Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oke, de Volvo is nog nog niet verkocht maar de opvolger staat al wel thuis in de garage. Na een tijd zoeken, veel overwegen, uren internetten en vooral veel lezen is het dus toch een Jaguar geworden, een 3.4 Saloon uit 1958. De voorloper van de veel bekende Mk2 en inmiddels daardoor bekend als de Mk1, al was Mk1 nooit een officiele naam. 3.4 Saloon heet het dus.
Zoals gezegd: een 3.4 saloon, maar wel een “opgepluste”. Zo zit er een fabrieksruilmotor 3.8 in met wat meer vermogen. Los van de motor zijn er aan de vooras grotere remmen gemonteerd. Ook een extra koelfan, een wisselstroomdynamo en de auto is omgebouwd van “plus-aan-massa” naar “min-aan-massa”.
Verder zitten er 4 schijfremmen onder, een handbak met een overdrive en een rvs uitlaat. De auto is enkele jaren geleden geheel en zeer grondig gerestaureerd en recenter is er nog eens voor 25k aan werk uitgevoerd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ‘t allemaal heel fris voelt en erg goed rijdt. Voor een auto uit 1958….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De versnellingsbak valt toch mee?
Mooie kar waterman, jou kennende vind je vast wel weer iets om te verbeteren en sleutelen.
Die 3.8 motor een fabrieksruilmotor? Is dat een garantiegeval geweest ofzo dan?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Indrukwekkend. Veel plezier ermee.
Adri
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat interieur is ook echt om van te watertanden. Echt een mooi ding, zo’n 3.4 Saloon!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15692
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooie wagen. En het is dezelfde kleur, dus de buren zien niet meteen dat je alweer een andere auto hebt gekocht.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bert123 schreef:De versnellingsbak valt toch mee?
De “moss” versnellingsbak is een hele robuuste versnellingsbak. Dat komt vooral omdat-ie eigenlijk helemaal niet voor een auto ontwikkeld is maar voor een vrachtwagentje. Dat was in de jaren ‘30 en toen Jaguar de bak ging gebruiken was ie eigenlijk al obsoleet geworden. Een paar kenmerken zijn: de eerste versnelling is ongesynchroniseerd en “straight cut”, een rechte vertanding dus. Dat jankt nogal en zorgt er voor dat je eigenlijk alleen bij stilstand fatsoenlijk de eerste versnelling kunt inschakelen.
Het synchromesh systeem van 2,3 en 4 is ook een beetje anders dan normaal want het kent geen losse synchromeshringen en het werkt vrij matig. Opschakelen gaat vrij goed, met een beetje gevoel, terugschakelen moet eigenlijk door middel van de dubbel clutch methode met een dot tussengas. Gaat bij een warme bak na wat oefenen wel ok. De schakelwegen zijn lang en je moet goed opletten dat je ‘m niet in z’n achteruit zet in plaats van z’n 1.
Wat wel heel fijn is is de elektrisch bediende overdrive op de vierde versnelling. Die werkt feilloos en soepel en zorgt voor een toerental van 2500 bij 100 km/h waardoor het stil wordt in de auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met de Jeep heb je toch genoeg kunnen oefenen in dubbelklutsen
Adri
Ik vind het wel leuk dat onze opperbeun nu een Jaguar heeft en dat komt omdat ik al sinds mijn nozemjaren Jaguar fan ben.
Dus ben ik buitengewoon benieuwd naar zijn ervaringen met deze bijzondere automobiel.
Ik vraag me ook af of hij wel eens met een XJ6 of XJ12 heeft gereden, want dat is wel een verschil met de MK series.
Rustig hier. Dan maar een foto van je motortje?
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is rustig want slecht weer en dan rijd ik niet met deze auto. Bij zon weer verder
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De mijne is al jaren niet meer nat geworden en dat blijft zo.
Overigens ben ik gaan zoeken op 3.8 motoren te koop, maar dat gaat al snel boven de 3000 euro.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die 3.8 van mij heeft last van een kleine verkoudheid. Hij niest bij rustig accelereren tot 2500 toeren een beetje. Dat had ie tijdens de eerste proefrit ook en was keurig opgelost bij aflevering. Zaterdag kwam het weer terug en zojuist heb ik contact gehad met de specialist waar de auto vandaan komt. Ze halen de auto op en gaan er nog eens goed naar kijken en het oplossen. Keurige service binnen de garantie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vind het een keurig ding.
Komt zo’n ding met een standaard plek voor je geweren en de flessen drank?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1376
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Zo bedoel je?
Ik verwacht eigenlijk dat er een of andere luxe inlegset in de kofferbak standaard werd geleverd.
Met bijpassende koffers enzo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!