Richard Kruizinga schreef:
Toch bestaat er bij PSA nog een grote voorliefde voor onderdelen van Valeo (Frans) en juist die onderdelen gaan regelmatig stuk.
Och, Valeo is niet alleen kommer en kwel hoor. Ik heb toch het liefst een Valeo koppeling of ruitenwisserbladen (liever dan Luk, Sachs koppelingen of Bosch ruitenwisserbladen).
Vroeger in het DS/GS/BX tijdperk had je ook al een hoop rotzooi leveranciers: Ducellier/Solex Phenix injectie/Magnetti Marelli/Iskra/Ducellier of Lucas? Dan heb ik toch liever Bosch (onstekingsmodules, inspuitpompen, injectiesystemen, bobines). Het maakt mij niet uit waar de onderdelen vandaan komen, als het maar goed spul is. Uiteindelijk bepaalt het geheel van alle onderdelen de karakteristiek van de auto.
Als een Bosch (duitse) onstekingsmodule bedrijfszekerder is heb ik die toch liever dan een Franse van Ducellier.
Uiteindelijk is het ontwerp en de assemblage toch een Franse aangelegenheid. Designkeuzes worden door Citroen gemaakt en dat is het voornaamste. Ik hoop ook dat ze de C6 goed en degelijk in elkaar weten te schroeven om een introductie a la XM of C5 of DS te voorkomen. Gewoon First Time Right, zo doen wij dat ook hier op het werk.
Die liefde is blijkbaar aardig bekoeld, het enige noemenswaardige onderdeel van Valeo op de C6 is het LDWS (niet eens standaard) op de C4 en komen daar nog de koplampen bij. Ik heb nog nooit van problemen met het LDWS of de (meesturende) koplampen gehoord
Op de C5 is er bijv. aantal kleinere delen van Valeo (achterlichten, achterruitenwisser), maar kijk je naar de dynamo dan valt op dat die ook door Bosch en Mitsubishi geleverd worden (motor afh.)
Richard Kruizinga schreef:
Toch bestaat er bij PSA nog een grote voorliefde voor onderdelen van Valeo (Frans) en juist die onderdelen gaan regelmatig stuk.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Die liefde is blijkbaar aardig bekoeld, het enige noemenswaardige onderdeel van Valeo op de C6 is het LDWS (niet eens standaard) op de C4 en komen daar nog de koplampen bij. Ik heb nog nooit van problemen met het LDWS of de (meesturende) koplampen gehoord
Op de C5 is er bijv. aantal kleinere delen van Valeo (achterlichten, achterruitenwisser), maar kijk je naar de dynamo dan valt op dat die ook door Bosch en Mitsubishi geleverd worden (motor afh.)
Richard Kruizinga schreef:
Toch bestaat er bij PSA nog een grote voorliefde voor onderdelen van Valeo (Frans) en juist die onderdelen gaan regelmatig stuk.
In mijn vorige bx was de dynamo ook van mitsubishi. Was dan ook het enige wat niet stuk geweest is aan die auto.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:FRUCTIDOR schreef:goed zo vriend, je hebt helemaal gelijk.
blijft natuurlijk wel japanse klerezooi…
Nou nou, hoe erg ik ook een citroën freak ben, niks slechts over japanse auto’s van mijn kant.
>Wat goed van jou!
Het is toch niet nodig om omdat je frans rijdt maar direct alle andere automerken en landen af te kraken?
>Doe ik toch ook niet? De meeste zijn wel OK…
misschien wordt mijn volgende auto wel een amerikaan ofzo
>Ook hardstikke mooi man!
Ik ben blij dat er een Aisin bak inkomt. Die kunnen makkelijk meer dan een half miljoen kilometer aan en schakelen zijdezacht (in een Lexus althans).
Texter schreef:Ik ben blij dat er een Aisin bak inkomt. Die kunnen makkelijk meer dan een half miljoen kilometer aan en schakelen zijdezacht (in een Lexus althans).
En eerlijk is eerlijk, al sinds jaar en dag komen de fijnste bakken uit Japan! Ook de Japanse motoren zijn erg goed.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Die bak is icm de V6HDi erg fijn, maar met de V6 benzine te wazig.
Je kunt ook overdrijven wat betreft de vermeende ‘Japanse’ kwaliteit. Aisin (Aisin- AisinWarner) is de voorzetting van een joint venture tussen Borg-Warner en Aisin Seiki. http://ts.borgwarner.com/history.htm
Meer info over Aisin-AW
http://www.aisin-aw.co.jp/en/02products/02at/01ff/index.html
Het kan goed zijn dat de engineering voor deze bak (gedeeltelijk) in Belgie of de VS is gedaan:
http://www.aweurope.net/awe-prod-set.htm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Die ‘Japanse’ bollen komen volgens mij ook gewoon uit Spanje hehe.
eviltwin schreef:Die bak is icm de V6HDi erg fijn, maar met de V6 benzine te wazig.
Je kunt ook overdrijven wat betreft de vermeende ‘Japanse’ kwaliteit. Aisin (Aisin- AisinWarner) is de voorzetting van een joint venture tussen Borg-Warner en Aisin Seiki. http://ts.borgwarner.com/history.htm
Meer info over Aisin-AW
http://www.aisin-aw.co.jp/en/02products/02at/01ff/index.htmlHet kan goed zijn dat de engineering voor deze bak (gedeeltelijk) in Belgie of de VS is gedaan:
http://www.aweurope.net/awe-prod-set.htm
Ik heb tot een paar jaar terug regelmatig Mazda gereden, vandaar. Die Mazda is nu van mijn schoonouders, met een KM-stand van 451.000 en nog originele bak en motor (niets gereviseerd!!). ‘t Is geen overdrijven, ‘t is realiteit. Japanse betrouwbaarheid is best indrukwekkend. Helaas rijdt het een stuk minder en ziet het er niet altijd even mooi uit.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Mazda is al helemaal weinig Japans aan, is allemaal omgeklust Ford spul.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
eviltwin schreef:Mazda is al helemaal weinig Japans aan, is allemaal omgeklust Ford spul.
Zelfs dat kleine beetje karakter dat er nog aan zat, hebben die Jappen er nog af gekregen…
Dodelijk zzaai dat spul of niet?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Er is niks mis met japans spul. Ik respecteer japanners veel meer dan fransen.
Ik zou veel eerder in Japan gaan wonen dan in Frankrijk bijvoorbeeld.
Maar ja, ik moet en zal bolletjesvering hebben.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY