Inderdaad, het gaat hier over de oude SensoDrive. Die heeft dat kennelijk niet.
Maar dat gezegd zijnde, ik zal toch nog eens checken hoe dat dan precies zit bij ons C-Eendje. In mijn herinnering kruipt die altijd bij ingeschakelde E of R, maar 100% zeker weet ik dat niet.
To be confirmed, dus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als ik het goed onthouden heb: De “sensodrive” heeft een aparte ECU voor de bak, en het motormanagement weet daar “niks” van.
Voor een kruipfunctie moet je gas bij kunnen geven, dat vindt je dus pas terug in de 2e generatie: De ESG. Als je de rem loslaat “kruipt” hij weg, als je de rem intrapt ontkoppeld hij wel helemaal. Iets beter geïntegreerde electronica doet wonderen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sensodrive heeft een aparte ECU voor de bak, maar die communiceert WEL met de motor-ECU.
Als je handmatig flippert en niet tijdig opschakelt, zou je het blok te hoog in de toeren kunnen jagen.
Dan grijpt de bak-ECU op verzoek van de motor-ECU toch in en schakelt op naar de volgende versnelling.
Een identiek verhaal bij te laat handmatig terugschakelen, bij het wurgen van het blok wordt er automatisch teruggeschakeld.
EDIT: zie http://jimbutterworth.co.uk/5autobox.htm
Er zijn ook communicatielijntjes met de BSI en ABS/ESP.
2-tronic en Sensodrive zijn identieke systemen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
JW schreef:Inderdaad, het gaat hier over de oude SensoDrive. Die heeft dat kennelijk niet.
Maar dat gezegd zijnde, ik zal toch nog eens checken hoe dat dan precies zit bij ons C-Eendje. In mijn herinnering kruipt die altijd bij ingeschakelde E of R, maar 100% zeker weet ik dat niet.
To be confirmed, dus
...en dat heb ik dus gedaan.
Daaruit is gebleken dat m’n geheugen oké is, in elk geval op dit punt: als je ‘m vanuit N inschakelt gaat ons C-Eendje altijd wat kruipen.
Op zich best een handige functie, vind ik, zeker bij het parkeren.
Waarom dat alleen bij de Drieling zo gedaan is, en niet bij de PSA bakken weet ik niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
We zijn met z’n allen al lekker anderhalve pagina over de werking van de Sensodrive aan het delibereren, maar van de TS hebben we sinds zijn eerste post in dit topic nooit meer iets vernomen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René, wat bedoelt u met de “TS” ???
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Dat staat voor Topic Starter, jij dus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Sorry, ‘k zal ‘t nooit meer doen (‘k bedoel dus da’k wel zal reageren!) , ik heb wel de vele reacties op m’n topic met aandacht gelezen, maar werd in die periode (december 2021) wel serieus in de war gebracht door een minder leuke diagnose van zware ziekte van m’n echtgenote
grts
TS pijeir
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Allereerst de vraag of het met jouw wederhelft weer goed gekomen is.
Daarnaast lees ik meerdere berichten over jouw C3:
. een versnellingsbak die naar jouw idee af en toe een eigen leven leidt
. een distributieriem die mogelijk al vervangen had moeten zijn
. mogelijk een voering los van een remschoen
. enz
Hoe staat het daar nu mee?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Allereerst: de toestand van Agnes is nu stabiel en zo goed als maar mogelijk is in haar geval, maar na de operatie zal de revalidatieperiode nog heel lang duren, dus da’s +-OK!
Nu heb ik dus die C3 met amper 60000km op de kop getikt, een vriend (fervent dieselrijder die’k ken via de Panhardclub) heeft me die bezorgd.
Driemaal liet die C3 ons in de steek, en Agnes was er toevallig elke keer bij:
1°) toen ik haar afhaalde van revalidatiekliniek stonden we in druk fileverkeer lang stil en viel de motor uit: (ik was waarschijnlijk wat in de war want had net ’n plas opgemerkt (leek me water met schuim??) onder de auto, natuurlijk verzwegen aan Agnes). Wegduwen naar de berm maar toen ik wegenhulp wilde bellen toch effe opnieuw geprobeerd en hij draaide en we reden dan probleemloos verder tot thuis. Ik veronderstel dat ik wat te vlot heb gewisseld van rem- naar gaspedaal en dat de sensodrive zo de koppeling nog bediende voor vertrek terwijl ik met de rem de motor blokkeerde.
2°) Agnes reed dan voor de eerste keer met de C3 om me naar de fietsenwinkel (driewielfiets met trapondersteuning) te brengen, op de terugweg parkeerde ze op een plaats waar we afgesproken hadden en kreeg daar de C3 niet meer aan de praat. Toen ik daar aangefietst kwam kreeg ik de C3 wel aan de praat. Via ’t citroenforum leerde ik dat het contact van ‘t rempedaal al eens durft haperen en zo ’t starten v d motor verhindert.
3°) Vorige week vertrokken we vanuit onze barak in Wallonie en toen ik 100m verder aan ’t eerste kruispunt met weinig overzicht met gedraaide wielen vanuit bijna-stilstand vertrok begon de C3 hevig te schokken en verscheen een soort alarmmelding op het scherm met een vermelding in’t frans in de aard van “emission” of zoiets (‘k had die melding direct moeten noteren). ‘k Heb dan even verder gereden maar de auto raakte bijna niet bergop en reed overigens heel traag, ik ben teruggekeerd naar onze barak. De melding was dan verdwenen van ’t scherm en de wegenwacht kon niets abnormaal vinden maar heeft ons gewoon (na een uitzonderlijk lange wachttijd) thuisgebracht.
Eergisteren hebben we de kat/filter propergemaakt (hij zit er nog niet terug in) en vandaag gaan we naar de egrklep kijken (niet simpel om de luchtfilerbasis te verwijderen!) en dan proefdraaien maar,
De auto had ook regelmatig van die schokjes, benieuwd of dat nu betert, hij zal toch aan de lexia moeten (maar da’s een ander verhaal: eerst ’n betrouwbare dealer vinden)
Distributieriem: die verdient en krijgt hij als ’t vorige opgelost raakt.
Remschoen: geen probleem meer gehad, maar je doet me eraan denken, moeten we bekijken nu de wagen toch opgekrikt staat.
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik dit zo lees heb je een dieselmotor die allemaal korte ritjes heeft gemaakt en intussen inwendig lekker is vervuild.
M.a.w. even lekker schoonblazen op de snelweg.
Diesels zijn niet gemaakt voor rondjes om de kerk, maar voor het vreten van kilometers.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
lekker schoonblazan deed ik enkele weken geleden al viermaal (4x 50km heen en 50 km terug) en ook nog bij de laatste heenrit naar wallonie (160 km waarvan meer dan helft constant 120km/u d;i; net geen 3000rpm in 5de versnelling (dat zou toch moeten volstaan?)
Ben nu benieuwd hoe de egrklep er zal uit zien
En dan proefrijden op hoop van….?
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Echt schoonblazen doe je door meerdere uren achtereen 130 km/h of meer te rijden.
Zoals bijvoorbeeld een rit naar de wintersport.
Ons C2tje zaliger met het 1.4 HDI-blokje vond dat erg lekker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986