Best leden ,
Ik ben bezig met het vervangen van de olie keerring aan het differentieel van de aandrijfas ,
Op tekening vrij simpel en in de praktijk ook niet echt moeilijk.
Alleen bij mijn aandrijfas zit nog een lager die ik er niet afkrijg en op tekening is die lager nergens te vinden?
Foto’s maken het natuurlijk duidelijker .
Iemand die me kan helpen.
Alvast bedankt
Groeten Fried
Je bedoelt het lager met binnenmaat 30, buitenmaat 72 ? De binnenring zit opgesloten met een grote moer die geborgd is met een boutje, de buitenring met een “ring” met draad die draai je er met een speciale sleutelgat. Dan zit het lager nog geperst op de as: Dat moet je eraf persen. ( Je kunt ook “slaan” met een kunststof hamer of een plankje ertussen, anders beschadig je de spiebaan.
Die oliekkeerring is een “axiale” keerring met een spatplaat, lekgoot en afvoerslangetje: Dat er uit dat slangetje elke paar duizend kilometer een paar druppels komen is normaal. Soms lijkt de keerring lek omdat de afvoer dicht zit.
To err is human, not to err is divine.
De afvoer zit niet dicht en het is op aanraden van de vorige eigenaar , die me vertelde dat hij een probleem had met lekkage
aan de aandrijfas.
Ik heb de motor uitgebouwd om hem in mijn Break te leggen en wil dat probleem oplossen
ook al had ik twijfels of hij daar wel lekte , de steekas is volledig gedemonteerd .
alleen die lager vindt ik nergens terug op een schema of tekening ??
Ik probeer nog foto’s te plaatsen later .
Alvast bedankt
Inderdaad , de as nr 7 heb ik volledig vrij , nr 4 wil ik vervangen
het vreemde is dat er na NR 10 bij nog een lager zit waar de oliekeerring
tussen zit ??
Zonder die lager weg te nemen is het niet mogelijk om een olie keerring te plaatsen ??
Ik krijg geen foto’s geplaatst dat probeer ik nog te doen
voor alle duidelijkheid het is niet de lager die in het huis zit die is meegekomen
die steekt nog netjes op zijn plaats
Goed kijken:
Dat lager bestaat uit een dubbele binnenring en een buitenring met 2 loopbanen met een dubbele rij kogels. Dat heeft een dubbelzijdig lager: Kan druk van 2 kanten opnemen en zwaardere belasting hebben dan een enkelrijer. Die dubbele benamingen zijn :pageslepen” om de juiste lagerspeling te krijgen.
Je moet de binnenkraag met een speciale lagertrekker ( 2 halve manen die je erachter klemt ) er af trekken.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt ,
nu opzoek naar een lange lagertrekker , wel vreemd dat je het niet terug vindt op
een tekening ?