Ik ben aan een nieuw xm-avontuur begonnen. Een 2.0 16v handbak uit 1997. Er zijn een aantal dingen die aangepakt moeten worden. Eerst maar met het belangrijkste beginnen. Bij een bocht naar links, het lijkt m.n. bij afnemende snelheid,
komt er bij het rechtervoorwiel een ruw geluid/gevoel naar voren, alsof je door een grindbak rijdt. Rechtuit of naar rechts hoor/voel je niets. Wel heeft de auto een “fluitje” bij =/- 95 km. Ik dacht dat dit uit de versnellingsbak kwam, maar misschien toch een wiellager? Kortom, ik dacht aan de homokineet of het lager. Iemand hier ervaring mee?
Groet, Manus
Xmers,
Alle deskundigen op vakantie? Het probleem doet zich m.n. voor bij een bocht naar links, bij afnemende snelheid (remmen). Dan hoor/voel je rechts voor een schurend ruw geluid. Bij wiel er af is er niets te zien of voelen… Niemand hier ervaring mee?
Groet, Manus
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan een lager zijn, maar idd net zo goed de homokineet. Van achter een toetsenbord is daar niet zomaar van te zeggen wat het is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het een homokineet is zou je het toch ook moeten horen bij gas geven in een bocht naar links?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voordat je ijverig gaat sleutelen is het aan te bevelen om de lager temperatuur en de temperatuur van de homokineet te voelen of te meten na een stevige rit. Die temperaturen vooral ook vergelijken met de andere kant. Als er één warmer is, dat zit daar wellicht het kwaad.
Het beste doe je dat met een IR temperatuurmeter, ca € 25. Ook heel handig voor andere klussen, zoals koelwatertemperaturen en in je huis warmtelekken vinden.
Levert dat niets op, dan kan je aan de slag:
Opkrikken, wiel er af, aandrijfas er uit.
Mijn herinnering zegt, dat de rechter as een steunlager heeft. Dat lagertje wil ook nog wel eens lawaaierig zijn.
Om daar achter te komen, moet dat lager los en de as er uit.
Het losmaken van dat lagertje heeft heel wat hoofdbrekens gekost, omdat het vast zit met hamerkopboutjes, die je kan verdraaien als ze los zijn. Dan schuif je de as met het lagertje er uit.
Daarna wiel er weer op, als je geluk hebt kan je dan iets voelen.
Je moet er niet gek van staan te kijken, dat je zo niets vindt.
De hele boel weer in elkaar en rijden tot het erger wordt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt voor de reacties. Goeie tip, Jansr. Na de volgende wat langere rit zal ik eens voelen of er wat temperatuurverschillen te ontdekken zijn. Groet, Manus
JanSr, ik heb ze bij mijn XM een keer vervangen, je tikt ze zo van de as af. Maar ik las later dat je ook links en rechts kunt verwisselen, de druk op de kogelbanen komt dat op de andere kant.
Even weer opfrissen. De klacht blijft aanwezig. Maar niet altijd. Ik denk homokineet, maar ik wacht eigenlijk op duidelijkere aanwijzingen. Een andere vraag: Ik zat wat in oude draadjes te neuzen en kwam geleidelijk tot het idee dat mijn problemen erg veel lijken op die van de xm van JJRoadrunner. Wel bijzonder, 11 jaar geleden al dezelfde problemen. Mijn rode xm op lpg komt ook uit België en ook de km-stand lijkt te kunnen kloppen. JJRoadrunner is in 2014 geruisloos van het forum verdwenen. Ik had nog graag wat met hem over de xm gefilosofeerd. Leeft de beste man nog? Weet iemand iets van hem? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Manus