kan iemand mij uitleggen wat het eindresultaat verschil is na CARBON CLEANING en na GRANULAAT REINIGING . ??
het CARBON SYSTEEM kost iets van 100 euro en ik meen het GRANULAAT iets van 500 euro .














































Totaal aantal Berichten: 43351
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Google is je beste vriend:
https://insights.tunap.nl/inlaatkleppen-reinigen-met-granulaat-hoeveel-tijd
https://carbon-cleaning.nl/carbon-clearing-de-techniek/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bedoel eigenlijk meer praktijk ervaringen .
kan mij haast niet voor stellen dat het het zelfde doet , gezien het prijsverschil .


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als ik dit zo lees zorgt carbon cleaning ervoor dat de in de motor en het uitlaatgastraject koolafzetting wordt verwijderd. Ik hoor eigenlijk vooral dat dit bij moderne diesels wordt toegepast om het ingewikkelde uitlaatgas reinigingssysteem schoon en werkend te houden.
Granulaatreiniging lijkt alleen gericht op de kleppen. Wat daar de lol van is? Geen idee.
Waar is de tijd dat je in Engelse klassiekerbladen las dat mensen even de kop van de motor lichtten om de koolaanslag te verwijderen. Daarna even de kleppen opnieuw inslijpen en rijden weer. Ooit was dat ‘normaal’ onderhoud voor de Engelse auto-hobbyist.
Bij direct ingespoten benzinemotoren worden de inlaatkleppen niet meer gereinigd door langsstromende benzine.
Maar ze vervuilen wel, door interne EGR geregeld door klepoverlap komen er uitlaatgassen op de kleppen waarin verbrandingsresten zitten. En die slaan neer.
Die vervuiling krijg je niet weg met H2, wél met een granulaatbehandeling.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Weer wat geleerd
precies daar heb ik wat aan .
had stilletjes gehoopt dat je met carbon cleaning het zelfde resultaat zou bereiken maar helaas
maar wat kost dat granulaat reinigen nu eigenlijk .
kom prijzen tegen van 500 tot 800 euro ????
Voor granulaat reinigen moet je inlaatspruitstuk gedemonteerd worden. Je zult dus een offerte moeten aanvragen, want de prijs verschilt per motortype.
Blijft de hamvraag: welk probleem wil je ermee oplossen ?
To err is human, not to err is divine.
heb de auto pas een paar weken .
was summier op de hoogte van de problemen met de THP motor
achter af is het toch wel wat ernstiger dan ik aanvankelijk dacht toch heb ik geen spijt van de aankoop
maar wil hem wel 100 % in orde hebben
heeft 259.000 km weg rijd voor de rest goed loopt ook netjes . het enigste wat wel vervelend is dat vanuit stilstand wegrijden niet soepel gaat . boven de 10km/h ( 2e versnelling gerobotiseerde automaat )is het weg ook zachtjes achteruitrijden gaat wat stoterig .
18 november heb ik een afsoraak bij JWA in oud Beijerland . voor een diagnose beurt . dan wordt er naar de evt klepvervuiling en distributie ketting rek gekeken
maar verwacht dat de granulaat reiniging nodig zal zijn gezien de hoge km stand en de klachten
wat ik wel verbazingwekkend vind is dat deze motor ondanks de vele problemen al bijna 260.000km heeft gelopen .
onderhoud historie is niet bekend zat ook geen onderhoud boekje bij ( helaas )
Als je wat meer over de THP motor, en diens problemen wilt weten, is .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) lezenswaardig.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
helaas werkt de link DIT niet .
Die link verwijst normaliter naar een artikel van JWA, dus dat heb je waarschijnlijk wel al gezien.
Die jongens zijn inderdaad goed thuis in de THP.
Maar als je probleem vooral is schokkerig rijden vanaf stilstand, ook achteruit dan denk ik dat de aangrijping van de koppeling niet helemaal in orde is: Misschien een actuator probleem, of gewoon een kwestie van “inleren” is afregelen.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10458
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op het C5 forum een lang draadje over deze motoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
deze werkt wel . en ja deze had ik al gelezen . zal het niet soepel wegrijden . gelijk ter spraken brengen bij JWA
maar of ze daar ook verstand van hebben . ???
hoop dat het een kwestie is van afstellen
heb geen zin in een nieuwe koppeling . lijkt mij ook niet nodig rijd en schakelt voor de rest goed .