Hallo allemaal, dit is mijn eerste citroën forum post dus bereid je voor.
De titel zegt het eigenlijk al. Ik zou graag een toerenteller willen inbouwen in bx, maar niet ipv de klok (ik hou van de klok). Er zijn natuurlijk genoeg inbouw toerentellers aanwezig op de markt en ik vroeg me af hoe deze het beste zijn te installeren. Ik zag er een die de normale 12volt aansluiting nodig had en dan een W aansluiting op de dynamo, dit zegt mij helemaal niks helaas. Ik hoor graag uw advies over dit onderwerp.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een toerenteller aansluiting op de dynamo is in oorsprong voor diesels. Voor een benzinemotor kun je de ontsteking ‘aftappen’. Kijk even naar VDO of Equus toerentellers.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Hi Jeroen dank voor je reactie.
Aha, bij welke kabel van de ontsteking kan je dit precies aftappen? Ik zie ook toerentellers te koop staan die de W aansluiting van de dynamo gebruiken, zou je deze bijvoorbeeld kunnen aanschaffen en dan alsnog bij de ontsteking kunnen aftappen of is het een ander signaal?
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zie voor schema’s o.a. https://oldtimerautosite.nl/auto_meters_inbouwen_aansluiten.htm
Toerentellers die de “W aansluiting” gebruiken werken anders dan de toerentellers die de ontsteking gebruiken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor het aansturen van de toerenteller in een benzine gestookte Bx gebruik je de pulsdraad naar de bobine. Bij een 1.4 TU zoals die van jou is dat een van de draden die in de multistekker zit die de bobine ingaat. Even zoeken welke draad de puls geeft die vanuit de ontstekingsmodule komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die multistekker: dat is een platte bruine stekker met horizontaal 4 draden.
Als je er recht op kijkt (i.e. van de linkerzijde van de auto naar je bobine kijkend), dan is het de tweede (groene) draad van links die je moet hebben voor je signaal.
Je hoeft die multistekker niet eens los te halen; de kabelschoen van i.i.g. de groene draad is kaal en er is ruimte om er een dun pennetje naast in te steken/klemmen. Dus aan je signaaldraad een passend klein pennetje zetten, insteken, en klaar.
Dank allen voor de reacties. Ik ga, wanneer de toerenteller die ik heb aangeschaft, kijken of het allemaal lukt maar ik denk dat ik het wel voor elkaar moet krijgen! Ik zal nog van mij laten horen. Hartelijk dank voor het advies nogmaals.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Waarom bouw je geen originele toerenteller in het dashboard? Dat is geen raketwetenschap. Er is zelfs een topic over, compleet met welke zaken je moet aanpassen.
Eigenlijk omdat ik de klok enorm leuk vindt! Maar ik zou toch graag wat meer inzicht hebben in wat mijn auto allemaal doet wanneer ik met muziek aan rij en de motor niet kan horen, ook omdat ik stiekem wel van klokjes hou, dat het ingewikkeld is vind ik niet heel erg want het heeft geen haast. Maar ik heb er zeker wel over na gedacht hoor om het in het dashboard te doen.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Update op de toerenteller. Hij zit erin! Doet her perfect, alleen het lampje is helaas niet te dimmen en best wel fel dus ik ga nog kijken hoe ik dat ga oplossen.
Hoe ik het heb gedaan:
Een kabeltje naar de ontsteking stekker, van de 4 is het degene die het meest naar je toe is als je van voren op de motor kijkt. Stekker opengemaakt en eraan vastgezet.
Toen hebben we een relais gebruikt om van het remlicht af te tappen en dat te gebruiken als ‘‘schakelaar’’ om de toerenteller aan te zetten. Zodat als je de sleutel omdraait je remlicht en dus ook de toerenteller aangaan. Bij het rempedaal de rechter stekker losgemaakt en die gesplitst, een weer terug naar het rempedaal en een naar het relais. Doordat we het zo deden is het heel makkelijk ongedaan te maken door gewoon de toerenteller los te maken en de stekkers weer aan elkaar te verbinden, er is niks geknipt in bedrading op deze manier. Verder nog een plus gepakt van de accu (met een fuse ertussen) voor de power die in het relais ging, zodat als het contact omgedraaid werd het relais ‘‘opengaat’’ en de stroom van de accu door kan gaan naar de toerenteller.
Mijn toerenteller had 5 draden: een groene voor aan de ontsteking, een gele voor het lampje (niet met dim helaas), een rode voor +, een zwarte voor massa en een witte waarvan ik nog steeds niet helemaal zeker ben wat die doet maar waarschijnlijk die vertelt wanneer de toerenteller aan moet.
De gele, witte en rode kwamen vanaf het relais naar de toerenteller.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik vind het lastig om te omschrijven als iemand vragen heeft hoor ik het graag.
Hartelijk dank iedereen voor de hulp ben enorm blij ermee!
Ook hartelijk dank aan mijn vriend Rick voor het helpen met dit project en me veel leren over hoe een relais functioneert.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het lampje (gele) aftakken van (achter) de dashboardverlichting dimmer.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ja dat had ik gedaan maar het ledje is simpelweg aan of uit. Beetje vreemd maar ja.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Nou, een ledje is geen gloeilampje. De BX is nog van de gloeilampjes.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Inderdaad, een LEDje kun je zó niet dimmen.
Een gloeilampje is spanning gestuurd, door de spanning te verlagen gaat er minder stroom lopen en geeft ‘ie minder licht.
Maar een LED is stroom gestuurd, je moet dus de stroom verminderen om ‘m minder te laten schijnen. Dat kan door er een weerstandje mee in serie te zetten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
JW, je bedoelt natuurlijk een weerstand parallel. Met een weerstand in serie maak je een spanningsdeler en daalt de spanning over de led.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Werkt dit met alle led verlichting zo? Dus dan heb ik een weerstandsschakelaar nodig, zodat ik de helderheid kan aanpassen als ik het goed begrijp? Valt dit ook net te installeren aan het gele kabeltje van het lampje? Met serie en parallel moet ik bekennen dat het een beetje naar achter is gezakt hoe dat ook alweer allemaal precies werkt.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974