Hallo,
vanmorgen auto gestart en weggereden. Bij een volgende keer starten kwam de auto niet meer omhoog en stuurt erg zwaar en de remmen functioneren niet meer.
Ik verwacht het probleem bij de voorraadtank. Hoe vol moet deze zijn? of zijn er andere ideeën?
Hoor het graag
Groet FtM
Dit klinkt alsof de HD pomp stuk is, of de rubbers vanaf de pomp die zouden kunnen slippen. De pomp zorgt ervoor dat ze omhoog komt en voor de stuurbekrachtiging. Idem dito voor de remmen.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Dat kan zeker de oorzaak zijn.
Toch de vraag: ligt er nergens LHM onder je auto?
En kijk eens naar het voorraadvat. Als het goed is zit er aan de buitenkant een doorzichtig “peilglas”, daar moet je nu LHM in zien zitten.
Zie je daar niks, dan is je vat leeg, en heb je ergens een lekkage.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Het kan meerdere oorzaken hebben. Niet genoeg LHM (lekkage), pomp werkt niet (wordt niet meer aangedreven) of pomp zuigt lucht aan i.p.v. LHM, ondanks genoeg LHM. Eerste vraag is, brandt de stop-lamp?
Ik denk dat je samen met de vorige reacties wel wat mogelijke oorzaken hebt gekregen. Beetje lastig diagnostiseren als je zo’n kort bericht stuurt, in de trant van ““hij doet het niet”.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of de drukontlastingsbout (noem ik het maar even) op de hogedrukregelaar is losgelopen of de hoogteverstelling in het interieur staat in de laagste stand. Erg onwaarschijnlijk maar eenvoudig te controleren en idd gezien de beperkt info, het zijn ideeën.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
of de hoogteverstelling in het interieur staat in de laagste stand
Dan staat ‘ie wel laag, maar hij zou dan toch nog wel druk moeten opbouwen voor de remmen en de stuurbekrachtiging.
En die is ook weg, begrijp ik….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
JW, het is nu donker en ik ga eten maar morgen ga ik het eens even proberen bij mijn ID
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ben benieuwd
In mijn herinnering bleef die druk er wél op, maar ja, da’s lang geleden dat ik een LHM voiture had…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt. Via de vanne de priorite krijgen eerst de remmen en het stuur oliedruk.
Ook al vanwege de veiligheid. Op[ deze manier verlies ge geen druk in het primaire systeem als er een leiding van de vering knapt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
zoals ik het zou doen:
1) Oliepeil LHM controleren (even erin kijken of peilstaafje erin hangen) leeg dan heb je ergens lekkage.
2) krik eronder en checken waar ze nat is, kijk vooral of de treiterslang - loopt vanaf de
hogedrukregelaar- stuk is.
3) idd ff checken of de ontlastbout - dop 12 - op de hogedrukregelaar goed is aangedraaid.
5) filter LHM vat verwijderen en schoonmaken, aanzuigslang HD-pomp checken op barsten en veroudering ivm lucht
4) filter terugplaatsen in de buis en omgekeerd volgooien met lhm/olie, zonder contact even met startrelais paar slagen laten draaien zie je meteen of de pomp aanzuigt eventueel 1 keer herhalen, filterbuis terugplaatsen in vat.
5) Olie bijvullen tot maximum, ontlastbout slag losdraaien en starten. Pomp maakt bij drooglopen echt veel kabaal dus dat herken je direct
6) na even gelopen te hebben - en veranderend geluid pomp - ontlastbout aandraaien en ontluchten van systeem middels de bekende weg.
7) als de LHM dan niet ergens uitspuit en ze niet omhoog komt weet je bijna zeker dat je pomp kaduuk is.
ben benieuwd.
Zou me niet verbazen als het de treiterslang is…
Maar dan zou je wel een oliespoor moeten zien onderweg.
Misschien is dat weggespoeld door de regen…
En misschien is de stoplamp doorgebrand…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@JW van 7 november.
Vandaag geprobeerd. Inderdaad. In de laagste rijstand starten levert wel druk op voor stuurbekrachtiging en remmen.
Inmiddels ook het filmpje van DS-TT gezien over de rijhoogte afstelling. Toen wist ik het eigenlijk al, de hoogteregelaar regelt niet de druk in het systeem maar de retour en druk op componenten van de vering. Wat heeft Paul dat destijds knap bedacht.
@ DS-TT, weer heel bedankt voor het filmpje. Ik leer daar iedere keer weer van.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn