Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, het ventiel sluit de stationairsproeier af omdat bij een warme carbu de benzine graag nog een beetje wil doorlopen met verzuipen als gevolg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de uitleg! Als ik de carburateur ga reinigen en de pakkingen vervangen ga ik nog even controleren of het ventiel ook goed afsluit.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Weer wat geklust aan de CX. De motor startte weer moeizaam en sloeg af, gelukkig voor de deur en kon ik zien welke draad of aansluiting het op de bobine het was. Er was een draadschoen gebruikt als verbinding die werd warm, van een heel stuk draad bleek het koper behoorlijk geoxideerd. Slechte deel van de draad vervangen en heb nu een stabiel voltage op de bobine als ik aan alle draden zit. En nog wat draden besteld bij Rick Donkers, dan heb ik wat op voorraad met de juiste kleuren/diktes. Nu start hij ook goed als hij warm is.
Achteraf had ik wellicht ook mijn warmtecamera kunnen gebruiken, de slechte draad was duidelijk warmer dan de rest. Ga ik nog proberen met andere verbindingen of je zo kan zien of die niet optimaal is (door warmte-ontwikkeling). Vanochtend bij -9 ook direct starten en blijven lopen alleen op choke zonder gas bij geven.
Het schakelen ging nog niet zoals ik dat graag heb, bij koude motor/bak erg zwaar en stroef vooral naar de eerste 2 versnellingen. De schakelstangetjes heb ik iets versteld, lijkt iets te schelen maar wel weinig. Er zit niet veel speling op het mechanisme en de stangentjes lijken goed te zitten. Mechanisme wat gesmeerd en het gaat weer wat beter. Maar het is veel meer verschil dan ik gewend ben met andere auto’s tussen koud en warm. Ik kan zien dat de bak-olie in 2019 is vervangen met als enige specificatie GL-4 80W, maar wel bij een specialistische garage. Ik begreep dat de bakolie nog GL4 moet zijn. Heeft iemand ervaring met Castrol Transmax Manual EP 80W90, of 75w90 of een andere tip?
Roestplekken bij deuren aangepakt, was niet de beste periode met de lage temperaturen, steeds plaat deel voorverwarmen tot 30 a 35 graden met bouwlamp en laten drogen met lamp, je kunt dus steeds maar een klein stukje doen. Maar wil de auto een beetje redelijk naar de stalling brengen, dat ik hem zo kan ophalen zonder dat ik eerst nog een waslijst aan dingen moet doen… Helaas blijkt de spuitbus op kleur iets te donker, wist dat het een risico zou zijn, maar het zit wel weer best netjes en er zijn nog meer plekken waar de lak iets afwijkt. Binnenkant van de deuren behandeld met ml.
De auto voelt nu alweer veel betrouwbaarder en prettiger om te rijden. Hij hoeft niet perfect te worden, maar wil wel een fijn rijdende auto die ik zo kan pakken voor een leuke trip. Na de stalling en als het weer wat warmer is ga ik weer verder met mijn lijstje.
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik gebruik castrol syntrans. De transmax ken ik niet. neem 75 w 90. dat is ok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Volgens mij is er een naamsverandering, maar weet niet of dat de enige verandering is. Het wordt bij aanbieders door elkaar gebruikt; foto syntrans bij transmax beschrijving en andersom. Dan weet ik niet wat ik krijg, maar misschien maakt het niet uit. Fijn om te weten dat er 75w90 in mag.
Nog een foto van de bijgewerkte deur (links aan onderzijde zat roest), jammer van het kleurverschil.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Morgen ga ik de CX weer ophalen uit de stalling en weer verder met wat klussen.
Banden
De huidige banden (Toyo) zijn alweer wat ouder en de voorbanden zijn wat scheef afgesleten. Ik merk dat ik het best lastig vind dat er in deze maat geen goede moderne Michelins zijn. Ik ben erg tevreden over de Pilot sport 4, maar dan moet ik naar 16 velgen en om nu de nieuwe turbo velgen op een Athena te zetten gaat me ook wat ver. Ook vind ik bij de CX het comfort belangrijk en de chromen wieldeksels passen goed bij type 1. Waarschijnlijk ga ik voor de Hankook KINERGY 4S2 H750 in 195/70/14. Scoort bijna als een goede zomerband en mocht er een keer een sneeuwvlokje vallen in Duitsland of de Pyreneeën dan is dat ook oké. Dan koop ik er eerst 2, als het dan niet bevalt is het niet zo erg.
Versnellingsbakolie
Ga ik vervangen voor Transmax 75W90 en kijken of dat verschil maakt.
Koelvloeistof
Het ontgassingsvaatje is wat lek en ga ik vervangen of repareren. Er zit nu G11 in en eerder kom ik op de facturen G12 tegen. Is het verstandig om naar weer naar G12 te gaan omdat dat wat milder is voor aluminium?
LPG
Ik overweeg om LPG in te bouwen. Ik hoor graag een goed adres, liever iets meer betalen voor een nette en goede inbouw met service als dat nodig is dan een slordig niet zo goed werkende inbouw. Liefst een beetje in de buurt voor als ik toch terug moet (woon in Wageningen). Ik zou graag zelf dit systeem geregeld maken met een lambdasonde, maar het systeem (van Stag) dat ik in draadje van Egbert tegen kwam is al langer niet leverbaar.
Nokkenas
Ik las in La CX en route een interessant artikel over een aangepaste nokkenas; zijn er meer mensen die de nokkenas hebben aangepast en wat zijn de ervaringen?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De versnellingsbakolie is vervangen met de Castrol transmax en maakt een groot verschil. Ook bij koude bak redelijk licht schakelen, het verschil is groter dan ik had verwacht (minder dan de helft van de kracht nodig).
Afgelopen week nog de verdeler vervangen en ga ook de bougiekabels vervangen. De choke nog iets anders afgesteld en alles nagelopen. Loopt nu erg mooi en ook bij hele lage toerentallen in een hoge versnelling pakt hij mooi op. Ik was van plan om de carburateur ultrasoon te reinigen, maar eigenlijk loopt hij nu al mooi genoeg.
LPG inbouw: Ik merk dat ik wat twijfel, kom toch aardig wat verhalen tegen van een slordige inbouw of niet zo goed lopen en dat lijkt me zonde van de CX. Kent iemand een goed adres?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, LPG is een alternatief. Het is gewoon geen verbetering, je zal het altijd blijven zien en merken: minder prestaties, wat hoger verbruik, ook op benzine. Komt door het type installatie wat je bij dit soort auto’s gebruikt. Je moet er goed over nadenken: wil een klassieke auto echt ombouwen? Rijd je er veel mee of is benzine nog wel te doen?
Tips voor installatie: in welke regio woon je?
Ik heb zelf lang met klassiekers op LPG gereden en ik ben een echte LPG-fan. Ik rij mijn moderne dagelijkse direct-ingespoten turbo benzine Mercedes zelfs op LPG, als eerste in NL. Helemaal top. Toch zou ik het nu niet meer in m’n klassiekers inbouwen. Ik vind het gewoon zonde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dit zijn ook de overwegingen die in mijn hoofd zitten. Ik verwacht ongeveer 7500 tot 10.000 per jaar te maken, ik vind het rijden in de CX fijn en wil hem ook echt gebruiken.
In de overweging speelt ook mee dat het LPG ook voordelen oplevert met steden in Frankrijk en Spanje (vanaf 50.000 inwoners krijgen de steden daar een milieuzone, mogelijk later vanaf 20.000). Niet dat ik veel in steden rij, maar op vakantie mag het dan wel. Ik ben regelmatig in Spanje omdat ik daar een klushuis heb. En het idee dat LPG enkele milieuvoordelen heeft.
Maar ik wil ook een auto die fijn rijdt en een lpg-installatie zie ik ook wel als een aantasting van de CX. Na inbouw was het idee om het Lambda geregeld te maken met extra luchttoevoer (zoals in het draadje van Egbert), dat lijkt me dan weer een leuke klus.
Het blijft dus een lastige afweging. Ik woon in Wageningen, iets verder rijden voor betere inbouw en service lijkt me de moeite waard als ik besluit voor LPG-inbouw te gaan.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga hier heen:
https://www.agit-lpg.nl/site/auto-allround/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor het LPG-inbouwadres, ik zie ook veel goede recensies over hen. Ik ga er nog even over nadenken en bij hen informeren. En als het een LPG-inbouw wordt dan wil ik toch iets van regeling (met lambdasonde).
De aangeraden stroboscoop aangeschaft en de timing gecontroleerd. Met het doormeten had ik een aansluiting van de bobine iets verschoven (ongeveer 1/3 van het normale contactoppervlak). Na 2 minuten op contact voor de aardigheid een foto gemaakt met de warmtecamera; en dat was erg goed zichtbaar. Op de foto ziet het er dramatisch uit, maar de aansluiting is ongeveer 25 graden en het koudste punt 6 graden (de straat). Hiermee alle kabels gevolgd (met en zonder lopende motor) en op een ander punt was er ook een wat mindere connector. Dit ga ik vaker gebruiken voor controle.
De timing stond op 11 graden bij 870 toeren en staat nu weer op de 10 graden.
Omdat ik het vermoede had dat de fan te snel aansloeg ook even met de warmtecamera ook gecontroleerd wanneer het thermocontact aanslaat, dat is bij 66 graden. Komend weekend even een nieuwe erin. En kijken of ik de temperatuurmeter in de auto weer goed kan laten werken.
Ik gebruik de auto nu tijdelijk als dagelijkse auto om tegen alle onhebbelijkheden aan te lopen. Voordeel is dat de achterste hoogteregelaar steeds vlotter lijkt te reageren.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Koeling
Bij het cx-clubmagazijn een ontluchtingsvaatje kunnen krijgen, ik was erg blij dat er nog een nos vaatje was. Het vaatje en het nieuwe thermocontact gemonteerd en er lijkt geen lekkage meer te zijn en de fan slaat later in. Ook geen koelvloeistofgeur meer in het interieur, dus wellicht is de interieurradiateur toch niet lek. Omdat de temperatuurmeter (is als extra meter geplaatst) het niet meer doet (geeft bij 90 graden 45 graden aan) gekeken naar wat de weerstand van de sensor moet zijn, die lijkt redelijk te kloppen. Daarom een vervangende set gekocht, dan kan ik die monteren als de oude niet meer werkend te krijgen is.
Motorolie
Wel merk ik dat de CX wat motorolie gebruikt, er zweet wat via de vuldop en de rubberringen op het kleppendeksel, maar ik denk dat de CX ongeveer een op 1000 doet, in het begin leek dit nog meer maar vanwege beperkt aantal kilometers is het lastig om te bepalen. Dat is veel meer dan de andere auto’s die ik heb gehad (1 op 10.000 of minder). Toen ik de auto kocht zat er iets smurrie op de vuldop, dat is nu weg, maar de olie wordt ook sneller bruin dan ik gewend ben. Ik verwacht dat de auto gezien de kilometers per jaar wat vervuild is (olieschraapveren/zuigerveren?). Ik wacht dus even af en ga binnenkort een flink stuk rijden. De olie is na ½ jaar en iets van 1500 km vervangen en de huidige olie zit er nu iets van 800 km en 3 maanden erin. Op de foto zie je verschil tussen de motorolie van mijn Dyane na een half jaar en rond de 1000 km en de donkere olie van de cx. De kop is 3,5 jaar geleden vervangen en toen is alles grondig aangepakt. Ik hoop dat het beter wordt met wat lange ritten en wat vaker verversen. Eventueel een keer een vol synthetische olie erin, als het niet beter wordt? Of flushen als het niet helpt? De rubberringen van het kleppendeksel heb ik vervangen, nu nog een goed dop scoren.
Voorruit
Er zitten wat krassen op de voorruit en dat vind ik irritant. Heeft er iemand ervaring met het polijsten van de ruit met een robot? Ik wil ook liever geen deukjes in de ruit die kunnen vertekenen.
Lpg
Ik ben wat uit aan het zoeken, zodat ik beter weet wat ik ga doen. De lambda regeling met stappenmotor heb ik al gekocht, omdat deze steeds uitverkocht was en nu even leverbaar en het niet duur was. Mocht ik geen lpg gaan inbouwen dan kan ik het vast deels voor iets anders gebruiken. Boven de carburateur is nauwelijks ruimte, je zit snel tegen de motorkap met een venturi. Zijn er anderen met een CX met 2.0 douvrin motor en LPG, hoe is dat daar geplaatst en hoe tevreden? Nog even wat meer in verdiepen en dan een keuze maken.
Carburateur en choke
De choke werkt erg goed bij koud weer (vorst), maar met wat minder koud weer nog niet helemaal prettig. Ik heb dit met meerdere auto’s. Loopt dan prima stationair, maar met rijden te rijk. Schuif je de choke wat in dan is het stationair weer onrustig. Ga nog even kijken naar de afstelling, gasklep iets meer open bij zelfde stand chokeklep.
Motorruimte
Toen de cilinderkop 3,5 jaar geleden is vervangen is ook alles grondig schoongemaakt. De auto had een dinitrol behandeling gehad en op de foto’s zie je hoeveel smurrie overal zat. Nu het zo schoon is zie je wel dat het weer gevoelig voor roest is. Ik wil ook niet in de vettigheid werken, maar ook alles goed beschermen tegen roest. Om erger te voorkomen wil ik het behandelen, eerder heb ik tectyl transparant gebruikt en na een paar weken wordt dit harder (niet meer plakkerig). Helaas gaat het wel snel glimmen… Kijken hoe het gaat houden in de toekomst.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de Cx 20/22 wordt het gasmengstuk in de buis tussen de carburateur en het luchtfilter geplaatst. Dat werkt prima, maar net zoals bij alle andere oplossingen met een mengstuk/venturi kost dit best wat vermogen. Ook als je op benzine rijdt merk je dus dat er een gasmengstuk inzit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Hoeveel vermogen moet ik aan denken? Is dat ook afhankelijk van het type mengstuk/venturi?
Het liefst heb ik altijd meer vermogen, maar de CX heb ik niet gekocht om er alles uit te halen. Wel wil ik nog vlot en soepel kunnen doorrijden. Dat is ook een beetje de keuze geweest tussen de deze CX en een GTI turbo. Ik was een beetje bang dat ik met de GTI turbo daar te veel gebruik van zou maken omdat het meestal verslavend werkt.
Als het lambda gestuurd wordt met ook een lambda van rond de een bij wat hogere vermogens maakt dat nog uit voor het vermogen en soepel optrekken? Ik begreep dat veel dampgas lpg-systemen bij wat hogere vermogens arm gaan lopen.
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
barther schreef:
Voorruit
Er zitten wat krassen op de voorruit en dat vind ik irritant. Heeft er iemand ervaring met het polijsten van de ruit met een robot? Ik wil ook liever geen deukjes in de ruit die kunnen vertekenen.
Mijn voorruit meer dan tien jaar geleden laten doen, prima resultaat. Ruit had last van strooilicht in het donker met tegenliggers. Minuscule barstjes over de hele ruit, daarna geen last meer. Toendertijd een actie bij GlasGarage in Apeldoorn.