Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie ook https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2085
Code 41 is “geen toerentalsignaal”, nu heeft jouw TU geen krukassensor o.i.d.
Die is nog uitgevoerd met een verdeler en het toerentalsignaal naar de ECU komt van de bobine.
Als dat signaal op de ECU er niet is loopt de motor sowieso niet, maar dat doet ie wel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Duresoep schreef:Die valt ook te stellen toch?
...
En dat de motor met een andere ECU eerst even goed loopt valt te verklaren, als een ECU meer dan 15 minuten spanningsloos is wordt het storingsgeheugen gewist.
...
Het storingsgeheugen is niet van invloed op de regeling als zodanig. Dat kun je beter wissen door normaal resetten (aarden diagnosedraad, ik dacht 15 seconden), omdat je aan dat geheugen veel kunt hebben bij problemen.
Spanningsloos maken wist slechts het geheugen voor de correctiefactoren en de eventuele vervangingswaarden voor geheel ontbrekende, teveel haperende of buiten het kenveld liggende signalen. En al die zaken worden allemaal steeds opnieuw bepaald van zodra dat nodig is.
Daarom na spanningsloos maken ook even met rust laten na starten, om ten minste de stationairfactoren weer snel goed te krijgen (alleen al door normale slijtage t.o.v. nieuw).
Ik zeg het vooral omdat spanningsloos maken sec nooit een oplossing voor welk defect dan ook is. Hooguit rij je weer tijdelijk op je net-even-niet defecte/haperende signaal, ipv op noodwaarde(s). En ja, dat merk je, maar lost niets (duurzaam) op.
-
Twan238 schreef:ja tussen die “dop” en het luchtfilter hoort dus een rubberen ring die zorgt voor een luchtdichte aansluiting, die mist dus. Overigens denk ik ook dat voordat je iets met uitlezen kunt je alle gehackte bedrading en knopjes eruit moet halen en terug naar origineel. Kan me zo eens voorstellen dat het lampje daardoor altijd brand.
Altijd branden: dat krijg je ook bij defecte voeding van het geheugen van de ECU.
René Jongejan schreef:Duresoep schreef:Het uitlezen van de ecu is gelukt, code 41 (bobine)
Code 41 is niet van de bobine, zie http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560
...
Op een Deauville TU3: 41 is wél bobine.
Duresoep schreef:Update:
Het uitlezen van de ecu is gelukt, code 41 (bobine) gaf die aan maar dat is een oude code, de bobine is namelijk al vervangen. Het wissen van de code is nog niet gelukt. 20 seconden en langer de schakelaar gesloten maar hij is nog niet verdwenen.
...
Als de code weer verschijnt (daar lijkt het voor nu op) wil dat niet per se zeggen dat de fout weg moet zijn omdat je de bobine vervangen hebt.
De nieuwe(?) bobine kan defect zijn, of de aansluitngen niet zuiver, of ‘ergens’ een al dan niet gedeeltelijke draadbreuk (i.i.g. te hoog spanningsverlies). En ook kunnen de delen in (hall) en op (versterker) de stroomverdeler defect zijn.
Duresoep schreef:Goedendag allemaal.
...Ik merk tijdens het starten dat de bx niet een constant toerental aan kan houden en ik moet helpen met een beetje gas bij geven, na een tijdje kan ik uiteindelijk van het gas los en functioneert hij zoals vanouds. Bij het optrekken vanaf een stoplicht in de eerste versnelling slaat hij soms bijna af, ik moet of enorm langzaam optrekken of enorm veel gas bij geven om te zorgen dat hij niet hapert of zelfs afslaat.
...
Wat ik eens had, bij toch wel enigszins vergelijkbare zaken: vervuilde stationairregelaar. Ik noem hem zo maar even. Dat zwarte ding aan je injectiehuis, dat direct de gasklepaanslag stelt en niet helemaal soepel liep. Dat gaf dus af-en-toe vervelend gedoe bij optrekken, afslaan voor verkeerslichten etc.
Bleek slechts belemmering door vuil - schoonmaken hielp permanent (de elektrische contacten waren al schoon, maar wellicht geeft dat, of draadbreuken etc. in die hoek hetzelfde effect?).
Vereis geen afstellingen, is recht-toe-recht-aan demonteren & schoonmaken (met beleid: is een plastic wormwiel).
Duresoep schreef:Goedendag allemaal.
...
Ook merk ik dat ik soms gewoon simpelweg vermogen mis, dat ik gas geef en er gebeurt gewoon niks. Dan ineens schiet de bx naar voren, maar soms ook niet. Het is allemaal een beetje verwarrend wat ie doet in ieder geval. Deze problemen zijn trouwens net zo goed bij een warme als bij een koude motor. Het is erg verwarrend.
...
Omdat je wel rare dingen schreef (alsof er veel aan de auto geprutst is bedoel ik) maar niet je ontsteking gecontroleerd hebt: ik zou dat als eerste doen. En ook kijken of je vervroegers werken, of althans niet ‘hangerig’ zijn.
Hetis allicht wat gezocht, maar als centrifugaal en/of vacuum niet soepel werken krijg je ook vervelende effecten èn zeker ook vermogensverlies (en hoog verbruik!), terwijl het, basaal, wel snel te verifiëren is.
Vacuum: dat slangetje zit als je ervoor staat links op dat ventiel geschoven: loshalen en aan zuigen: je moet de vervroeger soepel kunnen bedienen door eraan te zuigen, dat kun je goed horen en voelen (met je tong al dan niet gecontroleerd terug laat vallen). (Overigens mag hij natuurlijk ook geheel niet lekken.)
Centrifugaal: meteen bij ontstekingstijdstip afstellen even zien of hij ‘soepel wegloopt’ bij voorzichtig gasgeven. In dat geval trouwens vacuumslang wel loshalen, want je wilt enkel centrifugaaleffect zien (bij afstellen sec niet nodig omdat vacuum bij stationair wordt afgeschakeld). Da’s niet nauwkeurig, maar wel indicatief. Natuurlijk kun je ook direct aan de rotor voelen of hij niet sowieso al wat onsoepel draait.
Wat ik ook nog niet las: een totaal vervuild brandstoffilter kan ook een probleem zijn met vage verschijnselen (vermogensverlies etc.) en is ook snel, goedkoop en verstandig om te doen.
Nog een: sluit je tankvulhals/tankdop wel echt goed af? Zo niet, komt er water in (bij regen, en helemaal bij wassen). Ook dan heel vervelende effecten waar je misschien niet direct aan denkt.
de storingen zijn op het moment erg vreemd, ik heb er namelijk weer wat bij af en toe.
code:
41
33
32
21
deze codes lijken het meest langs te komen, maar de auto rijdt nu wel goed. Het lijkt nu wel alsof het verbruik slechter is geworden, eerst altijd minimaal 1 op 14. Net 1 op 11 gereden en meest recente tank 1 op 12 ongeveer. Dit kan natuurlijk ook liggen aan de tankpomp die te vroeg is afgeslagen of iets dergelijks maar het lijkt wel minder. Ik rij wel wat minder snelweg nu en het is ook koud, dus het is lastig te zeggen of het ook daadwerkelijk een probleem nu is. Verder ben ik er nog achter gekomen (door René) dat de verkeerde ecu in de auto ligt. Het hoort bosch 0280000 754 te zijn en ik heb een bosch 0280000745. René denkt dat daarom de bobine storing komt, want de 745 ecu hoort ook nog iets over de bobine te meten, wat die dus niet meet want er hoort een andere ecu in te zitten. (René kan dit misschien wat duidelijker uitleggen)
Vervuilde stationairregelaar (heette dit niet iets met stappenmotor of is dit wat anders) is wel een interessante theorie ik zal dit onthouden en kan nooit kwaad om schoon te maken. Verder over de ontstekingsvervroeging, er is geen vacuumlek, dit hebben we getest met het zuigen. Dat ontstekingstijdstip afstellen is mij niet gelukt, was daar niet een strobosscoop voor nodig of iets? Wilde dit ook al doen maar is er nog niet van gekomen. Vervuild brandstoffilter idee wordt meegenomen, goeie. De tankdop sluit naar mijn mening goed en netjes.
Maar ja hij rijdt nu in principe erg netjes sinds het hele monopoint huis is vervangen, we hebben er ook nog wat vloeibare pakking tussen het monopointhuis en het inlaatspruitstuk gedaan want ergens daar bleek valse lucht te zitten. Maar volgens mij zit er nog steeds valse lucht, misschien het inlaatspruitstuk? Zou valse lucht kunnen resulteren in goed rijgedrag maar alsnog slechtere brandstofconsumptie misschien?
Het is een erg vreemde kwestie, eigenlijk zou gewoon de ecu vervangen moeten worden en die valse lucht nagekeken moeten worden en de ontstekingsvervroeging. Ecu vervangen dat komt nog, die valse lucht vind ik maar vreemd aangezien die pakking goed lijkt te zitten en de ontstekingsvervroeging weet ik niet goed hoe ik dat nou moet checken. Stationairtoerentalregelaar zal ik wel schoonmaken dan is dat in ieder geval gebeurt.
hartelijk dank voor alle suggesties.
Kick.
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Duresoep schreef:Zou valse lucht kunnen resulteren in goed rijgedrag maar alsnog slechtere brandstofconsumptie misschien?
Ja, het aanzuigen van valse lucht genereert foutcode 31, hierdoor gaat de ECU in noodloop en gaat aan de veilige kant zitten met een rijker mengsel, dus hoger verbruik.
Lees het topic over mijn AX zaliger nog eens door, bij mij bleken uiteindelijk er pakkingen te ontbreken tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.
Je moet minstens 1 op 15 halen, in onze vloot zit ook een P309 met een TU3-blok, weliswaar nog met een carburateur die met een viergasmeter perfect is afgesteld, daar haal je zonder teveel moeite 1 op 16 mee.
De juiste ECU voor jouw BX genereert nooit foutcode 41, het feit dat je die wel uitleest bevestigt dat nu niet de juiste ECU is gemonteerd.
Dus stappenplan:
. de juiste ECU scoren
. ontstekingstijdstip en centrifugaalvervroeging controleren (de onderdrukdoos voor de vacuümvervroeging is heel zeg je)
. alle aansluitingen op het inspuithuis en tussen dit en de cilinderkop op het aanzuigen van valse lucht controleren, bijvoorbeeld ook de slang naar het rembekrachtigingsmembraan en het slangetje naar het taktventiel
Dit laatste kan je eenvoudig doen door met beleid met remmenreiniger te spuiten naar mogelijke lekkagepunten bij een draaiende motor, op het moment dat het blok harder gaat lopen zuigt hij de remmenreiniger aan als extra brandstof, daar zit dan het lek.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Duresoep schreef:Stationairtoerentalregelaar zal ik wel schoonmaken dan is dat in ieder geval gebeurd.
Daar valt niets aan schoon te maken, die is heel of defect.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Duresoep schreef:De tankdop sluit naar mijn mening goed en netjes.
De tankdop mag nooit volledig sluiten, er zit namelijk een klein gaatje in voor het beluchten van de tank.
Alle benzine die de tank uit gaat moet vervangen worden door lucht van buitenaf.
Zit dit gaatje dicht, dan ontstaat bij een langere rit uiteindelijk onderdruk in de tank waardoor er haperingen kunnen voorkomen in de brandstoftoevoer.
Dit merk je als je direct na zo’n rit gaat tanken, bij het wegnemen van de tankdop hoor je dan de tank beluchten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moderne auto’s hebben een afsluitende tankdop en een gecontroleerde beluchting van de tank zodat er geen benzinedampen in de atmosfeer komen. Ook een BX heeft zo’n voorziening al.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
René Jongejan schreef:Duresoep schreef:Zou valse lucht kunnen resulteren in goed rijgedrag maar alsnog slechtere brandstofconsumptie misschien?
...
Je moet minstens 1 op 15 halen, in onze vloot zit ook een P309 met een TU3-blok, weliswaar nog met een carburateur die met een viergasmeter perfect is afgesteld, daar haal je zonder teveel moeite 1 op 16 mee.
...
Ja, Deauville moet makkelijk 1:15 halen. Zomer zuiniger (tot 1:17,5), winter onzuiniger, maar nooit onder 1:14 ofzo.
waterman schreef:Moderne auto’s hebben een afsluitende tankdop en een gecontroleerde beluchting van de tank zodat er geen benzinedampen in de atmosfeer komen. Ook een BX heeft zo’n voorziening al.
Precies.