Bij het contact aanzetten gaat het lampje van de hydractieve vering niet meer branden. Ik hoor de hydractief blokken gewoon schakelen en de vering is dus ook gewoon nog soepel.
Een sensor wellicht die het laat afweten of iets in de bedrading?
Hoe zoek ik uit wat er aan de hand is…... Ik vraag me af of de auto een stuurwielsensor heeft; dat is in een bepaald jaar afgeschaft weet ik, hij is van modeljaar 2000.
Al een keer bij een paar garages geprobeerd de veercomputer te laten uitlezen maar daar had men de software niet meer voor, ik zal dus eerder zelf moeten gaan zoeken waar het zit.
Het lampje brandt overigens wel als ik de schakelaar indruk van de vering.
Iemand een idee waar te beginnen met zoeken naar de oorzaak??
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Zijn er echt Xantia’s met een HA systeem zonder stuurwielsensor? Die meet de stuurhoek, maar ook de snelheid van verdraaiing van het stuurwiel.
Hoe werkt het systeem dan, op (snelle) stuurbewegingen? Welke parameters worden er dan gebruikt om de middenbollen uit te schakelen, naast de rijsnelheid, de gaspedaalstand en de druk in het remsysteem?
En bij de C5, de “opvolger” van de Xantia, zijn ze ook gemonteerd…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Wat ik uit een service boek, garage manual voor Xantia, heb is dat inderdaad vanaf een bepaald jaar, ben vergeten welk, de stuurwielsensor achterwege is gelaten.
Snelle stuurbewegingen misschien opgevangen door de sensor op de stabilsatorstang? Die zit er namelijk ook!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over het lampje: ik heb een keer alle lampjes van m’n xantia vervangen, toen ik hem net had. To be sure….
Het zijn gewone steeklampjes, dus hij kan best doorgebrand zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Althans; bij mijn Xantia zit er vlakbij de hoogteregelaar voor een sensor voor de stabilisatorstang; weet niet of dat bij andere is?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zonder hydractief heb je geen stuurhoeksensor nodig.
Voor zover ik weet zit tie er anders altijd op.
Is die “sensor” die je ziet niet van het “SMAC” systeem?
Heb je een foto?
@Jantje; het lampje brandt wel als ik de schakelaar indruk; het lampje is dus niet kapot.
@Jaaps; Welke sensor bedoel je met ‘die je niet ziet’? Die ik aanhaalde die naast de hoogteregelaar zit? Je bedoeld met SMAC de afsluitklep zodat de wagen niet inzakt?
De sensor naast de hoogteregelaar heeft in ieder geval een draad die naar de veercomputer gaat.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Staat de schakelaar in de stand NORMAAL dan brandt de controle lamp niet. In de stand SPORT ( dus ingedrukt ) brandt de controlelamp. Dit geldt voor XANTIA.
De remdrukmeting is vanaf modeljaar 2000 vervallen. Dit is ook het verschil tussen veercomputer H4 en H5.
Klopt ja; maar hij brandt zonder problemen in het veersysteem een aantal seconden na contact aanzetten. Dat doet hij nu dus niet meer; er is dus ergens blijkbaar een storing.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Jij hebt het over een sensor bij de stabilisatorstang….
Ja goed; die bedoel je dus. Maar als het een draad van het smac systeem is, anti inzak, dan gaat er toch geen draad naar de veercomputer?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Ik rij zelf met een XANTIA 1 en ik heb op dat enkele seconden branden eigenlijk nooit gelet. Ik wil niet beweren dat het niet zo is. Ik zal er eens op letten. In het werkplaatshandboek Hydractive II wordt er niets over geschreven.
In het schema wordt de controlelamp in de schakelaar = klem 2 aangestuurd vanuit klem 12 veercomputer en ligt klem 1 van de schakelaar direkt aan massa. Massa zal het niet zijn, immers de lamp brandt wel in de stand SPORT.
En met de sensor = karrosserie bewegingssensor voor bij de stabilisatorstang is bedoeld de zwarte unit met 4 aansluitingen.
Aansluitingen zijn als volgt :
klem 5 van deze schakelaar ligt direkt aan massa.
klem 3 van deze schakelaar krijgt voeding vanuit zekering F3 en voedt gelijktijdig klem 5 van de veercomputer.
klem 1 van deze schakelaar is verbonden met klem 13 van de veercomputer
klem 2 van deze schakelaar is verbonden met klem 14 van de veercomputer.
Ik heb geen lay-out van de veercomputer dus ik kan niet zien of de controlelamp indirekt met deze karrosserieschakelaar wat van doen heeft.
Nou het lampje heeft bij mij tot een week geleden altijd een aantal seconden opgelicht na het aanzetten contact; dat doet het nu niet meer; de functie is dat het controleert op fouten in het hydractief systeem.
Dank voor het uitzoeken van de bedrading; ik ga eens kijken of ik kan kijken of er nummertjes op de klemmen/contacten staan en of ik anders een overzicht kan vinden.
Ik heb een stuk of 12 ordners met alle garage naslagwerken van de Xantia; maar het is een beetje erg veel om alles door te spitten…..........
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Weer wat geleerd aangaande deze funktie. Ik zal ook eens kijken in het instructieboek.