achteras.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor alle reacties en tips. Het idee om wat conversieonderdelen bij elkaar te zoeken zal inderdaad wel een hele klus worden. Ik had koplampunits gevonden op eBay en dacht dit aan te vullen met nieuwe onderdelen. Dat er zoveel meer bij komt kijken , had ik niet verwacht.
Ik denk ook dat ik dit idee maar even van me af moet zetten.
Het elektrische schema zou erg fijn zijn, in plaats van het trial / error systeem wat ik er nu op na houd. Vanavond wel de airco werkend gekregen
Volgende week ga ik de mijlenteller vervangen voor een kilometerteller. Ook het niet werkende digitale klokje ,ga ik vervangen voor een analoge. Daarnaast wat led-verlichting achter de teller om alles wat scherper te zien.
Voor wat betreft de modificatie aan de motor, ben ik niet zeker van of dit gedaan is. Wat ik wel weet is dat de auto al zo’ n 33 jaar in Europa is (voornamelijk België) en dat de auto goed verzorgd oogt. Ik verwacht daarom eerlijk gezegd wel dat het gedaan is.
Het chassisnummer zal ik morgen even posten. Wordt vervolgd en nogmaals bedankt voor de tips.
U schrijft ; niet zeker van of dit gedaan is. Dit is dus de bekende valkuil !! die bij aanschaf van een sm voorbijkomt. ik ben er bij geweest, dat zelfs een sm, die in orde zou zijn ? bij het op de brug zetten overleed. Dus een ‘‘goede gereviseerde ‘’ motor ( door een gerenommeerd bedrijf ) die lopend op de brug werd gereden, en spontaan overleed. dus laat u niet misleiden, een sm is een mix van compromissen en vele valkuilen. Natuurlijk kunt u geluk hebben, maar laat de motor in elk geval nazien door een kenner, die zijn er diverse in den lande, ( ik noem geen namen), en voorkom een drama , deze ongevraagde raad is welgemeend. En natuurlijk hoop ik dat U erg veel plezier aan de sm gaat beleven !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Mocht je de EU neus toch nog willen…........... In “Citroën SM Tome II No 642” staat het vermeld met onderdelennummers.
https://citroensmclub.nl/onderhoud/sm-handboeken/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik begrijp de zorgen omtrent de motor. Van tevoren was ik wel op de hoogte van het feit dat over “het reviseren van het blok” niets bekend was. Daarnaast was dit voor een SM-leek zoals ik, bij de bezichtiging uiteraard niet vanaf de buitenkant te beoordelen, dus heb ik hier een mooie korting voor bedongen.
De valkuil is dus een bewust door mij genomen risico. Dit met een verwacht kilometrage van max 2000 km per jaar (moet de aandacht over 8 klassiekers verdelen) en de mooie roestvrije staat van de auto, voor mij een aanvaardbaar risico. Uiteraard heb ik er niet de hoofdprijs voor betaald. Wel had ik de eu-neus van tevoren goedkoper ingeschat en denk niet dat ik dit uiteindelijk nog ga doen.
Tot nu toe zo’n 600 km mee gereden zonder enig probleem. Ik zal binnenkort even langs een specialist rijden en vragen of hij kan beoordelen hoe de staat van de motor is. Daarna gaat de auto uiteraard in Winterslaap en kan ik een eventuele revisie (indien nodig) laten uitvoeren.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Als er nog originele sealed beams lampen in zitten kun je die gewoon vervangen door H4 types.
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om de modificaties te checken moet alles open. Een afbrekende klep hoor je niet aankomen en dan is alles stuk..
Niet opm je bang te maken maar juist om dit voor te zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Toen ik de mijne kocht was die door een garage onderhouden en werd regelmatig bereden.
Toch geen risico genomen. Koppen er af, nieuwe uitlaatkleppen er in (massieve), 3 nieuwe distributiekettingen + spanner + curved limiter. Dat lukte net met de motor erin.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.