@marcel: vooral stoppen met dit topic te volgen, alleen maar heiligschennis en vloeken in de kerk.
voor de andere barbaren: remmen op de wielen heb ik echt bekeken, maar idd 2 dingen: onafgeveerd gewicht en hoe de remschijf/reklauw te monteren. Die piste heb ik laten varen.
Motor van een Tesla model 3 ziet er zo uit. Motor en controller zitten “in de weg” voor remschijven. Dus deze moeten buiten de motor komen.
hoever zitten de remschijven van een ds uit elkaar (en hoever zouden ze max uit elkaar kunnen zitten (even geen bak of ds bij de hand hier)
Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
gaaf project! leuk om te volgen.
Bij een vroege DS zitten de remplateaux “zwevend” opgehangen een een beugel die aan de diff-as bevestiging zit.
Als je die kunt gebruiken ? Ideetje: ( De latere remklauwen hebben een specifieke ophanging aan de bak, kun je ook namaken, maar lijkt me meer werk).
- Subframepje maken waarin de bak voorin zit ( ophangen in rubbers ) .
- De ophanging van de remplateaux ( remklauwen) aanpassen zodat ze passen bij de plaats van de schijven.
- Aan/in dat subframe lagers maken voor de korte steekassen met de remschijven die uit de bak komen. D.w.z. een paar steekassen laten maken die in de Tesla bak passeren die nog eens lageren voor de remschijven.
- Aandrijfassen maken van bestaande assen: Dubbele kruiskoppeling aan de buitenkant behouden, maar aan de binnenkant een homokineet die belagers is met de remschijf eraan?
- Als je een “buitenhomikineet” neemt van een moderne auto met relatief veel vermogen dan blijft hij heel en kun je een heel grote hoek aan van de as t.o.v. de bak/subframe (omdat die de stuuruitslag moet verwerken) Dat is nodig, want een kortere as maaktvooral aan de “binnenzijde” een grotere hoek dan een “tripode” aankan.
Lijkt me een betere oplossing dan proberen remmen in de fusiestukken te monteren: Dan moet je en plaats maken voor de remschijven, maar het belangrijkste een heel stevige ophanging voor de klauwen voorzien: Bijvoorbeeld de fusees van een CX monteren, maar dan moet je de draagarmen ook aanpassen en dat is geen sinecure. ALs je de remkrachten van de klauw aan de bak kunt afleiden lijkt me dat handiger.
Inderdaad, heiligschennis voor de echte DS gelovers: Ik zie het gewoon als een engineering project met een DS als basis, dat is interessant genoeg.
To err is human, not to err is divine.
Elektrische auto’s remmen bijna volledig op de motor zelf. Vaak zijn de schijfremmen ongebruikt. Zou het daarom een idee zijn om juist voor veiligheid remmen op achteras te verbeteren of kleine motorschijfremmen op voorassen te plaatsen.
Weet niet wat de regelgeving daaromtrent is.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien passen ID onderdelen? Die zal toch niet voor niets ID heten?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.4
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
PieterF schreef:@marcel: vooral stoppen met dit topic te volgen, alleen maar heiligschennis en vloeken in de kerk.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Bull Frog Bleu schreef:Elektrische auto’s remmen bijna volledig op de motor zelf. .
Met een DS break met een accupakket van een paar honderd kilo kom je al snel op meer dan 1.5 ton aan rijdend gewicht. ( Gelukkig heb je originele gietijzeren blok niet meer nodig, dat scheelt ruim 200 kilo !).
Als je dan eens 120-130 rijdt en je moet een noodstop maken dan heb je echt wel een paar stevige voorremmen nodig. Als je veel sneller kan en mag rijden dan wordt dat nog urgenter.
Zo denkt de RDW er ook over, die willen echt goede remmen zien die het maximum treingewicht bij topsnelheid kunnen remmen!.
Ook een tesla heeft “echte remmen” voor een noodstop, want juist dan werkt remmen op de motor niet voldoende.
To err is human, not to err is divine.
Hmmm
Dat vindt de RDW geen goed idee. Zeker met het verhoogde gewicht zou een extra remmentest wel eens tot de mogelijkheden behoren.
Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding
Eens voor een noodstop wel handig dan wel noodzakelijk.
Zelf bekend met lichtere voertuigjes waar remsysteem zelfs vervangen of gerepareerd moet worden door ongebruik. Wellicht is dat te programmeren dat niet maximaal geremd wordt op motor bij norma gebruik
Citroen rolls better then a Rolls!!
Er zijn fabrikanten die bij nat weer de remmen gebruiken om tijdens het rijden. de schijven droog te maken om te voorkomen dat je bij het remmen een beetje vertraging krijgt.
To err is human, not to err is divine.
Morgen is de body klaar. Dan kunnen we eens zien hoe we de accu en body het beste trouwen.
Minder gatenkaas dan ik dacht BTW. Valt best mee
Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding
Bij een vroege DS zitten de remplateaux “zwevend” opgehangen een een beugel die aan de diff-as bevestiging zit.
Als je die kunt gebruiken ? Ideetje: ( De latere remklauwen hebben een specifieke ophanging aan de bak, kun je ook namaken, maar lijkt me meer werk).
Heeft er iemand daar meer documentatie, een foto oid van (liefst met maten). Dit lijkt me een interessante piste om eens te onderzoeken
Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding
Citroensmgz schreef:Bij een vroege DS zitten de remplateaux “zwevend” opgehangen aan een beugel die aan de diff-as bevestiging zit. Als je die kunt gebruiken ? Ideetje:
Komt die beugel voor in dit onderdelenboek uit 64” ? Of moet ik/men een nog oudere Ds/Id hebben ?
http://www.ckc.dk/pubs/ID19_break_spare_parts_catalogue_479_june_1963.pdf
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als voormalig bezitter van een DS met remplateus zou ik die route toch afraden. Goed afstellen van de plateaus vereist enige oefening en goede spullen vinden om ze te reviseren is niet per se eenvoudig.