Zoals al in eerdere topics ben ik mij aan het verdiepen in de TA en ik kom tot de conclusie dat er een wereld voor mij open gaat. Zo ben ik momenteel wat gebiologeerd door de TAX 15 Six-H!
Ik zie ze in NL bijna niet voorbij komen, waardoor ik het idee kreeg dat ze heel zeldzaam zijn. Maar met een zoekopdracht in Frankrijk, kom ik regelmatig exemplaren tegen. Is er een reden waarom ze hier in NL niet veel zijn? Ook zijn ze niet gek veel duurder dan een ‘normale’ 15..?
Wat zijn extra aandachtspunten van een 15, maar zeker van een 15 H?
Zoals gezegd, ik ben beginner in de TA wereld en vind de TA de ‘moeder’/idoon van de Citroën-familie.
Groet,
Puck!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goh, er zijn hoe dan ook minder 15’s dan ‘gewone’ traxen. In Frankrijk kom je ze relatief meer tegen, omdat ze daar de gewone traxen heel lang gewoon als oude auto’s hebben gezien en ze goedkoop aan Hollanders hebben verkocht of gewoon naar de sloop gebracht. De 15 Six Hydraulique is maar heel kort gemaakt en dus inderdaad vrij zeldzaam. Houd er vooral rekening mee dat alles wat van een Traction een 15 maakt ook gelijk een veelvoud kost. Da’s het belangrijkste verschil eigenlijk.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Houd er vooral rekening mee dat alles wat van een Traction een 15 maakt ook gelijk een veelvoud kost. Da’s het belangrijkste verschil eigenlijk.
En dat geldt ook voor het brandstofverbruik
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn dat allemaal redenen om niet over te gaan tot de aanschaf van zo’n six-h?
We vergeten altijd dat na de oorlog de TA de enige “grote” auto was die gebouwd werd in Frankrijk. Er was toen het plan-Pons, staatsplanning voor de werderopbouw in de staalindustrie en een auto bestaat uit veel staal. Dus werden die in Frankrijk relatief veel TA -15’s verkocht, en die zijn beter bewaard gebleven dan de “goedkopere” TA’s die “afgereden werden”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt af van je budget. De vraagprijzen voor die auto’s zijn redelijk maar het echt goed in orde maken, houden en rijden van zo’n auto vereist soms hele diepe zakken. Het kan dus zo zijn dat je op een aanschaf van 30-40k nog eens 10-20k moet bijleggen om ‘m echt goed in orde te krijgen. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, maar ik weet niet hoe je daar zelf in staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kortom: het is duur.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Duur, tja, wat is duur. Duur is niets meer dan een mening. Je kunt er veel geld aan kwijt zijn, maar is dat dan duur? Dat kun je alleen zelf beoordelen natuurlijk. Het is vooral een hele gave auto waar je veel sleutelplezier aan kunt beleven naast het rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
PuckVTS schreef:Kortom: het is duur.
Tja ; wat is duur ? https://www.classic-trader.com/fr/voitures/annonce/citroen/traction-avant/traction-avant-15-6/1953/256916
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is geen six-h natuurlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ach natuurlijk, had ik dat kanonnetje van grolsh maar moeten laten staan…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Toch maar even gecorrigeerd ..... https://www.leboncoin.fr/voitures/2260666064.htm
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman schreef:Duur, tja, wat is duur. Duur is niets meer dan een mening. Je kunt er veel geld aan kwijt zijn, maar is dat dan duur? Dat kun je alleen zelf beoordelen natuurlijk. Het is vooral een hele gave auto waar je veel sleutelplezier aan kunt beleven naast het rijden.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens!
Persoonlijk vind ik een tamelijk unieke auto voor dit geld, niet eens zo heel extreem duur. En ja, hij rijdt niet goedkoop, maar het is ook geen dagelijkse auto en benzineprijzen stijgen toch wel. Onderdelen zijn duurder dan een 4-cilinder, klopt, maar misschien is dat ook juist wel een beetje de sport om de kanalen te vinden tegen schappelijke prijzen.
Daarnaast vind ik het een ornament in de schuur! En die zijn onbetaalbaar!
Maar de vraag waar het mee begon waar het antwoord is dat er mn in NL veel 4-cilinders zijn en in Frankrijk nog relatief veel six’en zijn, is wel beantwoord. Kortom: dat wordt een rit naar Frankrijk organiseren om er eentje op de kop te tikken.
@citroen23: mooi voorbeeld. Er staan er genoeg in Frankrijk!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een ornament in de schuur is van onschatbaar belang voor levensvreugde. Ik geniet er iedere dag van, ook al staan ze vandaag binnen ivm zout.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PuckVTS schreef:Onderdelen zijn duurder dan een 4-cilinder, klopt, maar misschien is dat ook juist wel een beetje de sport om de kanalen te vinden tegen schappelijke prijzen.
Daar zit een stukje lol in, al is dat voor een 15-six echt wel een dingetje. De meeste handelaren vinden dat het woord “quinze” gelijk staat aan “goud”. Je moet dus mazzel, contacten, tijd en taalvaardigheid hebben om hier en daar wat leuke deals te kunnen doen. Ik heb zelf een Jaguar 3.4, ook wel mk1 genoemd, uit ‘58. Dat is een heel stuk zeldzamer dan de MK2 waarmee specifieke onderdelen lastig te vinden zijn en men er soms echt serieus veel geld voor vraagt. Inmiddels weet ik wel wat een beetje redelijk is en waar je wat wel en niet moet kopen. Maar, soms heb je mazzel, zoals net: voor slechts 6 tientjes een complete set werkplaatshandboeken kunnen scoren op marktplaats. Dat geeft de burger moed!
Wat dat “op de kop tikken” betreft: let een beetje op, een Fransman noemt een auto snel “état neuf” terwijl wij diezelfde auto in Nederland als “redelijk oké” beoordelen. Er is meer te koop daar inderdaad maar er zit enorm veel meuk tussen die op het eerste gezicht prima lijkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Toch maar even gecorrigeerd ..... https://www.leboncoin.fr/voitures/2260666064.htm
Dat is een leuke rijdende restauratie inderdaad. 25k is evengoed best wel geld als je je realiseert dat er, afgaande van de foto’s, nog zomaar 25k bij gaat komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste