Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Wanneer gaat Peter-Paul de titel van deze thread aanpassen?
Ik ben aan het kijken hoe de titel te veranderen maar kan niet uitvinden hoe. Ik zal er morgen met mijn zoon nog even naar kijken die is een digitaal genie.
Ik denk dat ik mijn hele reeks berichten dan maar splits in twee threads?
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
eerste bericht, daar kun je wijzigen
Iemand noemde hier in een eerdere post de bobine en omdat de benzine onderdelen allemaal wel gecontroleerd zijn zou het dat kunnen zijn. Ik herinner mij van heel lang geleden met een oude citroen gs zo’n soort probleem en toen was de bobine wel goed bij het meten maar toen ik uiteindelijk er een nieuwe in deed was het probleem weg.
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Misschien is het mogelijk dat er onder bepaalde belasting van de motor sprake is van vonkoverslag?
Ik denk bijvoorbeeld (naast staat kabels/verdeelkap/bobine) aan een niet goed isolerend deel wat in de cilinderkop verzonken zit naar de bougie toe.
Een bobine kun je alleen goed meten op een verdelertestbank als je wilt weten of hij nog genoeg energie geeft aan de bougies, en dan moet je nog weten hoe je dat doet !
Je kunt wel kijken met een ohm-meter of de windingen nog goed zijn: Ohm-waardes die van verre niet kloppen geven wel aan dat een bobine kapot is, maar niet of hij nog een goede vonk geeft.
De doorslagspanning van het mengsel in de verbrandingskamer neemt ook toe met de dichtheid van het mengsel, en ja hoor, als je meer vermogen vraagt wil je meer mengsel in de je verbrandingskamer en dan heb je een veel hogere dichtheid. Dat wil ook zeggen dat je doorslagspanning hoger is en er dus meer risico is voor vonkoverslag.
De makkelijkste test: In het stikdonker je motor laten lopen en naar de bougiekabels kijken: Elke blauwe gloed, hoe klein ook, is een vonkoverslag !
Ik zou eerst de bougiekabels eens bekijken, en ook alle vuil in de buurt van de hoogspanningsaansluitingen op de bobine en kabels goed schoonmaken. Vonken vindt vuil heel aangenaam om “overheen” te kruipen. Daarna is het zeker de moeite waard om eens een andere bobine te proberen. Je weet dat je 2 bobines hebt die in “wasted spark” werken zonder verdeler neem ik aan.
To err is human, not to err is divine.
wasted spark en twee bobines zegt mij niets en de auto heeft wel een verdeler als je dat bedoelt.
Maar ik stel de vragen hier in het forum ook om met de antwoorden de garage te helpen waar ik kan. Ik ben met deze reparaties naar de garage gegaan omdat ik na een paar eerdere reparaties aan de cx, die ik zelf deed, geen goed resultaat kreeg en ik laat het nu verder aan de garage, ook omdat zij al lekker ver in het proces van afvinken zitten.
Ik ben dus blij met iedere goede raad en simpele dingen als in het donker kijken of er vonkoverslag is doe ik wel zelf. Het voordeel van deze garage is ook dat zij veel onderdelen nieuw of tweedehands op de plank hebben liggen en dus even uit kunnen proberen, en ik moet zeggen dat ze qua onderdelen ook best redelijk van prijs zijn.
Je hebt gelijk voor de verdeler: Dat is pas veel later bij de IE’s gewijzigd. Ik ken ook niet alle CX motoren “van buiten”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Hebben ze in die garage geen andere benzinepomp om eens mee te proberen?
Benzinedruk hebben ze gemeten en was goed.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ik dacht eerder aan debiet, is dit er genoeg bij die hogere snelheden?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Peter-Paul schreef:Benzinedruk hebben ze gemeten en was goed.
Stationair draaiend waarschijnlijk.
Dat zou je eigenlijk moeten meten als er veel benzine gevraagd wordt, levert dan pomp dan nog steeds voldoende druk en debiet?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat debiet van de benzinepomp ga ik ook meenemen op de lijst naar de garage, en zeker ook de bobine. Het begint een hele lijst met tips uit het forum te worden, wordt lachen bij de garage.
Dat meten bij een probleem als dit is vaak de uitdaging: Je wilt een aantal dingen nakijken=meten als het probleem zich voordoet maar je kunt bij 100 km/h niet zo maar even onder de motorkap kijken.
Wat ik als eerste stap vaak doe is een lambda sonde in de uitlaat steken (met een draad door de koffer/achterraam oid) en de meter in de handen van de bijrijder) en en dan kijken of je mengsel te arm of te rijk is als het probleem optreedt. Je kunt ook een “bung” in de uitlaat monteren, maar dat is meer werk.
Dan weet je vaak al iets: Te arm= vaak te weinig benzine, dus druk, injectietijd etc . Te rijk: probleem met de ontsteking of te veel benzine.
“Vroeger” en vooral bij carburateurs waren er mensen die aan de gasreactie nog konden “voelen” wat er aan de hand was: Type: Ik wil wel maar in kan niet.. => te arm ( en dat blijft zo) en “ik wil even niet maar daarna ga ik aan de gang” = te rijk, maar de extra lucht lost dat op omdat de acceleratie verrijking dan stopt met werken en je het gevoel hebt dat hij wel “pakt” of “te arm” omdat de acceleratiepomp niet werkt en dan wordt het heel langzaam beter.
( Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat nog goed kan, vandaar mijn lambda sensor aan een draadje ) .
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien ten overvloede, als je er niet uitkomt is de vermogenstestbank misschien een uitkomst om de oorzaak te achterhalen.
Als voorbeeld* een link:
https://www.speedcentre.nl/
*als voorbeeld, er zijn meer bedrijven.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn