Die 7 jaar, dat vind ik napraten van de marketing mensen van de grote bandenleveranciers, daar ontbreekt een beetje wetenschappelijke onderbouwing. Ik begrijp dat ze willen verkopen.
Ja, banden verouderen en worden harder na verloop van jaren, maar 1: Dat is niet de enige veroudering: Minstens zo belangrijk voor je veiligheid zijn karkas, scheurtjes in de wang en “staschade”.
2: Dat uitharden van de rubber compound heeft ook te maken met de opslag: Geen hoge temperaturen en geen UV, dan gaat dat minder snel. Als je klassieker dus in een weinig belichtte loods staat dan gaat dat duidelijk langzamer.
Over dat uitharden kun je alleen een uitspraak doen met een Durometer: ( hardheidsmeter).
Ik heb dat alleen eens nagemeten voor Michelin XWX banden van 1977 tot 2020: Dan blijkt dat de hardheid na 10 en 15 jaar toeneemt, ( ook al meetbaar na 5 jaar) maar met 4 tot 5 punten ( van 20 naar 24 en 25 ) na 10 en 15 jaar, gemeten in Shore D. ( Met Shore A, meest gebruikt, heb je een kleinere meetdruk, hetgeen aanleiding geeft tot meer meetfouten en ga je bij een harde band uit de schaal, lees richting 100). Helaas is die schaal niet echt lineair.
En ja, die XWX’en uit 1977 geven “35”, dat is echt hard. Die gebruik ik voor montage op een “show auto” in originele staat, maar rijden daarmee, niet doen!
Maar in de zomer blijven rijden met XWX’en die 10-15 jaar oud zijn gaat prima, en in de winter moet je zelfs met nieuwe XWX banden uitkijken. Dat heeft er ook veel mee te maken dat vrijwel iedereen tegenwoordig ABS heeft en de helft van de weggebruikers nooit hebben gereden zonder, dus die “knallen voor jouw neus” op de rem.
Dus: Op een meeting van een club met een Durometer eens een groot aantal TRX’en meten en dan concluderen hoe snel ze hard worden.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb geen shore meter tot m’n beschikking, helaas. De ervaring die ik heb is ervaring gecombineerd met visuele informatie (Dot code / scheuren constateren, harde banden voelen). De samenstelling en daarmee de veroudering van een band verschilt uiteraard van merk tot merk en per model. Dat maakt het nogal lastig hier een eenduidige uitspraak over te doen. Wellicht dat je daarom mijn 7 jaar beschouwd als napraten van marketing.
TRX-banden meten is aardige indicator, aangezien die allen van Michelin zijn en dus het aantal variabelen aardig reduceert. Bij reguliere CX-en wordt 185/80/14 of 195/70/14 gebruikt waarin de keuze aanzienlijk groter was. Bij het lustrum van de club zag en voelde ik over de hele linie veel oude banden.
Wat ook van behoorlijke invloed is: rijgedrag. Tijdens de laatste forumrit in 2019 merkte ik tijdens het proberen bij te houden van XM-en en GS-en dat m’n wagen aardig begon te schuiven over de banden. De laatste keer dat ik met de club meereed leek het alsof de hele route was uitgezet in 30 km/h gebied.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een aantal jaren geleden heeft de bandenbranche en leveranciers een grote reclamecampagne gehad om mensen te overtuigen dat banden na 7 jaar “slecht zijn”: En dat heeft dus gewerkt, want jij denkt ook “7”.
Ik denk dat je zonder die campagne waarschijnlijk “10 jaar” gezegd had.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die campagne is aan mij voorbij gegaan en ik had inderdaad het getal 10 in m’n geheugen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ook HIER wordt die termijn van 10 jaar aangegeven.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Citroensmgz schreef:Een aantal jaren geleden heeft de bandenbranche en leveranciers een grote reclamecampagne gehad om mensen te overtuigen dat banden na 7 jaar “slecht zijn”: En dat heeft dus gewerkt, want jij denkt ook “7”.
Ik denk dat je zonder die campagne waarschijnlijk “10 jaar” gezegd had.
Dit zijn gewoon aannames die je doet. Ik kan me die campagne compleet niet herinneren. Maar 7 of 10 jaar: met betrekking tot de kosten van banden (TRX en andere classics daargelaten) is er naar mijn mening weinig reden om die 10 jaar uit te zitten.
Ik ben sowieso ingesteld op preventive maintenance. Dat is een keuze.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Intressante discussie over de levensduur van banden, heb zelf nog nooit 7 jaar gedaan over mijn banden…
Op termijn wil ik graag een moderne radio met DAB+ aan (laten) sluiten. Dan moet er een geschikte antenne ingebouwd worden. Zijn er dingen waar ik -gezien het fragiele elektrische systeem van de CX- rekening mee moet houden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/blaupunkt-skagen-400dab-autoradio-bluetooth-dab/9300000118677824/?bltgh=uP5PxDROVQh40Aw4i7BJcg.2_16.20.ProductImage
Zat aan deze te denken, eenvoudig tijdloos design.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wat beterft een DAB antenne heb ik geen ervaring in een CX. Wel heb ik zo’n retro Blaupunkt aangeschaft (zonder DAB+). persoonlijk vind ik de geluidskwaliteit erg tegenvallen. Een oude jaren 80 Philips klinkt echt veel beter in een CX. Althans in een serie 1.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
enne, gefeliciteerd met je aanschaf!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pablo Fanque schreef:gezien het fragiele elektrische systeem van de CX
Waar baseer je dit op?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Is een aanname,misschien onterecht.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Een CX heeft vooral fragiele kunststof onderdelen. Na 40+ jaar breekt er gewoon hier en daar iets af. Elektrisch zijn er een paar zaken die beter kunnen (zoals het afzekeren van groepen, schakelen van verlichting via relais, massapunten), maar verder is het naar mening prima betrouwbare elektronica.
Waarschijnlijk heeft je auto nog oude connectors voor het aansluiten van de speakers op de radio, die moet je dus ook gaan vervangen. De door jou aangedragen radio heb ik ook op m’n interesse lijst staan, ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Juist die verouderende en fragiele kunststof onderdelen, die ook in stekkers zitten, geven problemen in de elektriek.
Daardoor kunnen ook contacten makkelijker corroderen, en daar krijg je last van.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Hoe het bij mijn auto zit met het lichtschakelaar-relais, geen idee.
Maar blij te horen dat er geen cx-specifieke dingen zijn waar je op moet letten bij de inbouw van een radio. Denk dat ik zelf niet ga prutsen en gewoon naar een pro ga. Bedankt voor de input allemaal!
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
JW schreef:Juist die verouderende en fragiele kunststof onderdelen, die ook in stekkers zitten, geven problemen in de elektriek.
Daardoor kunnen ook contacten makkelijker corroderen, en daar krijg je last van.Groet,
JW
We hebben het hier over de radio dus voornamelijk over connectoren binnenin de auto. Die zijn bij mij allemaal echt nog als nieuw en er nergens sprake van corrosie.
Onder de kap is het iets anders, maar eigenlijk zie ik daar maar weinig dat het kunststof het probleem is.
Doordat vocht hier meer vrij spel heeft en de connectoren niet waterdicht zijn willen de contactpunten wel eens corroderen wat uiteindelijk voor storingen kan zorgen.