Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die mogelijkheid bestaat, maar dan ziet alles er op een heel lelijke manier niet origineel uit. En wat nog erger is: véél meer inductielawaai door zo’n open luchtfiltertje en de rijdbaarheid bij lage temperaturen gaat er ook niet op vooruit.
Prijzen beginnen ergens bij 750 euro voor een kit met een tweetraps Weber en lopen op tot ergens tussen 1500 en 1700 euro voor ombouwsets met twee Weber DCOE’s. Ombouw naar Kugelfischer injectie is uiteraard nog veel duurder, nog daargelaten dat je daar eigenlijk een M10B20 voor nodig hebt in plaats van een M10B16. En dan kun je nog naar elektronische injectie uit de eerste E30-series ombouwen, maar daarvoor zijn de onderdelen tegenwoordig ook wel echt heel erg slecht te vinden.
Het kan allemaal, op papier, met oplopende graad van ellende en kosten om het netjes te doen. Dan is op een gegeven moment een goeie Solex PDSI of nog liever een nagelnieuwe wel gewoon de beste en ten opzichte van andere opties goedkoopste manier om de boel weer aan de praat te krijgen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, dit wil je:
https://www.jtoutfitters.com/product/weber-carb-kit-bmw-1602-2002-land-rover-saab-sonnet-95/
https://www.amazon.com/WEBER-ICH-FITS-BMW-SAAB/dp/B08LYFLLFG
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is wel een optie op zich. Voor net onder de 3 meier leverbaar binnen NL. Dan zijn de nadelen nog wel dat er een gat in het luchtfilterhuis geplugd moet worden (simpel) en dat waarschijnlijk de chokekabel te kort gaat zijn. Dat laatste is beroerd, want daar zijn geen langere voor dus dan kun je maar gaan lopen modelbouwen om dat aan te passen. En ik vind, omdat ik de afstelgegevens in boeken bewaar en niet in m’n hoofd, het nadelig dat dat dan niet meer klopt. Maar dát is alleen maar omdat ik zelf raar ben.
En natuurlijk wordt het een heel geëxperimenteer om uit te vogelen wat de juiste sproeierbezetting is etc. etc.
Wat je wilt is een 1 op 1 vervanging, dus een Solex/Pierburg 36-40PDSI (38PDSI) voor een 1602 of desnoods een 1502 of 1802 want dat is met wat sproeiers uitwisselen dezelfde, eventueel een van een 2002 en dan opnieuw afstellen voor een grotere venturi en dan pas als je wat moet wil je dan inderdaad die Weber 34ICH want dat geeft het minste gelazer.
Maar goed. Ik ga die tweedehands Solex in elk geval maar eens scoren, de kans dat daar een betere basis in zit dan in wat ik nu heb is op zijn minst reëel en dan is het in ieder geval mogelijk om te kijken hoe ver daarmee te komen is. Met een beetje mats kan ik er dan in ieder geval een opbouwen waarmee ik lang genoeg vooruit kan om uit te zoeken hoe ik er bijvoorbeeld zo’n 34ICH lekker op aan de praat krijg.
In principe kan m’n eigen carburateur ook wel weer in orde natuurlijk en zeker beter dan het was, maar daar moet ik dan wel eerst even de juiste methodes, materialen en gereedschappen voor bij elkaar brengen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
TL;DR: kan, prima optie als ik dat netjes ingebouwd & afgesteld kan krijgen. Daar moet ik me dan eerst in verdiepen. Tot die tijd kijken wat ik maken kan van de ouwe meuk die ik heb, al was het maar als back-up.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb in ieder geval wel maar eerst eens het pasvlak tussen de carburateurbody en het gasklephuisje gevlakt. Dan maar gewoon met een grote vijl en het ding zo recht mogelijk in de Brockhaus Heuer gespannen er iets van proberen te maken. Erger dan het was wordt het toch niet.
Dat lijkt heel aardig te hebben gewerkt en dat betekent dat nu alleen het pasvlak van de vlotterkamer nog een puntje van zorg is. Maar daar zal ik me ook nog eens in verdiepen. De drie ‘losstaande’ schroefgaten wijken behoorlijk en dan wordt dat nooit wat. De twee schroefgaten in het midden van de body zijn veel sterker omdat daar natuurlijk veel meer materiaal staat en die zijn dus nog redelijk vlak. Gewoon op een vlakke plaat afschuren wordt ‘m alleen even niet omdat je het buisje van de acceleratiesproeier er niet uit krijgt zonder de boel te slopen. En dat moeten we nou typisch even niet willen. Maar als die drie oortjes aan de buitenkant ietsje afhangen is dat niet zo erg, dus ik denk dat daar maar gewoon voorzichtig een klein vijltje over moet om ze meer in de richting te krijgen.
Als dat ook lukt zet ik de hele handel eerst gewoon weer in elkaar. De kans dat-ie het dan goed genoeg doet om die kar in ieder geval onder eigen stoom te kunnen verplaatsen is best wel groot. Dat geeft een boel tijd om, als dat nodig is, iets beters op te drijven. Te beginnen met een extra Solex 36-40 PDSI, want ze zullen ook wel niet allemaal zo mottig zijn als deze. Ja toch, niet dan?
Als dát ook niks oplevert kan er altijd een Weber 34ICH op. Die optie is zeer zeker geldig als er geen knappe Solex/Pierburg meer op te bouwen valt op een redelijke manier.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De gasklepas terug opdikken wordt ‘m natuurlijk niet, maar er is 15/100e mm verdwenen en dan heb ik dat echt al wel veel erger gezien. Daar strandde het ding ook niet op. Lekker eerst zo laten. Maar de bediening van de acceleratiepomp vanaf de gasklepas was wel aan herziening toe: het gat in de hevel op de gasklepas was uitgeleuterd én het bedieingsstangetje was ingevreten. Dat veroorzaakte in totaal zo’n drie millimeter speling op een asdikte van 4 millimeter. Misschien nog wel ietsje meer… Ik heb ze beide opgelast en weer in model gevijld, daar moet het allicht beter van gaan werken dan het deed.
Momenteel ben ik aan het kijken of ik de gasklephevel die aan de gasstang naar het pedaal komt nog wat kan oplassen omdat ook die ingevreten is en dan zet ik de laatste onderdelen er weer op. Daarna de schroefjes van de gasklep nog even borgen en dan ga ik ‘t eerst maar eens gewoon proberen. Ideaal is het niet, maar beter dan het was is het ook al gauw en dan wil ‘t ouwe ding in ieder geval weer een beetje fatsoenlijk lopen. Dat zou al schelen. Daarna kan ik altijd zien welke oplossing er ‘voorgoed’ op kan.
Ik ben wat dat betreft bezig met het opdrijven van (een) extra carburateur(s), alleen al voor de onderdelenvoorraad, maar de kans is natuurlijk niet onaanzienlijk dat een andere Solex 36-40PDSI beter te herstellen is dan dit exemplaar waar echt alles aan gebeuren moet. Zolang het nog mogelijk is om voor een aanvaardbaar bedrag een opknapppertje te organiseren moet dat toch maar gebeuren, gewoon zodat er iets op te knappen valt als dat aan de orde komt.
Ik kan in principe zelfs met de carburateur die ik nu heb nog wel verder komen dan waar ik er nu mee ben, maar dan moet ik eerst ofwel aanzienlijk handiger met een draaibankje worden én er wat gereedschap bij scoren om een paar specifieke handelingen goed uit te kunnen voeren, ofwel ik moet daar iemand voor vinden. Uiteindelijk is een nieuwe en weer netjes zuiver passende gasklepas dan ook nog wel te maken. Verbussen helpt in dit geval niet, omdat het gasklephuisje niet of nauwelijks versleten is maar juist de as wél. Wat ik wonderlijk vind, maar intussen sta ik er wel zo mee in handen…
Maar goed, laten we er niet te hard over klagen: het ding heeft heel ver voorbij z’n toelaatbare slijtage toch nog eigenlijk heel redelijk z’n werk gedaan en ik ben er in ieder geval niet mee gestrand. Da’s dan toch nog niet slecht!
Derk
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En als het niet lukt kun je altijd nog elektrificeren.
Na al dat werk stranden op een niet meer leverbare carburateur zou namelijk wel erg zuur zijn.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is natuurlijk helemaal geen nieuw idee. BMW heeft zelf 50 jaar geleden al eens een elektrische BMW 1602 gebouwd. 0-50 in dik acht seconden, top van 100 km/h, actieradius tussen 30 en 60 kilometer en dat met 350 kilo aan accu’s aan boord. Hoewel daar natuurlijk wel tegenover staat dat er geen M10 blok in ligt. Toch is-ie nog best wel ongeveer die 350 kilo zwaarder dan een standaard 1602! Niet bijzonder indrukwekkend allemaal.
Daar komt bij dat een EV wel geinig is, als ze tenminste ook echt geleverd worden als je er een besteld hebt, maar waar een EV wél over gaat is precies waar die 1602 dus nou net níet over gaat. Dat ouwe fossiel blijft gewoon op fossiele brandstof lopen, of een eventuele synthetische vervanger als het moet.
Want alle gedoe met kleppen stellen, contactpunten stellen, carburateurs aan de praat houden, versnellingbakken intact houden, teveel lawaai wegens constant veel toeren, handmatige choke & hoe dat wel & niet werkt bij de koude start enz. enz. enz. is deel van de beleving van een klassieker. Met een elektromotor erin gooi je dat allemaal weg en dan is het gewoon de zoveelste EV maar dan te zijwindgevoelig, te tochtgevoelig, te roestgevoelig en niet comfortabel genoeg met beroerde stoelen en onvoldoende uitrusting. En sowieso met te weinig ruimte voor accucapaciteit waar je iets aan hebt. Helemaal als je de gewichtsverdeling en de wegligging (want het is een BMW) een beetje in de gaten wilt houden. Kortom, dan is er niets wat de eerste de beste zaaddodende Nissan Leaf niet veel beter kan en dan heb je ineens wel érg weinig aan zo’n auto.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Iedere Ev of Ev oplossing is zaaddodend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De carburateur staat er weer op. Ik ben nog niet verder dan te kijken oftie er überhaupt weer op starten wil. De hele handel afstellen gaat in ieder geval ook nog moeten.
Maar hij start er dus alvast wél op. Zodra er een paar uur bruikbaar weer voorhanden is zal ik ‘m eens een paar tellen laten lopen en dan eerst het vlotterniveau controleren en zonodig bijtrimmen. Als dat in orde is kan ik ook meteen het pijpje van de acceleratiepomp correct richten. En dan daarna opnieuw laten lopen en op valse lucht controleren. En als dat ook goed is warm laten draaien en de rest afstellen. En als er dan nog niks verkeerds te merken is kan ik er mee gaan proefrijden om te kijken of het ding dan op z’n eigen ouwe carburateur ook weer een beetje netjes rijdt.
Maar dat dus allemaal later pas. Het goeie nieuws is dat-ie er in ieder geval op lopen wil en dat het dus in ieder geval haalbaar is om er nog wat dingetjes aan af te stellen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, het ouwe hok is in principe weer afgesteld. Dat was even wat gedoe, want uiteraard mag je dan alles bijlangs omdat je alles hebt afgesteld op een gammele carburateur die nu minder gammel is, maar dat is weer aardig gelukt uiteindelijk.
Het bleek ook dat de pick-up zeef in de tank van de aanzuig- en peilzenderunit af gepleurd was. Geen wonder dat er toch af en toe nog wat rommel doorkomt, zelfs met een in-lijn brandstoffilter voor de pomp. Die zeef lag gelukkig praktisch direct onder de aanzuigbuis dus die was er met een telescoopmagneetje vlot uit te vissen en terug op z’n plek te zetten. De tank is op zich best netjes schoon vanbinnen, maar zonder veiligheidsklep of wat dan ook en na bijna 50 jaar in bedrijf zijn er wat externe onzuiverheden in terecht gekomen en daarvan zal-ie er wel wat opgezogen hebben.
Uiteindelijk, na een heleboel heen en terug stellen werd het uiteindelijk tijd om die carburateur even te forceren omdat er kennelijk toch nog ergens iets in achtergebleven was wat er niet in hoorde. Dus heb ik het torretje wat toeren laten draaien en even kort & kordaat ‘m de strot afgeknepen. Het plotseling verhoogde vacuüm trekt de rommel er dan wel alsnog door. En dat werkte patent: daarna kon ik ‘m eindelijk betrouwbaar ingeregeld krijgen.
Nu is het nog een kwestie van proefdraaien en daarna in de gaten houden of de verrijkingsklep nog lekt en/of zich anderszins misdraagt. Verder werkt het ding wel weer heel aardig, lijkt het. Dus dat gaan we, zoals het er nu uit ziet, morgen dan maar eens uitproberen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk eens aan, goede berichten man! En lekker bezig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dus. Vandaag knap weer, dus een half uit elkaar gezaagde Civic van de bokken afg & naar buiten zodat ik met het testprogramma op die 1602 aan de gang kon. Koude start zeer vlot en dat was op prima vermogen leveren na eigenlijk het enige wat goed ging. Meteen gelazer met lage toerentallen/stationair lopen. Nou is dat gelukkig een heldere klacht, dus omgekeerd en thuis meteen het luchtfilter er weer af en de stationairsproeier eruit. En jawel hoor: die zat opnieuw propvol troep!
Dat betekent in ieder geval dat die grap met ‘m de strot afknijpen goed resultaat heeft gehad, want hij had die troep dus uit de vlotterkamer al bijna compleet door die piepkleine stationairsproeier gerocheld. Met als gevolg dat ik ‘t er met een pincet zou uit pakken kon. Plastic haar van een vegertje erdoor, alles nog maar een keer doorgeblazen en opnieuw proberen. Nu liep het ding meteen vanaf de start helemaal OK. Dus: proefrijden deel 2!
Dat werd, mede vanwege het mooie weer waarbij om deze tijd van het jaar elk excuus om er met je ouwe hut op uit te gaan er één is, een proefritje van zo’n 50 kilometer. Volledig zonder ook maar de minste hapering Keurig stationair lopen, prima doortrekken tot tegen het rood (6400 rpm), volkomen betrouwbaar van toeren af terugvallen naar stationair, stationair toerental keurig op fabriekswaarde, sleurt er lekker aan: helemaal in orde. Ook geen gedoe gehad met stotteren na scherpe richels of lange, krappe bochten linksom (even een rotonde rond uitgeprobeerd). Niets anders meer dan keurig lopen met hele nette reacties en nul eigenaardigheden. Je kunt er nu weer gewoon iedereen met een rijbewijs de sleutels van toegooien: een willekeurige andere chauffeur heeft er nu ook geheid geen problemen meer mee.
Kortom, ik kan op dit moment even niet veel anders doen dan dit als opgelost beschouwen. Dus dan gaan we dat maar doen. En in de tussentijd maar eens rondneuzen om te kijken of ik er een donor-carburateur bij kan krijgen, dan is er met een beetje mazzel nog wel wat beters van te maken dan nu ook. Met dan nu weer als voordeel dat dat niet onmiddellijk haast heeft en dat scheelt een hoop. Dat ouwe opgebruikte ding van de Deutsche Vergaser Gesellschaft had een boel onderhoud nodig, wat niet helemaal abnormaal is als er ergens eindelijk een onderdeel door de mand valt, maar hij doet ‘t toch maar mooi wel weer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel mooi man. Toch knap gefikst met de middelen die je hebt. Topactie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring