Het gaat om de Philips Ultinon Pro LED, en de Osram LED Night Breaker.
Ik zal het verhaal straks inscannen, dan gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Goed document mr Smith!
Wat mij overigens wel opvalt bij de (Cibie?) halogeen units met extra grootlichtreflector is dat bij de grote reflector (dimlicht, H1) een deel van de gloeidraad wordt afgeschermd door de (zamac?) houder waar de lamp insteekt.
Waarom dat is weet ik niet. Mogelijk om de warmte in de reflector te beperken?
Een ouderwetse duplolamp geeft meer licht op de weg dan deze halogeen uitvoering is mijn ervaring…
De plaats van de gloeidraad (of van het ledje) speelt dus ook nog een grote rol.
Bestaan er ook nog verschillende H1’s ?
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Gaaf om zo wat meer te weten te komen over de technische details rondom LED. Dank je Mr. Smith!
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Interessant stukje theorie, dank voor het delen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
bij andere merkenclubs is er al veel ervaring opgedaan met LED’s (mijn andere liefde is een Triumph TR 6) scheelt misschien veel geexperimenteer voor hobbyisten:
- bij de koplampen moet je voor jezelf eerst een keuze maken: zo origineel mogelijk of zoveel licht als mogelijk is.
daarvoor geldt in het algemeen : hoe witter het licht hoe beter zicht (maar mogelijk meer verblinding als niet goed afgesteld). het verschil in zicht met een LED koplamp (3000K) is in mijn ervaring enorm.
- de hitte geeft iha geen enkel probleem, en kan bij triumphs zelfs gewoon binnen de gesloten koplampschaal worden geplaatst zonder geforceerde koeling. wel de draden tegen hitte isoleren met een speciaal kousje !
- de standaard setjes zijn volledig Plug and Play, met stekker voor aansluiting op de oude lampstekker. dus eenvoudig terug te brengen naar origineel. er zitten ook 2 lengtes draden bij, zodat je het altijd netjes kunt monteren
- ook voor de achterlichten is LED een goede optie. belangrijk is je te realiseren dat je rode leds moet nemen achter rode kapjes en geen witte !
- er is ook veel verschil in de opbouw van LED’s, omdat bij sommigen de LED’s niet rondom in het lampje zijn geplaatst. De rondomplaatsing heb je wel nodig
- de reflector blijft van essentieel belang. dus alles goed schoonmaken en evt bij de achterlichten zelfklevend alu-folie toepassen.
Kleine aanvulling: kijk uit met goedkope LED’s voor vervanging van lampjes in achterlichten en dergelijke.
LED’s zijn stroomgestuurd, daarvoor zit een stukje elektronica in de lampvoet.
Het blijkt dat er nogal wat LED lampjes op de markt zijn waarvan die omvormers een hoop storing geven.
Ik ben op Planète inmiddels diverse verhalen tegengekomen van mensen waarbij de radio geen of nauwelijks ontvangst gaf, door “instraling” op de antenne.
Op die lampjes staat dan veelal wel CE, dat staat dan niet voor het Europese keurmerk, in dit geval EMC compabiliteit, maar voor China Export
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
H@ns schreef:Goed document mr Smith!
Wat mij overigens wel opvalt bij de (Cibie?) halogeen units met extra grootlichtreflector is dat bij de grote reflector (dimlicht, H1) een deel van de gloeidraad wordt afgeschermd door de (zamac?) houder waar de lamp insteekt.
Waarom dat is weet ik niet. Mogelijk om de warmte in de reflector te beperken?
Een ouderwetse duplolamp geeft meer licht op de weg dan deze halogeen uitvoering is mijn ervaring…
De plaats van de gloeidraad (of van het ledje) speelt dus ook nog een grote rol.
Bestaan er ook nog verschillende H1’s ?
Er zijn ook halogeen units zonder grootlichtreflector.
Ik heb origineel H4 (dim/groot-licht) in mijn DS, dat ziet er buitenaf niet heel anders uit dan Duplolampen.
Persoonlijk vind ik de units met zo’n extra reflector niet zo mooi, het oogt wat rommelig.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:
Nu dus LED besteld… Ben beniewd.
Eerste ervaring is Wat een enorme bak strooilicht geeft dit! Leds komen van VCT parts en zijn 3000k. Dit is minder geel dan gehoopt. Het is meer tuning geel voor in verlaagde polo’tjes met petjes dragende snotneuzen erin…
Ik ben er nog niet uit. Eerst eens de APK tester ervoor zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
H@ns schreef:
Wat mij overigens wel opvalt bij de (Cibie?) halogeen units met extra grootlichtreflector is dat bij de grote reflector (dimlicht, H1) een deel van de gloeidraad wordt afgeschermd door de (zamac?) houder waar de lamp insteekt.
Bestaan er ook nog verschillende H1’s ?
Hans: Die Zamac is een deflector, die voorkomt dat je H1 straalt op delen van de spiegel die te veel strooilicht zouden veroorzaken.
In Principe is een H1 een “rondstraler” en voor een dimlicht wil je maar de helft van de spiegel aanstralen, anders krijg je te veel verlichting voor de verkeersborden boven de weg en de maan .
Zie Zamac dingen zijn erg storend als je een Xenon H1 wilt gebruiken, en vaak ook bij een LED.
Er is maar 1 H1 standaard lamp, maar iedere fabrikant maakt daar z’n eigen variant van. Die standaard zegt waar exact de gloeidraad moeten zitten, hoe de fitting is en ook dat de lamp 55 Watt moet zijn.
Voor “maritieme” doeleinden , lees ook off-road gebruik, zijn er al heel lang 100 watt H1 lampen. Officieel zijn die illegaal in een auto. Daarnaast worden die dubbel zo heet: Zie het maar zo: Een gloeilamp is eigenlijk een een verwarming die ook nog licht afgeeft. Een gewone gloeilamp maakt 5-8% licht en dus 92-95 % warmte, een Halogeen 10-12 % licht en dus 88-90% warmte.
Een LED kan in principe een redenemtn hebben van 50%, maar in de praktijk kom je daar lang niet aan: Zo’n LED wil een heel constante stroom hebben en de meeste LED’s werken bij een relatief lage spanning. Dus moet er electronica bij om dat te laten werken, en dat neemt ook weer energie weg en maakt dus warmte.
Als je dus een LED hebt die werkt van 6 tot 30 volt, dan zit er waarschijnlijk een led in die tussen de 4 en 5 volt nodig heeft. Die electronica. moet er dan voor zorgen dat er 4-5 volt over blijft aan de LED. Vroeger kon dat alleen met een hele dikke weerstand, maar tegenwoordig kun je dat met een miniatuur elektronische spanningsregelaar. Maar ook daarvoor geld: Betere kwaliteit, lees hogere efficiency en levensduur… dat kost geld.
To err is human, not to err is divine.
boogaard77: dat van strooilicht herken ik niet, als de lampen nieuw zijn, dan zijn ze beter dan na ca 18mnd. Denk dat ze slijten, maar zelfs apk is geen probleem,het licht beeld is niet 100% perfect, maar best in orde. Na 12 mnd zie je op de weg weg dat het minder wordt, dan kijk ik even wat het wordt, meestal na 18md eruit en nieuwe erin. niet volmaakt, maar wil ze nog niet missen. Heb de leds van philips klaarliggen, ms gaan die er binnenkort in, en dan kijken hoe het lichtbeeld werkelijk is op het afstelapparaat.
airfryer=luchtbakker.
Heb voor zover ik kan zien dezelfde LED lampen als Egbert. Mijn DS (1974) heeft standaard Cibie units metH4 lampen. Ik hoefde dus gene adapterringen te kopen. Ik genietal even van een sterk verbeterde lichtopbrengst en mocht vandaag de laatste keer naar de APK met deze DS. We moesten de unit iets in hoogte bijstellen, maar het lichtbeeld was keurig. Daarmee was mijn DS weer goedgekeurd (met een verschil in remwerking van resp 1% voor en 2% achter ).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Kennen jullie deze? Stond op o.m. retromobile. Enorme puist licht, wel voor de apk even de gewone lampen voor plaatsen
https://www.lasercar.fr/kit-led-complets/129-754-kit-eclairage-led-complet-pour-citroen-ds21-ds-21.html#/139-option-kit_complet_exterieur/187-modele_veh_-pallas
Enorme puist verblinding voor je mede weggebruikers dus !
Ik heb niks tegen meer en beter modern licht, maar als je ze er al voor de APK moet uithalen dan ben je echt goed bezig, want die eisen zijn echt heel streng
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Eens, het word met de dag gevaarlijker op de weg met al slechte en slechte afgestelde led-koplampen. Zelfs fietsen met al die alle kanten op schijnende led koplampen zijn levensgevaarlijk.
Je bent echt verkeerd bezig als je zegt “Ik haal ze er voor de APK wel uit”.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Heeft niets te maken met verblinden maar met het lichtbeeld groot/dim-licht. Is goed af te stellen.