Hoi,
1ste post, maar kan geen goed nieuws brengen.. sorry.
heb 1 maand een tweedehandse berlingo en die doet raar. het is een 1.6vti 98pk.
kreeg een motorstoring, lage olie druk. de auto onmiddellijk stil gezet, de autohandelaar zegt dat dit niets hoeft te betekenen…
maar wat als
het toerental snel terugvalt naar 600rpm als die in neutraal staat ?
de temperatuur rond de 100 graden zit
er ijzerdeeltjes in het oliefilter zijn gevonden ?
volgens mij is dit blok naar de haaien.
wat denken jullie ?
heeft er iemand toegang tot servicebox want misschien staat daar iets meer.
dank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ook hoi,
Als het blok naar de haaien is, dan kan misschien het volgende in je achterzak helpen in het overleg met de handelaar:
https://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/welke-garantie-heb-je-op-een-tweedehands-auto.htm
(“Het hoeft niets te betekenen” als reactie op jouw vraag lijkt namelijk op “met een kluitje in het riet”. Maar misschien bedoeld de handelaar het anders ‘je hoeft je geen zorgen te maken want….”.)
Diagnose op afstand is altijd lastig, maar:
- Lage oliedruk kan ook als er verkeerde olie in de motor zit, bijvoorbeeld te dun.
- Heb je het over olie of water temperatuur? Heter dan 100 graden is voor olie niet te heet.
- Deeltjes uit de olie filteren is het doel van het oliefilter. Dus ijzerdeeltjes kan op een probleem duiden maar het hoeft niet perse.
Misschien een second opinion vragen bij een andere garage of onafhankelijk testcentrum. Want “het hoeft niets te betekenen” klinkt niet geruststellend, dat vind ik ook.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een EP6, lees 1.6 VTi, heeft een elektrisch gestuurde thermostaat en draait onder normale belasting met een hoge koelvloeistoftemperatuur.
Alleen onder hoge belasting wordt dit verlaagd.
100 C zegt dus helemaal niets.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hoi,
dank voor de reacties,
-olie is de juiste hoeveelheid en juiste type
-watertemperatuur draait rond de 100 graden; heb net gezien dat dit inderdaad normaal is.
-ijzerdeeltjes in het filter: lijkt me toch niet gezond, nog nooit in mijn leven zat dat in het filter.
wat misschien belangrijker is
-de motor maakt het geluid van een diesel; heb gelezen dat de kleppenstoters geen of te weinig olie krijgen.
dank
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Is dit zo’n motor met distributieriem in de olie? Dan zou filter van de oliepomp vervuilt/verstopt kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nope, heeft een ketting.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
fastlane schreef:-ijzerdeeltjes in het filter
Hoe heb je vastgesteld dat het staaldeeltjes zijn?
Is het geen ander metaal?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Leesvoer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
fastlane schreef:
wat misschien belangrijker is
-de motor maakt het geluid van een diesel; heb gelezen dat de kleppenstoters geen of te weinig olie krijgen.dank
Dat is inderdaad zorgwekkend: Deze motor heeft een ketting die zeker niet het eeuwige leven heeft. Als je motor ratelt en het wordt minder als de motor warm wordt dan is je ketting versleten, d.w.z. te veel gerekt, of de kettingspanner is gaar. In beide gevallen moet je ketting en spanner vervangen. Dat kan met het blok in de auto.
Wat bedoel je met ijzerdeeltjes en welke grootte: Als je een soort grijze smurrie die metalig is vindt in het oliefilter dan is dat relatief normaal. Maar als je echt stukjes metaal vindt van een halve mm of meer dan is dat niet goed.
Je hebt een motor met een elektronisch geregeld oliepomp: De opbrengst wordt gestuurd door de motor computer. In het eerste begin ( 20 jaar geleden, zijn daar wel eens kleine problemen mee geweest, maar daarna niet meer en er zijn toch al enkele miljoenen motoren mee uitgerust.
Je zegt ” klepstoters” maar dat is wel een beetje simpel: Je hebt een motor met “Vanos”, nokkenasverstelling maar ook met Valvetronic waarbij het gaspedaal vervangen is door het veranderen van de lichthoogte van de kleppen. Met dank aan de ontwikkeling samen met BMW. Als daar slijtage op komt, bijvoorbeeld omdat er lang doorgereden is met een gerekte ketting of een versleten kettingspanner dan is dat heel slecht nieuws.
Laatste vraag: Hoeveel kilometers heeft je Berlingo gelopen, en wat voor een gebruik heeft ze gehad? Die VTI blokken gaan zeker geen half miljoen kilometer mee, net zoals veel moderne motoren, helaas.
To err is human, not to err is divine.
dank voor de reacties
oliefilter: het zijn metaaldeeltjes, die 2mm op 1mm of iets kleiner zijn. filter opgesneden en open geplooid. je ziet ze in elke plooi zitten. ze lichten mooi op als je er met een zoeklicht over gaat. olie nog niet laten analyseren,
het geluid is iets minder als de motor warm gedraaid is, maar het tikken blijft. de auto heeft maar 85.000km op de teller staan. maar er zat wel een trekhaak op, weet niet hoeveel die getrokken heeft;
lengterek op de ketting of kettingspanner nog niet bekeken; maar het ijzer in het filter doet het ergste vermoeden. de autohandelaar op de hoogte gesteld, benieuwd wat er gaat gebeuren.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Worden die metaaldeeltjes aangetrokken door een magneet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je zou, naast de goede tips in het forum ook een onafhankelijke olie analyse door een lab uit kunnen laten voeren. Maar zoiets zou ik altijd met de handelaar willen afspreken (o.a. wegens kosten en uitkomsten, zie je post van 12:46 uur). Met google is er informatie te vinden over zo’n check-up om je in te lezen/te oriënteren.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Sja, zet er een setje nwe rubbers op, en de km stand is juist? dan is mijn hdi ook als nieuw, zitten originele nwe rubbers op. dus deze info is beperkt betrouwbaar, een net stuur en nwe rubbers doet wonderen, deden ze vroeger ook, alles goed met de kärcher afspuiten, en dan droogrijden, en blanke tectyl erop, maar je moet gewoon met de verkoper praten, en vertrouwd kopen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
dank voor de reactie, excuses voor de late reactie.
de deeltjes worden niet aangetrokken door een magneet.
de km-stand lijkt me correct. elk jaar onderhoud gehad en de km stand is genoteerd.
de auto staat nog in de garage, gaat nieuwe olie en filter erop.
oude olie is afgetapt en is binnen voor analyse
foutstoring zijn uitgelezen, de auto heeft op 1000km 50 keer laag oliepeil gezien, maar dat lampje is maar 1 keer terecht opgekomen en dag na de aankoop, en direct bijgevuld. daarna nog 49 keer opgekomen met 4.25l olie erin. de citroen garage zei dat false-positive een bekend probleem is waarover citroen gecommuniceerd heeft.
oliepan is niet geopend,..
de garage zegt dat de kans groot is dat de auto olie drinkt, maar denkt niet dat de oliecirculatie een probleem is. en dus dat ik gewoon mag doorrijden… (heb niet het volste vertrouwen in de garage, want de man erkende dat hij nog nooit in dertig jaar een filter had opengesneden… )
iemand nog een idee ?
oja, nog een vraagje tot slot,
de wagen heeft gps, kan je daarop uitlezen welke ritten de wagen heeft gedaan ? en zo ja, hoe lang kan je zo terug of hoeveel km ?
dank