Beste BX rijders,
Mijn naam is Rinus van Son, ex docent met pensioen. Ik rijd al sinds het najaar van 2019 in een BX 16 RS break. Inmiddels 208000 km op de teller, roestvrij en in uitstekende staat, ook motorisch hetgeen mede te danken is aan een nagelnieuwe Solex carburateur die de vorige eigenaar 25k km geleden heeft gemonteerd. Zo uit de doos en goed afgesteld, start en draait de BX feilloos met een benzineverbruik van 1:15 gemiddeld met uitschieters naar 1:17 op langere afstanden (bij een gematigd rijgedrag).
Overigens kocht ik mijn eerste Citroen in 1969! voor 100 gulden, een 57er of 58er DS met halfautomaat en doorgerot chassis enz. Popnagels, plaatstaal van mijn vader en een knipschaar brachten enige uitkomst. In 3 maanden tijd roste ik de DS naar de eeuwige jachtvelden(ik was 19 jaar en toen al een woesteling)! Na deze DS volgden er vele DSen en CXen, waarbij ik moet zeggen dat mijn rijstijl steeds behoudender werd en de auto’s dus langer meegingen. Mijn huidige DS is een 21 break Blue Camargue van 1972, vijf jaar geleden gekocht als hopeloze roestbak en inmiddels weer op de weg sinds de zomer 2022 en tot nu toe 4000 km weer mee gereden.
Deze eerste bijdrage op dit BX forum gaat over de kachel in de BX. Enkele maanden geleden merkte ik dat de lucht uit de kachel lauwwarm was. Voorheen, voor de zomer was er geen enkel probleem: hete kachel en goed regelbaar. Met het kouwe weer van de laatste tijd absoluut ontoereikend en dus gisteren de nodige dashboarddelen gedemonteerd om bij de kachelradiateur te geraken. Ik ging er van uit dat de kabel van de kachelbediening defect zou zijn. En dit is dus niet waar. De kachelkraan laat zich prima openen en sluiten. Ook de andere kleppen voor boven- opzij en onder werken feilloos alsmede de ventilator. De kachelkraan en de kachelradiateur zelf zijn kurkdroog en worden met draaiende motor bijna 80 graden heet, gemeten met een infrarood thermometer. De lucht uit de uitstroommonden echter blijft lauwwarm ipv heet.
Ik weet dus even niet waar ik het probleem moet zoeken en hoop dat er mensen op dit forum mij kunnen adviseren.
groeten Rinus
Rinus
Welkom
Van mijn BX weet ik nog dat de bediening van die bowden kabeltjes niet goed was. (Van de kleppen en de kraan) daardoor had ik altijd warme lucht uit de buitenste roosters, erg leuk in de zomer.
Nieuw tweedehands plastic “doosje” achter de knoppen waar die kabeltjes in klikken bracht uitkomst.
Aangezien de radiator heet wordt, de ventilator werkt (toch?) moet het aan de kleppen(bediening) liggen.
Toen ik gisteren constateerde dat het radiateurtje flink heet werd en ook weer afkoelde als de “warm/koud” knop uit ging,heb ik de overige kabels en kleppen gecontroleerd. Naar mijn mening functioneert alles naar behoren. Met de ventilator op vol blaast er bijna een scheiding in m’n haar en ook de uitblaasopeningen naar links/rechts en onder/boven laten zich goed regelen. Alleen…..de lucht die het interieur inblaast wordt maximaal slechts lauwwarm. En dat terwijl de radiateur, althans het uitstekende deel van de radiateur, bijna 80 gr wordt. Ik kan overigens niet voelen hoe warm de rest van de radiateur wordt. Ook merkwaardig is dat het lijkt alsof de temperatuur van de uitgeblazen lucht in heel korte tijd is veranderd. In het voorjaar echt heel warm en na de zomer lauwwarm.
Gr. Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien het radiateurtje een keer laten reinigen bij een bedrijf. Ook als hij heet wordt kan het zijn dat er te weinig doorstroming is. Dat geldt natuurlijk in de eerste plaats voor het kraantje. Bij DSsen vaak verstopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een BX heeft toch geen kachelkraan meer? Voor zover ik weet is de regeling niet waterzijdig, maar luchtzijdig.
Met een klep wordt de buitenlucht in meer of mindere mate door de kachelradiateur geleid.
Al aan de andere kant van de bedieningskabels gekeken, d.w.z. aan bedieningsknopzijde?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rinus heeft het zelf in de eerfste post over de kachelkraan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zit bij mijn weten gewoon een kraan in. Wat @jantje1948 zegt, misschien deels verstopt. Ik dacht dat je er vrij makkelijk bij kon? Dashboard kast(en) er ff uit halen.
Op dit forum wordt door een aantal deelnemers toch echt gesproken over een kachelkraan. Inmiddels al lezend op dit forum een aantal gevallen tegengekomen met hetzelfde probleem als bij mijn BX. De oplossing zat bij die BXen toch in de bediening van de kachelkraan die slecht open en dicht ging of gedeeltelijk open ging.
Zojuist nog eens gekeken naar mijn kachelkraan en nu slaat de twijfel toe. Ik zie nu pas op de bedieningsstift van de kraan een glimmend gedeelte bij geheel geopende stand van de draaiknop. Hetgeen kan duiden op het niet geheel opengaan van de kraan. Waardoor er dus te weinig heet water in de kachel zou kunnen komen, maar wel genoeg om de radiateur aan de bovenkant heet te maken. Shame on me…..
Morgen aan de slag om de kraan optimaal te laten openen…...!
Rinus
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rinus, de bx heeft gewoon een echte kachelkraan en die geven wel eens wat gedoe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je je kachelradiateur wilt reinigen, heb je het dan over de buitenkant, ivm ophoping van stof en dergelijke? of de binnenkant ivm ( evt belemmerde)- doorstroming? Mijn xantia heeft een hierop lijkend euvel , zolang ik deze heb, ruim 16 jaren, dan merk je in de zomer niks, maar in het najaar , en naderende de winter merk je dat de verwarming het niet bijbeent. M.a.w.; het wordt koud in de wagen. dan is het al jaren vast pandoer ; snelkoppeling bij de matrix eraf, en met een gemodificeerde snelkoppeling spoelen met kokende azijn, en afwisselend met steenkoud water spoelen, deze ‘‘wisselbaden ‘’ schrikken de vervuiling prima los, en daarna weer met kokend schoon water spoelen. Tot er geen of amper vervuiling uitkomt. Wat ik doe, is vooral veel tegen de stroomrichting in spoelen, je zult verbaasd zijn wat er dan meekomt aan kalkresten en andere residu. tussendoor spoel ik dan ook met flink zeepsop, en als laatste met gewoon water, en dan doorblazen met perslucht, en vullen met kvs. dan via de voorgeschreven manier ontluchten, en het werkt weer prima de hele winter lang. Overigens kun je het warmte-verlies van de kachel ook inzichtelijk maken door de kachel op max heet te zetten, en dan na een tijdje het verschil te meten tussen aan en afvoer temp, meten op de waterslangen, er mag wel wát tussen zitten, een paar graden, maar niet veel, want dan is de doorstroming van de matrix duidelijk gestremd. Succes!
airfryer=luchtbakker.
Heb je het ontluchttingskraantje ,vlakbij het schutboard in de motorruimte, al eens open/dicht-gedraaid ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zoals ik al vermoedde zit het probleem in de kachelkraan. Bij mijn BX was de maximale stand van de linker draaiknop van de verwarming veranderd. Voorheen. Toen alles nog OK was, was de maximale stand “tien voor het hele uur” en was de verwarming warm/heet. Dat veranderde opeens afgelopen zomer in “twintig voor het hele uur” en werd de lucht uit de kachel niet heet genoeg. Dat alles heb ik gisteren beschreven.
Vanmiddag ben ik flink gaan sjorren aan de centrale regelpen die uit de kraan omhoog steekt. Tegelijkertijd flink ingespoten met kruipolie. Het lukte me zo om de regelpen dieper in de kachelkraan te laten zakken. En daarbij veranderde de stand van de draaiknop weer naar de vertrouwde “tien voor het hele uur” stand. Vervolgens de auto gestart en stationair warm gedraaid. (na 20 minuten draaien vond ik het wel best) De uitgeblazen lucht was echt veel warmer en ik vermoed dat dit nog veel beter wordt als ik met de auto de weg op ga. Tot zover ben ik een gelukkig man met (hopenlijk) warme voeten. Ik vraag me échter af of de kachelkraan het goed blijft doen. Waarschijnlijk zit er toch wel wat sludge en andere troep in de kraan die de beweging van de regelpen belemmert of zoals in mijn geval tegenhoudt.
Ik heb foto’s gemaakt van de kachelkraan en de draaiknop. Ondanks de bescheiden afmetingen van de foto’s ( +/- 50 en 90 kb) lukt het me niet om de foto’s te plaatsen.
Morgen rijd ik de BX de garage uit en ga de kachel ns flink opporren.
gr Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Heb er vertrouwen in dat gangbaar maken van de kraan het probleem voor de komende jaren opgelost heeft. Anders wordt je gek met een oudere auto want het is logischerwijs altijd wel wat.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als ik me niet vergis zwerft er hier ergens een how-to met het compleet reinigen van de kachelkraan. Zelf nooit aan de hand gehad bij alle BX’en die ik gereden heb trouwens.
Vanmorgen bijtijds de BX naar buiten gereden. Het was -2 graden en het voelde steenkoud! Na 5 a 6 kilometer zat ik al met blozende wangen in de auto en moest de kachel worden getemperd.
Succes dus!
Bedankt allen voor het meedenken.
Gr
Rinus
Rinus