5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
Haperen en moeilijk lopende bx deauville 1993 - alle input wordt gewardeerd!
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:05 AM
  [ # 61 ]
René Jongejan schreef:
Duresoep schreef:

Zou valse lucht kunnen resulteren in goed rijgedrag maar alsnog slechtere brandstofconsumptie misschien?

...

De juiste ECU voor jouw BX genereert nooit foutcode 41, het feit dat je die wel uitleest bevestigt dat nu niet de juiste ECU is gemonteerd.

...

Ik betwijfel dat.

Er staat een heel duidelijke procedure beschreven (diezelfde vraagbaak) voor de variant waarbij je WEL code 41 krijgt, en wat je dan moet controleren & doen.

Tenzij je reden hebt aan te nemen dat de Vraagbaak op dat punt niet deugt (want ja het is/zijn geen goede boeken meer sinds Olyslager, met veel fouten en omissies in beschrijvingen, maar tot nu toe ben ik in die TU-bijlage opmerkelijk weinig essentiële fouten tegengekomen).

Ik weet niet meer of Haynes voor TU dezelfde code-41 procedure beschrijft voor AX en/of ZX, omdat ik nooit met code 41 te maken heb gehad.

 

 

 

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 december 2022 11:15 AM
  [ # 62 ]

Jij mag van mij twijfelen, maar ik weet het zeker.

Jarenlang een AX gehad in exact dezelfde configuratie, oftewel een TU3 met Bosch A2.2 monopoint-inspuiting, en dus nog met een verdeler en zonder krukas- of nokkenassensor.

Het toerental krijgt de ECU vanuit de ontsteking en niet van één of andere sensor.

In de Vraagbaak van de AX staat ook het lijstje met foutcodes van dit inspuitsysteem, dit heb ik Kick al eens toegestuurd, en daar staat code 41 niet in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:20 AM
  [ # 63 ]
Duresoep schreef:

de storingen zijn op het moment erg vreemd, ik heb er namelijk weer wat bij af en toe.
code:
41
33
32
21

...

21: dat is die stationairaanslag, die ik al beschreef. Dus haperend, of de contactjes, of breuk in de draden in die hoek.

<Edit: ik zie dat 21 ook een storing is die je waarschijnlijk ook onder het rijden te zien krijgt -> zie 33 >


32: valse lucht UITLAAT (Inlaat is 31)

33: TPS. Je had hem vervangen - nieuw? Zo nee, neem nieuw, zijn €15 ofzo. Als je hem niet zéér nauwkeurig aftekent en terugmonteert (ja dat werkt perfect) moet je hem inderdaad afstellen, op de manier zoals al gegeven is door Rene (die Duitse bron).

De code 33 zie je onder het rijden! D.w.z. dan gaat de storingslamp zeker branden, langer of korter, van zodra het signaal te slecht wordt (en word thet noodloop - héél onzuinig).

41: weten we nog niet, maar ik zou op dat punt gewoon de vraagbaak nauwkeurig volgen.

 

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:20 AM
  [ # 64 ]

-

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:25 AM
  [ # 65 ]
René Jongejan schreef:
Duresoep schreef:

Zou valse lucht kunnen resulteren in goed rijgedrag maar alsnog slechtere brandstofconsumptie misschien?

...

alle aansluitingen op het inspuithuis en tussen dit en de cilinderkop op het aanzuigen van valse lucht controleren, bijvoorbeeld ook de slang naar het rembekrachtigingsmembraan en het slangetje naar het taktventiel

...

Keibelangrijk, maar hij heeft geen code 31 (inlaatzijde), dus dat zou nu wel goed moeten zijn. Of althans, éérst maar code 32 oplossen zou ik zeggen (valse lucht uitlaatzijde).

Verder is er natuurlijk geen rembekrachtiger hè Wink


Overigens is dat aansluitstukje op hetluchtfilterhuis dat de zomer/winterstand bedient (die twee slangetjes naar rechts-boven op het luchtfilter) ook wel een goede om te controleren. Dat is een vrij subtiel klikje, ik heb er veel gezioen waar dat brak is en lekt (wat bij een alfa-n-regeling zoals deze monojetronic wel van belang kan zijn)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 december 2022 11:27 AM
  [ # 66 ]
mvdp schreef:

21: dat is die stationairaanslag, die ik al beschreef. Dus haperend, of de contactjes, of breuk in de draden in die hoek.

Even wat toelichting voor Kick, in de stappenmotor, die het stationair toerental regelt, zit ook een contactje.
Daarom is die ook bedraad met 4 draden.

Dit contactje detecteert een gesloten gasklep en heeft 2 functies:
1. het schakelt de inspuiting uit boven ca. 1700 rpm bij gesloten gasklep, dus bij afremmen op de motor vanaf een hoog toerental, dit heeft met emissiebeperking te maken
2. bij stationair toerental schakelt het via een magneetventieltje de onderdrukvervroeging uit

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 december 2022 11:28 AM
  [ # 67 ]
mvdp schreef:

Verder is er natuurlijk geen rembekrachtiger hè Wink

Even over het hoofd gezien dat het een BX en geen AX betreft. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:33 AM
  [ # 68 ]
René Jongejan schreef:
mvdp schreef:

21: dat is die stationairaanslag, die ik al beschreef. Dus haperend, of de contactjes, of breuk in de draden in die hoek.

...

1. het schakelt de inspuiting uit boven ca. 1700 rpm bij gesloten gasklep, dus bij afremmen op de motor vanaf een hoog toerental, dit heeft met emissiebeperking te maken
2. bij stationair toerental schakelt het via een magneetventieltje de onderdrukvervroeging uit

...

Dat doet de ECU ermee, ja, maar dan niet de ontsteking maar het inspuitventiel afschakelen, lijkt me… (tot ergens 55-60km/u, bij deauville, dat aspect kun je goed merken).

 

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:47 AM
  [ # 69 ]
René Jongejan schreef:

Jij mag van mij twijfelen, maar ik weet het zeker.

Tja, niet relevant.

Als jij kennelijk de bijlage (BX, TU3FM) niet kent en/of leest en vervolgens DIE becommentarieerd kan ik er niets mee.

Zoals ik aangaf: Vraagbaak blinkt (als serie) tegenwoordig niet uit in correctheid, maar juist in die bijlage heb ik nog weinig/geen serieuze fouten gezien.

 

 

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 11:55 AM
  [ # 70 ]
René Jongejan schreef:

...

Het toerental krijgt de ECU vanuit de ontsteking en niet van één of andere sensor.

...

 


Dát is hier ook geheel niet de kwestie!

De kwestie is slechts een code 41 (‘bobine’) in een BX.

En die kent een procedure.

En die zou ik eens gewoon volgen, tenzij iemand WEET waarom die KOLDER zou zijn.


En geef dáár dan commentaar op.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 december 2022 11:58 AM
  [ # 71 ]

Uit de Vraagbaak van de AX met exact hetzelfde blok en type monopoint.

Zeg ‘t maar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 07 december 2022 01:48 PM
  [ # 72 ]
René Jongejan schreef:

Uit de Vraagbaak van de AX met exact hetzelfde blok en type monopoint.

Zeg ‘t maar.

Jemig, ik héb het toch al gezegd? Wat denk je nou, dat ik heel nauwkeurig van alles zit te fantaseren ofzo, inclusief de bron die ik noem, enkel om alles hier te frustreren? En behalve dat dat echt rete-moeilijk zou zijn - waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Ik vind dit al heel vervelend en tijdrovend worden, dat niet op de info maar op de man spelen.


Dus voor het laatst, in meer dan volstrekte herhaling: jij kent/leest de bewuste BX-bijlage niet. De ENIGE tekst zover ik weet waar tevens de situatie met code 41 specifiek bij een BX beschreven staat. En als je dáár commentaar bij hebt: graag.


En al heb ik die code 41-toestand zelf nooit aan de hand gehad en ken ik de waarde van die info (dus) niet, ik zie ook geen reden die info voorshands maar meteen af te wijzen. Dat vind ik gewoon dom.


En dat is allemaal nog tot daaraan toe, maar als daaruit ook nog volgt dat TS dan maar even een andere ECU moet gaan zoeken omdat er een niet-bestaande code zou verschijnen dan is dat relevant.

Terwijl ik bovendien dacht te weten, maar dat echt terzijde (want te lang geleden), dat daar (ECU’s BX-TU) óók wel varianten van zijn geweest door de jaren heen. Dat soort varianten gaat vaak over minimale aanpassingen - nuttig, maar echt niet van het soort waar je allerhande defecten (à la TS z’n beschrijving) van krijgt.


Nou, ik stop ermee, ik wacht af of TS verder komt en kijk dan misschien wel weer.

 

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 08 december 2022 11:57 AM
  [ # 73 ]
Duresoep schreef:

Update:

Het uitlezen van de ecu is gelukt, code 41 (bobine) gaf die aan maar dat is een oude code, de bobine is namelijk al vervangen. Het wissen van de code is nog niet gelukt. 20 seconden en langer de schakelaar gesloten maar hij is nog niet verdwenen.

....

Kick.


Toch nog even, omdat me dat ook te binnen schoot: het wegkrijgen van die code 41, na controle & reparaties, daar ging die procedure ook over. Want je hebt het ontstekingssignaal daarvoor nodig, dus met gebruik startmotor, of zoiets was het.

O en ten overvloede, qua de werking: verwijderen van de code 41 als zodanig is niet nodig voor goede werking. Het oplossen van de fouten die die code oplevert zijn dat natuurlijk wél.


Code 41 ‘bobine’ gaat ook niet over bobine sec, maar over alles wat invloed kan hebben op je onstekingssignaal, want enkel dát signaal word tgebruikt (van op die steker op de bobine).

Trouwens bedenk me nu ook: versterkermodules gaan ook wel eens stuk met vage klachten. Die dingen kosten, als je even goed rondkijkt, erg weinig (jaartje terug nog gezien voor minder dan 10,- zelfs). Prijzen voor dat soort dingen varieren enorm, maar ze zijn allemaal hetzelfde, en elektronisch gezien vaak eenvoudig en goedkoop. In dit geval slechts een transistor in mooie verpakking.

Bij monteren belangrijk dat te doen met echt schone oppervlakken en met een (echt heel) dun laagje warmtegeleidingspasta ertussen (dat compu-spul t.b.v. CPU’s is bijv. goedkoop).

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 09 december 2022 02:08 AM
  [ # 74 ]

Wat een info mannen! Begint een beetje verwarrend te worden in mn koppie zeker met de verschillende blikken op code 41 ach ja! De gaskleppotentiometer is wel nieuw en goed afgesteld. Over code 32: hoe kan er valse lucht bij het uitlaatspruitsstuk zitten, dit snap ik niet helemaal, ik dacht valse lucht glipt naar binnen nadat er al eerder een meting is gedaan. Na de uitlaat maakt het toch niet zozeer uit of er lucht naar binnen komt, kan dit verheldert worden?
En als ik met remmenreiniger om het inlaatspruitstuk heen spuit merk ik wel een verschil in toerental (ik ga nog nauwkeuriger spuiten om het precieze punt te achterhalen) dan zou je verwachten code 31 dus?
De ecu met al zn codes maakt het maar verwarrend haha, ik ga rond Januari dan ook de echte juiste ecu aanschaffen. In de vraagbaak stond uit m’n hoofd ook dat als je code 41 had en de auto start gewoon dat je die dan kon negeren of verwijderen of zoiets. Dus code 41 blijft vaag voor mij haha, wel goeie dat die ook om het hele ontsteking gebied gaat en niet alleen de bobine.

De ontstekingsvervroeging checken gaat me denk ik niet alleen lukken, ik ken wel iemand en René die me konden helpen dus ik vraag het hem wel, René als jij nog tijd hebt komende tijd hoor ik het graag, maar het is koud nu dus ik snap het als we het even voor een andere keer laten haha.

Ik zal de ecu nog een keer uitlezen want soms verdween ook ineens een code en kwam die weer terug…
Oja nog over de tankdop en het sluiten, dus hij er moet lucht bij kunnen maar geen water, got it. Zal t nog ff checken maar lijkt me dat het goed zit want die dop ziet er gewoon netjes en origineel uit, checken kan nooit kwaad.

Heel erg bedankt nog steeds met het meedenken van deze kwestie, ik doe mijn best om alles zo goed mogelijk in me op te nemen en te verwoorden op het forum.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 09 december 2022 09:33 AM
  [ # 75 ]

Het is net als met voetbal Wink Zoveel meningen en opvattingen. Wink
Geen wonder dat je het overzicht kwijt raakt.

Begin gewoon eens met het oplossen van de valse lucht. Dat kan een hoop gedonder geven aan foutcodes. Kijk daarna even verder. Stapje voor stapje checken. De grootste valkuil is teveel in 1x willen aanpakken en niet meer weten wat wel en niet gecheckt is.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook