Sinds een twee weken gaat het lampje van de hydractief niet meer branden bij contact aanzetten.(wel als ik de sportstand inschakel dus lampje is goed)
Bij het openen van de portieren hoor ik de hydractiefunits klikken en de auto veert ook gewoon soepel. Er zit dus blijkbaar ergens anders een fout; ik merk ook bij snelle stuurbewegingen dat hij soepel blijft.
Kan iemand de veercomputer uitlezen zodat ik weet waar ik het moet zoeken?
Een tijd geleden bij een paar citroen dealers geweest maar die hadden de software niet meer en konden niets uitlezen.
Wie o wie kan me helpen?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Hoi Juriaan,
Hoe oud is de XM, en waar woon je ongeveer?
Ik heb een Citroën testkastje, zeg maar een veredeld knipperkastje, waarmee je de oudere versies kan uitlezen.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Hallo Jan, dank voor je reactie. Het is een hydractief 2, dat werkt niet met dat testkastje wat ik begrijp.
Groetjes Juriaan
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Volgens mij wel hoor. Ik had een 94 XM met hydractief 2 en daar kon het met een knipperkastje bij.
Bij mijn ‘96-er Xantia TCT Break met HA lukte dat ook
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Waar woon je Jurriaan?
Er zal vast wel iemand in de omgeving zijn die een Lexia heeft
Ah dat is nieuw voor me; ik had begrepen dat het testkastje alleen voor de HA 1 werkte.
Maar met dat testkastje kun je wel resetten dus maar niet uitlezen waar de storing zit neem ik aan?
Ik zit in Sint Truiden; Belgisch limburg, vlakbij Maastricht. Maar ik ben ook met regelmaat in Breda en vind het geen probleem om wat km’s te maken.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Negen van de 10 keer de stuurhoeksensor die defect is. Sommige zweren bij het doorblazen van deze sensor maar mijn ervaring is dat dat niet helpt. Ik kan ‘m wel uitlezen maar ja, dan moet je wel even naar de provincie FRL…... Duur ritje in deze tijd. Kan je niet zelf zo’n Lexia3 setje aanschaffen ? wordt zo nu en dan aangeboden als 2e hands voor een paar tientjes. P.s. ook al is die storing tijdelijk het hydractive circuit blijft “uitstaan”.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb de stuursensor er uitgehaald en schoongemaakt; er zat veel troep in overigens. De storing blijft.
Maar wel goed om zeker te weten of het ook echt de stuursensor is natuurlijk. Dank voor het aanbod maar Friesland is toch wel een heel eind weg.
Een lexia 3 is zeker interessant mocht ik hem tegenkomen, wel heb je daar een laptop voor nodig die ik dan weer niet heb; dus mocht iemand meer richting het zuiden zitten met uitleesmogelijkheid dan hou ik me aanbevolen.
Overigens; mocht iemand nog een stuursensor hebben liggen die goed is dan graag even een bericht; ik zou hem over willen nemen.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Het maakt inderdaad niet uit of je HA1 of 2 hebt.
Ik heb een ‘93er met HA2, en daar werkt het kastje mee.
Er hangen twee stekkers ik de computerbak, en daarmee kan ik de veercomputer en de inspuiting mee uitlezen.
Bij latere modellen kreeg je die rechthoekige connector onder het stuur, en daar zaten dezelfde signalen op, plus nog iets van een CAN bus.
Of dat nou die berucht multiplex CAN is, of iets anders, dat is me nog steeds niet duidelijk.
Het is volgens mij niet een van de drie varianten die op een normale OBDII connector naar buiten komen.
Zijn die signalen die ook in de computerbak present zijn er later eigenlijk uit gehaald?
Als ik in de Olving kijk, dan zitten ze er nog in…
Een Lexia zal het natuurlijk altijd doen bij versies met de grote connector, ook bij de latere modellen.
Anyway, Ik woon in het land van Maas en Waal, dus het is denk ik handiger om iemand bij je in de buurt te zoeken.
Er is binnenkort volgens mij ook een sleutelmiddag van de club, dus je zou kunnen vragen of daar iemand een Lexia heeft.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Dan is het kastje wel interessant dus; want daar kan ik ook mee resetten toch?
Waar kan ik aan een kastje komen; enig idee?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Can bus hadden de meeste Xm nog niet hoor. Er zijn latere series “multiplex"geweest. Beperkte oplage.
Ik heb bij mijn ‘99-er idd een OBD2 onder het stuur en nog een 2-polige stekker in de computerbak.
Lexia is wel n prettigere oplossing wat mij betreft.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik woon ook in Breda en heb lexia op m’n laptop.
Maar daarvoor heb ik alleen de trapeziumvormige OBD aansluiting voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Juriaan schreef:Dan is het kastje wel interessant dus; want daar kan ik ook mee resetten toch?
Waar kan ik aan een kastje komen; enig idee?
Je kan er zelf een knutselen, het is één weerstand, een ledje en een schakelaar, plus wat tweelingsnoer.
Hier een gebruiksaanwijzing: http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/xmfiles/diags.pdf
De knippercodes kan je op https://club-xm.co.uk/ vinden als je zoekt op All_XM_ECU_Error_Codes.pdf en ecutest.xls
Er was ook iemand die kastjes maakte en verkocht, ik meen op het XM forum.
Of anders kom je binnenkort een keer een bakkie doen hier op de dijk?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ah top! Ik ga kijken of het me lukt om zo’n kastje in elkaar te knutselen!
Dat zal echter nog wel even duren dus mocht ik bij iemand langs kunnen voor uitlezen/resetten; graag!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De stuurhoeksensor fout is naar mijn mening een software fout en heeft niets te maken met schoonmaken.
ALLE Hydractief auto’s die ik ooit had (een lange serie van alle modellen) vertoonden met enige regelmaat die stuurhoeksensor fout.
Vermoedelijk heeft het iets te maken met aan je stuur draaien terwijl je het contact aan- of af zet.
Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar schoonmaken helpt niet: de storing komt vroeg of laat weer terug. Bij de ene auto wat sneller dan bij de andere.
Gelukkig merk je er bij HA2 en verder niets van.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop