Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ruim een week geleden heb ik de Citroen CX Athena van Sable Doré gekocht. Als kind heb ik regelmatig in een CX meegereden, de snelle uitvoeringen hebben toen indruk op mij gemaakt, maar ook het comfort van een gewone diesel uitvoering. 10 Jaar geleden gekeken naar een prestige turbo met rotte dorpels, maar toch niet gedaan. Ik twijfelde of de 2 liter Douvrin motor voldoende zou zijn, maar het viel mee, vooral de soepelheid. Ik heb het liefst een type 1 breedspoor. De doorslag gaf dat dit exemplaar hard was van onderen er best wel wat in geïnvesteerd was en een fijne eerlijke verkoper. Ben blij met de auto!
Wel zag ik dat er wat aandachtspunten zijn: roest bij 2 deuren (ook duidelijk benoemd door verkoper), roest onder kit spatborden, motor beweegt veel, uitlaat komt tegen subframe of carrosserie, choke werkt matig, benzine zweet uit carburateur, bij verwarming aan koelvloeistofgeur, lak; diverse plaatsen overgespoten en dun op het dak, diverse kleine beschadigingen, banden wat scheef afgesleten, koppeling werkt niet heel soepel en zit erg laag (maar is wel maar 3 jaar oud) en de bak schakelt wat troef.
Maar ook veel pluspunten, veel onderhoud gedaan, erg mooi harde bodem en net interieur, je kunt zien dat de eigenaar er met zorg mee is omgegaan.
Bij terugriues na aankoop:
Bij het ophalen slaat de auto na het tanken erg moeizaam aan, startmotor draait langzaam rond en wellicht iets te rijk (vlotterhoogte?). De dag erna slaat auto steeds af, choke is inconsequent, schakelen lukt erg moeizaam (was koud), koppeling lastig te doseren, laadlampje begint te branden er is niet op te trekken zonder gebonk. Omdat ik griep had maar even gelaten. Ik wil de auto in de winter gaan stallen, maar wil eerst wat dingen aanpakken.
Wat heb ik al gedaan:
In de loop van de week toch maar tussendoor een paar uurtjes de auto nagekeken: houder chokekabel zat los, maar werkt daarna nog niet zo goed, te rijk en te weinig toeren, na afstellen werkt het best goed. Koud zonder gas slaat hij aan en blijft lopen zonder extra gas. Carburateur; schroefjes boven zitten los (kurkpakking uitgedroogd?) en een draadeindje is dol in de carburateur, hersteld en vastgezet. Er lijkt nu minder benzine te zweten.
Koppeling staat helemaal verkeerd afgesteld (pakt veel te snel, lijkt niet goed vrij te komen met pedaal op bodem), afstellen en het werkt weer en ook schakelen gaat beter. Ook even schakelstangen gesmeerd.
Bovenste motorsteun zit aan een kant niet vast (kan moer met de hand aandraaien). Bovenste motorsteun vastgezet; rubber is niet gescheurd, maar misschien iets te soepel; maar motor beweegt nu minder.
De nieuwe middemdemper, laten plaatsen door de oude eigenaar, is blijkbaar eerst te hoog en daarna te laag gemonteerd en daarna te laag (maar 2 mm speling met subframe), hersteld en geen gebonk meer.
Laadspanning lijkt niet consequent, zakt soms opeens een volt, kabels doorgemeten, maar geen afwijkingen. Bij rijden met licht soms uitval motor. Spanning v-snaar te laag; gespannen maar geen verandering. Nieuwe laadregelaar blijkt van het verkeerde type, toch maar een nieuwe dynamo besteld; kan ik de oude samen met mijn zoontje reviseren. Nieuwe dynamo; spanning zakt niet meer in en accu laad stationair met lampen aan bij.
Luchtfilterhuisdeksel zit niet goed, rust op slangklem, filter vervangen en slangklem herplaatst. Bougies vervangen.
Remlichtfitting werkte niet meer goed, opgeschuurd en veertjes wat bijgebogen; werkt weer.
Sporing zelf nagekeken vanwege slijtage buitenkant banden; toespoor is ongeveer 3,5 mm.
Voelt alsof er wat dingen aan de aandacht zijn ontsnapt, maar heel veel is ook echt grondig gedaan in de afgelopen jaren met veel nieuwe onderdelen en heel netjes gedocumenteerd, waar ik erg blij mee ben.
Vandaag naar Chyparse geweest: bollen leken alle in orde, hoogte regelaar achter is wat traag. Advies, meer rijden en gymnasten en als het niet verbeterd vervangen. Weer veel advies en uitleg gekregen voor erg weinig geld; heel fijn adres!
Wel weer koelvloeistof lucht, maar ook in het motorcompartiment (lekkage zwarte bol naast koelvloeistofvat). Ik dacht eerst dat het de kachelradiator zou zijn, maar misschien toch niet.
Bij starten warm na 2 minuten stil staan slecht of niet aanslaan. Heb het idee alsof hij verzuipt en de accu toch wat heeft geleden van de slechte dynamo (dus een keertje goed door laden met oplader)
Nog in de planning:
Deurvangers vervangen en opnieuw afhangen bestuurdersdeur
Controle zweten stuurhuis
Herstellen roestplekken bij deuren en spatborden (onder de kit).
Carburateur ultrasoon reinigen en nieuwe pakkingen, vlotternaald en membranen, vlotterhoogte controleren.
Als koelvloeistoflucht lekkage en kachelradiator in de gaten houden.
Ontsteking nakijken en eventueel delen vervangen.
Banden vervangen, weet nog niet zeker welke.
Kijken of ik het schakelen nog soepeler krijg (vooral 1 en 2)
Mogelijk in de toekomst lpg inbouw, maar dan wil ik die geregeld (zoals ik las bij Egbert op zijn DS)
Vragen, mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag!
De sporing is nu 3,5 mm en valt dus binnen de waarden, maar banden zijn aan buitenkant meer gesleten. Ook lijkt de CX wat stabieler rechtuit te mogen sporen op de snelweg. Wat is jullie ervaring qua sporing?
Slechte starten warm: ik denk een beetje aan de vlotterhoogte/slechte vlotternaald en/of bobine maar heeft iemand andere ideeën? Koud start hij nu direct.
Is die zwarte bol, naast het expansievat en achter het interieur luchthuis waarop 3 koelwaterslangen komen nog te krijgen, kon het zelf niet vinden. Hij lijkt iets te zweten op de naad.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Start niet meer…
De laatste keer met starten warm sloeg hij bijna aan en daarna gebeurde er niets meer behalve dat de motor rond ging. Auto laten rusten voor een uur, nog niets. Daarna nog een keer geprobeerd na nog een aantal uren maar lijkt alsof ontsteking niet werkt (ga ik morgen kijken of de bougies vonken). Of dat deze met lagere spanning uitvalt. Bougies wel mooi schoon licht grijs. Accu hangt aan acculader en dan ga ik het morgen weer proberen. En auto reed top vandaag.
Ik heb een kastje gevonden achter de accu, is iemand bekend met deze ontstekingsmodule?
De warme start is bij mijn Athena ook wat moeizaam. In het handboekje staat dat je de warme start met ingetrapt gaspedaal moet doen. Dat scheelt inderdaad wel. Hij(zij?) start wel altijd. Er zijn gewoon wat meer omwentelingen nodig.
Ik heb ook het vermoeden dat het door een rijk mengsel komt. De warmte van het spruitstuk en motor doet de benzine in de vlotterkamer verdampen. Dat vult het inlaattraject met een (te) rijk mengsel. Dat rijke mengsel moet met het starten even door de motor heen voordat de mengselverhouding weer goed is (hypothese…).
Veel plezier met je Athena en het hobbyen eraan!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de snelle reactie en ik verwacht er ook veel plezier mee te beleven!
Mij leek ook dat het mengsel waarschijnlijk te rijk was, met half gas doorstarten deed ze het eerder wel (zonder gaspedaal te bewegen). Ik ga morgen weer kijken met een volle accu en het nu even uit mijn hoofd zetten en sinterklaas vieren.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meestal zit er een elektromagnetisch ventiel op de carbu. Dat sluit de stationairsproeier af zodra je het contact uitzet.
Kijk eens of dat nog goed werkt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou de volgende keer bij warme motor maar eens met vol gas starten.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
barther schreef:
Ik heb een kastje gevonden achter de accu, is iemand bekend met deze ontstekingsmodule?
Dat kastje is een niet-originele transistor ontsteking. Kijk morgen of je een vonk hebt. Heb je geen vonk, check dan als eerste de contactpunten afstand even. Bij contactpuntgestuurde transistorontsteking kan het wel voorkomen dat de punten mechanische slijtage vertonen omdat ze veel langer kunnen blijven zitten dan normaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Had hij al gecontroleerd toch?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor alle reacties!
Ik heb alleen de verdelerkap even los gehad en dat zag er netjes uit, toen begon het behoorlijk te regenen en omdat ik niet wilde dat alles nat werd ben ik gestopt. De auto stond helaas aan de straat i.p.v. op mijn oprit met dakje. Contactpuntjes zijn ook erg lang geleden voor mij (28 jaar geleden een keer vervangen) en dat wil ik dan rustig bekijken.
Morgen ga ik eerst kijken of ik een goede vonk heb, indien niet; contactpuntjes nakijken en afstellen. En indien nodig het elektromagnetisch ventiel op de carburateur.
Als ik de contactpuntjes afstel, moet ik dan ook het ontstekingstijdstip nakijken? Ik heb nog geen stroboscooplamp en wilde dit klusje dus eigenlijk later doen. Tips voor een goede lamp?
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maak ‘m eerst lopend en stel dan rustig de ontsteking af. Ik kan je deze stroboscoop aanbevelen:
https://www.conrad.nl/nl/p/equus-sneltest-voor-motoren-5568-590-518-1-stuk-s-857336.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=857336&adcampaign=google&tid=17213980048_pla-857336&gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS7U13kvVCfai9aKjJSxd8ShcoAZpXQQ2R5QGT8UiB_okXb8_jSqqE4aAqi1EALw_wcB
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Meestal zit er een elektromagnetisch ventiel op de carbu. Dat sluit de stationairsproeier af zodra je het contact uitzet.
Kijk eens of dat nog goed werkt?
Tijdens een rit met de club heb ik ooit het probleem gehad dat ze niet meer wou starten. De ANWB vond uiteindelijk een zekering die slecht contact maakte waardoor het ventiel op de carb niet opende. Meen me wel te herinneren dat er toen meer zaken het daardoor niet deden maar weet niet meer wat.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
cxj schreef:Ik zou de volgende keer bij warme motor maar eens met vol gas starten.
Inderdaad, onze jongste spruit heeft een P309 van Franse herkomst, nog uitgevoerd met carburateur.
Op de voorruit zit een sticker met de mededeling dat je een warme motor zonder te pompen volgas moet starten.
En dat is ook de enige wijze waarop hij in die situatie aanslaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vanochtend ben ik weer begonnen met controleren, in het zonnetje is dat veel aangenamer dan gisteren. En hij start, na de volgende controles!
-Geen vonk op bougie
-Afsluiter carburateur klikt goed en ik ruik ook benzine bij het starten er staat op de aansluiting ook voldoende voltage (accu spanning -0,4V).
-Controle contactpuntjes, lastig te zien maar ongeveer 0,40 mm speling (0,35 gaat er erg makkelijk door heen en 0,40 voor mijn gevoel net iets te zwaar). Volgens de vraagbaak moet dat tussen 0,35 en 0,45 zijn. Het is wel lastig te dien of de nok exact op zijn hoogte stand staat door dat gaatje.
-Contactpuntje bekeken (na demontage huis) en zien er als nieuw uit, toch even opgeschuurd met P600.
-Geen vonk
-Nogmaals contactpuntjes afstand gemeten, zelfde als eerder.
-geen vonk
-Voltage bobine (blauwe bobine van Buru ZS106) gemeten maar ongeveer 0,7 volt. Aansluiting los en weer vast ook van koppelstukken, wel voldoende voltage.
-Bij controle vonk op een bougie sloeg de auto direct aan zonder choke en op 3 cilinders!
- Motorolie ruikt erg naar benzine, vanwege al het starten. Alhoewel die er maar 1200km en 7maanden erin zit, ga ik die toch even vervangen (lijkt of ik kleppen wat meer hoor).
-Ga op termijn alle kabels van de bobine voorzien van nieuwe kabelschoenen, maar sommige zullen wellicht iets verlengt moeten worden.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken! Ben erg blij dat hij weer start. Ik ga kijken hoever ik met klussen kom omdat ik de auto over 10 dagen naar de stalling wil brengen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sable Doré schreef:jantje1948 schreef:Meestal zit er een elektromagnetisch ventiel op de carbu. Dat sluit de stationairsproeier af zodra je het contact uitzet.
Kijk eens of dat nog goed werkt?Tijdens een rit met de club heb ik ooit het probleem gehad dat ze niet meer wou starten. De ANWB vond uiteindelijk een zekering die slecht contact maakte waardoor het ventiel op de carb niet opende. Meen me wel te herinneren dat er toen meer zaken het daardoor niet deden maar weet niet meer wat.
Ik doelde meer op het omgekeerde; dat hij niet meer goed dicht gaat. Dan kan hij verzuipen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De stekkers op de bobine zijn idd berucht, dat had ik er bij moeten zeggen. Goed opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik ben juist blij met al jullie advies en dat ik zo de cx een beetje beter leer kennen. Na de stalling ga ik de timing controleren. En ik ga proberen hoe de auto start met vol gas, als die warm is.
Nu met de roest op de deuren bezig, er lijkt helemaal geen dinitrol in te zitten, terwijl de rest onder een dikke laag zit (is bij Gosinga geweest). Omdat de plekjes relatief klein zijn ga ik nu nog niet lassen, maar plaatselijk bijwerken en de binnenkant behandelen. En kijken hoe dat houdt.
jantje1948 schreef:Sable Doré schreef:jantje1948 schreef:Meestal zit er een elektromagnetisch ventiel op de carbu. Dat sluit de stationairsproeier af zodra je het contact uitzet.
Kijk eens of dat nog goed werkt?Tijdens een rit met de club heb ik ooit het probleem gehad dat ze niet meer wou starten. De ANWB vond uiteindelijk een zekering die slecht contact maakte waardoor het ventiel op de carb niet opende. Meen me wel te herinneren dat er toen meer zaken het daardoor niet deden maar weet niet meer wat.
Ik doelde meer op het omgekeerde; dat hij niet meer goed dicht gaat. Dan kan hij verzuipen.
Hoe werkt dat ventiel dan, daarachter komt toch ook de vlotternaald of begrijp ik het verkeerd?