Mijn cx heeft een nieuw probleem, of twee nieuwe problemen.
Probleem 1,er is een licht zingend geluid te horen wat hoger van toon wordt bij meer toeren. Ik ben bang voor iets met de automatische versnellingsbak maar het zou ook de nieuwe nokkenasketting kunnen zijn die er een maand of drie geleden ingezet is, toen is dit geluid ook begonnen maar dat kan toeval zijn.
Probleem 2, boven de 90 km gaat de auto af en toe op een onregelmatige manier inhouden niet constant maar met zachte schokken, alsof er af en toe niet genoeg benzine in gaat. Nou zijn een maand of drie geleden door de garage alle rubber slangen en het benzinefilter van het IE systeem vernieuwd maar dat zou toch geen probleem moeten veroorzaken na twee maanden rijden? Ook heb ik een week geleden met een kapotte accu gestaan, oude accu met alle grote stroomverbruikers aan (achterruitverwarming, luchtblazers, ruitenwisser) begaf het midden op een drukke kruising. In ieder geval heb ik hem toen opnieuw gestart met een stel accukabels en een behulpzame medeweggebruiker. In mijn technische boek las ik later dat er daardoor iets fout kan gaan met het elektrische regelsysteem van het IE systeem.
Ik dacht te weten dat je, om vonken te voorkomen, eerst de minkabel aangesloten moet hebben en dan de plus kabel en bij het loshalen eerst de plus los en dan de min, dit omdat op de plus aansluiting van de accu spanning staat. Maar misschien was dat fout. En ik hoorde van iemand dat je beter ,dan direct op de accu, de min kabel kan aansluiten op het contactpunt op het chassis maar ik weet niet of dit klopt.
Er is een nieuwe accu ingezet en er is gemeten of het opladen nog goed werkte en dat was in orde.
Ik ga in ieder geval de klep van de luchtmeter eerst eens schoonmaken met remmenreiniger misschien zit daar iets verstopt. Dan kijk ik nog even of het slangetje van de vacuumvervroeger niet vies en verstopt is.
Veel meer durf ik verder niet te doen aan dit systeem daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van dus als dat niet helpt gaat hij toch maar weer naar de garage.
Maar als iemand nog een voor de hand liggende oplossing weet dan hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Accu:
Je maakt altijd eerst de MIN los. Niet omdat de plus slecht zou zijn maar omdat je bij het losmaken van de mIN geen kortsluiting kan veroorzaken en bij de plus wel. nadat de min los is kan je op de plus geen kortsluiting meer maken.
zonder accu kan je theoretisch wel schade aan je i.e. veroorzaken maar dan doet ie het nu niet goed meer..
dat zingen kan inderdaad je ketting zijn. Checken is niet zo moeilijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de reactie. Dat checken van de nokkenasketting is dan zeker gewoon luisteren? Dat heb ik geprobeerd maar er is te veel geluid omheen om het precies te lokaliseren.
Nog vergeten: die schade aan het IE systeem zal wel niet want hij rijdt goed tot 90 km/u en start ook goed en trekt normaal op.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Peter-Paul schreef:
Dank voor de reactie. Dat checken van de nokkenasketting is dan zeker gewoon luisteren? Dat heb ik geprobeerd maar er is te veel geluid omheen om het precies te lokaliseren.
Nee. dan moet de deksel eraf en dan kijken. Kan je redelijk bij door de wielkast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wat betreft het inhouden, bij mijn 25IE was het een combinatie van valse lucht, eigenlijk op diverse plekken in het traject naar de injectoren, en de bobines vervangen. Maar dat schijnt bij een 25 sowieso slim te zijn.
Dat onregelmatige kwam vooral voor rond de 2000/2200 toeren.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bij een IE komt het voor dat de plastic inlaat buis door veroudering slap word en door vacuum dichtgeknepen word.
Met tot gevolg slechter lopen.
Dit heeft toch helemaal niets met speling op de stuurstang te maken?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Dit heeft toch helemaal niets met speling op de stuurstang te maken?
Misschien even aan Peter-Paul uitleggen hoe hij de titel van dit topic kan aanpassen bij een nieuwe vraag?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mij is in het begin als lid van de club verteld dat ik niet voor elk onderwerp een nieuw topic moet aanmaken .Zo zit alles van mij en mijn auto bij elkaar. Volgens mij gaat bij de zoekfunctie het dan toch goed omdat die de hele tekst bekijkt. Op zich wel logisch maar als het anders hoort hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Dat is inderdaad handig. Maar je eerste post kun je wijzigen. Je kunt dan de titel aanpassen aan je actuele vraag.
Bv; Peter Paul zijn CX; horten en stoten.
Heb de auto lekker luxe naar de garage gebracht, zij hebben twee injectoren vervangen wegens lekkage, het dubbel relais injectie vervangen door een nieuwere maar wel tweedehands, er zat blijkbaar een heel erg oude in. De benzinedruk was goed en ze hebben de benzinepomp een nieuwe massadraad gegeven, en de carterontluchtingsslang vernieuwd(ik weet niet waarom). De auto loopt nu wat soepeler en rustiger, vooral ook stationair.
Helaas het inhouden bij hogere snelheid doet hij nog steeds.En een paar dagen later kwam ik na een ritje van een half uur weer met een lege accu te staan, gelukkig bijna bij mijn huis maar hij gaf 9 volt aan en de auto stopt er dan helemaal mee.
De laadspanning is gemeten toen er twee weken geleden bij ditzelfde probleem een nieuwe accu in is gezet en die laadspanning was toen goed volgens dat bedrijf. Ik moet er denk ik nu toch vanuit gaan dat de accu niet of niet altijd wordt opgeladen dus ik laat er een nieuwe dynamo met spanningsverdeler in zetten. Het begint een beetje kostbaar te worden maar ik kan er ook niet mee stoppen en hoop maar dat de problemen dan opgelost zijn. Dan ga ik er dus van uit dat het inhouden van de auto ook ligt aan de slechte oplaadcapaciteit en/of stroomvoorziening.
Ik kan verder geen grote stroomlekken bedenken en het leeg raken van de accu gebeurde, die twee keer, tijdens het rijden vandaar mijn conclusie dat er niet wordt opgeladen.
Of heeft iemand nog andere ideeën?
Voordat je de dynamo laat vervangen, kun je ook nog het laadstroomlampje controleren. Brandt dat als de auto op contact staat? Zo nee, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zodra de boordspanning onder de 12 volt komt gaat een injectie-cx muiten. Het ding heeft echt behoefte aan een stabiele laadstroom van minimaal 13,4 volt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zullen we de begrippen spanning en stroom maar niet door elkaar gooien?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986