Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nou, dat klusnajaar heeft zich op een iets andere manier ontvouwen dan ik voor ogen had, maar na een wat langer traject dan gehoopt mag de A4 in ieder geval weer met een jaartje keuring de weg op.
Iets voor het aflopen van de oorspronkelijke apk-datum had ik een inspectieservice ingepland bij het bedrijf waar ik al eerder met de andere Audi was geweest. Deze keer werd de auto echter afgekeurd op een punt aan de voorwielophanging. Omdat de auto nog geschorst was (wel verzekerd, uiteraard) was dat geen probleem. Op het gemakje de boel vervangen en herkeuren, klaar.
Heb ik me dus een beetje met een kluitje het riet in laten sturen achteraf, want wat nou uiteindelijk het afkeurpunt was werd niet duidelijk. Nog eens navraag gedaan en zowel de dame van de service als de apk-monteur kon niet duidelijk maken wélke onderdelen vervangen moesten worden. Beetje vreemd als je een dienst verkoopt waarbij je de aandachtspunten van een auto in kaart brengt. Bovendien heb ik ook geen afkeurbewijs apk mee gekregen. Gelukkig geen bekeuring voor rijden met een geschorst voertuig gehad, anders had ik dat wel nodig.
Afijn, na een kleine twee weken van zo goed als radiostilte (ik heb ook wel eens andere dingen te doen) ben ik maar eens binnengelopen bij een eenmansgarage hier om de hoek en de situatie voorgelegd. Meteen een nieuwe apk ingepland. En inderdaad, weer afkeur. Niet alleen op de twee bovenste draagarmen rechtsvoor (die deze keurmeester met geel waskrijt goed had aangeduid) maar ook nog de vaststelling van het feit dat beide achterveren gebroken waren. Had die andere keurmeester mooi overheen gekeken.
Dat verklaart in ieder geval waarom ik die wagen altijd al te laag vond hangen achter! Nog net geen Carolina squat, maar een ergernis was het altijd al.
Afijn, sleutelen maar. Die draagarmen zijn op zich zo los, maar helaas moet wel de hele veerpoot er onder vandaan. Aan de achterzijde is het allemaal vrij goed te doen, zeker omdat deze auto altijd goed bijgehouden is kwam alles redelijk makkelijk los.
Out with the old, in with the new, ook een paar mooie nieuwe Lemförder draagarmpjes trouwens, niet op de foto
Veertjes spannen. Blijkt dat toch wel verdomd handig te zijn, zo’n setje ‘open’ doppen met ratel. Ooit besteld want hebbedingen. Lucas dank voor het lenen van de spanners!
Wandelingetje door de stad
En de boel er weer onder.
Vandaag herkeuring (met goed resultaat, dus), morgen uitlijnen. Rest van de week shakedown en als het effe kan in de herfstvakantie ermee naar Schotland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lang verhaal kort:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mooi zo, gelukt dus.
À propos, ¨open¨ doppen en ratel: daar heb ik dan ring-ratelsleutels voor…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hilko16TZI schreef:Mooi zo, gelukt dus.
Nou, het lange verhaal is dat we na een halfuur richting boot rechtsomkeert hebben gemaakt, alle zooi in de Cactus hebben geladen en daarmee naar Schotland zijn gegaan.
Maar het is wél gelukt om het weekje Suisse met de Lifestylekombi te doen.
Hilko16TZI schreef:À propos, ¨open¨ doppen en ratel: daar heb ik dan ring-ratelsleutels voor…
Ik heb ook een mooi setje ring-ratelsleutels, maar niet in maat 27. De open doppenset had die toevalligerwijs wel
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Doe dan nu het hele lange verhaal eens
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, we willen wel wat te lezen hebben als we op de wc zitten natuurlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De bevestiging van de achterdempers in de onderste draagarm zit gedraaid ten opzichte van de veerpoot. Op de eerste foto van de eerste post op deze pagina is dat zichtbaar.
Niet alles over de quattro staat even uitgebreid in het duitsche boek vermeld. Dus de eerste keer had ik de veerpoten op zicht uitgelijnd en dat leek prima te gaan. Montage ging soepel en het zag er netjes uit. Zowel de keurmeester als uitlijnspecialist had hier geen opmerkingen over.
Toch bleek dat bij vakantiebelading de rechter veer tegen de demper aan kwam.. Gevolg een huilend geluid uit de wielophanging en enige vreemde blikken. Veer was ook al door de verflaag van de demper heen. Ik houd wel van een schuurfeestje, maar dit leek me op termijn niet heel erg raadzaam en/of veilig. Cue Cactus, ook een lekkere wagen om mee door de UK te scheuren!
Terug thuis de veerpoten er weer onderuit. Ook de Elsawin (elektronische documentatie) erbij gecheft. Het onderste oog moet dus op 21° (+/- 1°) ten opzichte van de veerpoot, uiteraard links/rechts in verschillende richtingen.
Een Ikea Ivar negative suspension jig thingy gefabriceerd om de boel met enige precisie te monteren:
En het zwikje weer geplaatst. Kost al met al toch wel weer een half dagje. Maar de eerste tests onder wat meer belading leken positief. En dus - met enig voorbehoud - het ding naar Zwitserland getrapt, waar het na een innig weekje in de bergen weer helemaal snor bleek te zitten tussen de quattro en ondergetekende!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ah, jij wilde duidelijk bij het tankstation aankomen voordat de benzine op was
Nice effort, mooie tööl die je geknutseld hebt.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, daar zeg je zo wat. Deze auto heeft een ondoorgrondelijk verbruik, in de zin dat het altijd rond de 1 op 10 lijkt te liggen. Rustig rijden, föhnen over de autobahn, in onze rivierdelta of de Alpen, het is 1 op 10. Net zoals de Axel trouwens. Nooit zuiniger, nooit dorstiger. Of een SM: altijd 1 op 6. Is ook een odd fire 90 graden V6 trouwens, maar dat terzijde.
Waar de Cactus bij het weergeven van de melding ‘brandstof bijna op’ (of iets dergelijks) met een beetje dociele rijstijl nog ruim over de 100 kilometer rijden kan (fun fact, na het branden van het lampje volgt een dringender waarschuwing, het lampje gaat dan knipperen) is het bij de A4 na een kilometer of vijftig echt wel bekeken. Dus tot twee keer toe met samengeknepen billen de laatste autobahnkilometers afgelegd, waarbij er uiteindelijk 58 van de qua capaciteit beschikbare 62 liter aan Ultimate 102 gebunkerd kon worden.
Daar gaat ‘ie, in combinatie met het goed los gereden zijn, bijzonder goed op overigens!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
SM loopt op lange ritten 1 op 10. Daar zit best een verschil met 1 op 6 in minder gunstige ritten.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die bergpieken lijken de dents du midi. Was je in Morgins/Chatel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Pracht stukje knutselwerk, zo’n Ivar veerpotenrichtbank En natuurlijk nog veel mooier dat ‘t ook met vurenhout van Ikea prima lukt om die poten keurig gericht te krijgen. Mooi dat de Quattro nu weer zo strak stuurt als bedoeld!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:SM loopt op lange ritten 1 op 10.
Onzin. Na 110.000 km met een sm durf ik je hier op basis van bewijs tegen te spreken. 1 op 8 is realistisch bij een ontspannen rijstijl. Maar verbruik is volledig ondergeschikt aan rijplezier en eigenlijk alleen relevant voor lui die ‘t eigenlijk niet kunnen betalen om in een leuke auto te rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
jantje1948 schreef:Die bergpieken lijken de dents du midi. Was je in Morgins/Chatel?
Dat lijken ze niet alleen, dat zijn ze! Als puber nog eens een driedaags wandeltochtje omheen gedaan.
We kijken er vanuit ons verblijf (in Zwitserland) recht tegenaan. Verveelt nooit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Arjan Verkade schreef:SM loopt op lange ritten 1 op 10.
Onzin. Na 110.000 km met een sm durf ik je hier op basis van bewijs tegen te spreken. 1 op 8 is realistisch bij een ontspannen rijstijl.
Ik ben eens vanuit Frankrijk samen met een SM 2.7 carb terug naar NL gereden. Beide vol getankt bij hetzelfde tankstation en teller op 0. Gewoon normale snelheid 100 waar mocht en op de snelweg 130.
Beide weer vol getankt en er ging nagenoeg evenveel liters in de SM als in mijn CX. In mijn CX zelfs iets meer maar ik had bij ruim 28 graden buiten de airco de hele rit aan staan, de SM had geen airco. Bij beide lag het verbruik ongeveer op 1 op 10,5
1 op 8 zal idd normaal gesproken realistisch zijn. Zeker als je meerdere keren met koude motor start en wat vaker moet optrekken.
Het ging meer op het statement dat een SM altijd 1 op 6 loopt.