Is de achterwielophanging al gecontroleerd op speling oid?
Bij mijn C6 was onrustig weggedrag te wijten aan speling daar, terwijl vaak alleen de voorzijde wordt gecheckt.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik zou inderdaad ook eens beginnen met dynamisch balanceren en 3D uitlijnen bij bijvoorbeeld Karelsen in Soest. Daarnaast zou het de moeite waard kunnen zijn om de wielnaven te controleren op slingering en de aanlegvlakken van wielnaven, remschijven en velgen zo nodig te reinigen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als ik de sporing linksachter zo bekijk, lijkt het me dat daar je auto wordt omgeduwd naar rechts. Verschil tussen links en rechts is daar ook erg groot.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Karelsen in Soest hebben mij ook goed geholpen. Ik had blijkbaar een vierkant wiel en die hebben ze opnieuw gericht. Daarna prima.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Dank voor de suggesties allemaal. Ik heb vanmiddag GJO gebeld en die gaat zich ook nog een keer over de casus buigen op basis van bovenstaand feitenrelaas. En afhankelijk daarvan ga ik Karelsen in Soest maar eens met een bezoek vereren.
Op de site van C6-Friends staat onder Vering en wielophanging misschien belangrijke informatie.
Zie deze link, onderaan de pagina, Cuppende banden en wielvlucht achteras.
http://c6-friends.nl/index.php/c6-techniek-nl/45-vering-wielophanging.html
Vaak als er klachten zijn en blijven over naar één kant trekken terwijl al enkele malen is uitgelijnd en diverse
controles zijn gedaan daaromtrent gaat het in de meeste gevallen om trekken naar rechts.
Een wegdek heeft een bolling, een tweebaansweg met tegenliggers heeft het hoogste punt op de wegas, dit is meestal duidelijk te zien als
je rijd op zo’n weg, je ziet de bolling duidelijk.
Laat dan eens voorzichtig op een recht(belangrijk) stuk, dus zonder bocht wel mét de bolling in het midden het stuur los, de wagen trekt naar rechts.
Ga daarna als het veilig kan en je het ook veilig doet eens spookrijden aan de linkerhelft, trekt de wagen nu naar links?
Vaak wel. Dus niets aan de hand. (leg dat een klant eens uit)
Ik weet niet of dat bij een C6 is af te stellen, maar laat eens naar de fuseehelling kijken, dat is ook nogal bepalend voor het stuurgedrag.
Staan de fusees recht op dan is het redelijk nerveus.
Hangen de fusees lekker iets onderuit dan is het rechtdoorgedrag weer veel beter.
Wat bij deze grotere cruisers veel lekkerder gedrag geeft.
Gr. Wim.
Ik heb uitgebreid met een schadeherstelbedrijf gesproken over het opmeten van de geometrie van de wielophanging (zoals Jan Sr suggereerde) en die zeggen het volgende: ten eerste is dat nogal een dure kwestie, omdat er van alles gedemonteerd moet worden. Maar belangrijker: als het lukt om de auto zodanig uit te lijnen dat alle waardes binnen acceptabele grenzen komen te liggen, verwacht hij niet dat er iets met de carrosserie / geometrie ophangingspunten aan de hand is. In ieder geval niet iets, wat trillen / schudden kan veroorzaken.
GJO heeft gisteren nog een keer de hele auto gecontroleerd op speling, loszittende dingen, etc. maar heeft geen aanknopingspunten kunnen vinden.
En, nog wijzer geworden?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Uitlijnen is gebeurd met draaiende motor? En de auto op de goede hoogte?
Hallo,
Bij mijn oude C6 is er uitgelijnd met draaiende motor, echter met een stang tussen rempedaal en stuur.
Dan kan volgens mij de auto niet zijn juiste hoogte instellen.
groet, David Kooijman
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas