[quote author=“Duresoep” date=“1670548114”
...
Oja nog over de tankdop en het sluiten, dus hij er moet lucht bij kunnen maar geen water, got it.
Zal t nog ff checken maar lijkt me dat het goed zit want die dop ziet er gewoon netjes en origineel uit, checken kan nooit kwaad.
...
Dan zal dat in orde zijn - ze zijn vaak (deels) slecht.
Ter info, voor het algehele begrip: zoals ook Waterman gelukkig al aangaf moet er GEEN lucht bij kunnen, in principe. Het is een Monojetronic, dus een gesloten systeem! Er loopt ook een slang (rechts-boven) op je vulhals (via koolfilter onder je spatbord) naar je motorruimte alwaar e.e.a. geregeld wordt en naar je injectiehuis gevoerd wordt, om verbrand te worden.
Ontluchtingsgaatjes is enkel iets voor open systemen.
Duresoep schreef:
...
In de vraagbaak stond uit m’n hoofd ook dat als je code 41 had en de auto start gewoon dat je die dan kon negeren of verwijderen of zoiets. Dus code 41 blijft vaag voor mij haha, wel goeie dat die ook om het hele ontsteking gebied gaat en niet alleen de bobine.
...
Niets ‘meningen’, gewoon bronvermelding met klip en klare teksten! Doe daar nou niet zo raar over. Ik vind het overigens ook niet echt leuk dat jij dit ook al gewoon wist (dat had ik al lang begrepen) maar daar onduidelijk over bleef. Wel goed dat je dat nu expliciet zegt. Dus klaar.
Je moet die vraagbaaktekst er echt bij pakken, want de systematiek van het controleren van de ontsteking zit daar ook bij en is nuttig (stap-voor-stap). Die systematiek zal trouwens goeddeels ook in die AX-vraagbaak van Rene staan verwacht ik, maar slechts die je onder ogen hebt gehad bevat die zeker, en dus inclusief de code 41 bobine.
Gewoon hanteren die info!
Duresoep schreef:
...
Na de uitlaat maakt het toch niet zozeer uit of er lucht naar binnen komt, kan dit verheldert worden?
...
Slechts heel kort, om te duiden dat het WEL belangrijk is: je hebt een gesloten systeem waarbij alle luchtstromen van begin tot eind vastliggen en dus tevoren bekend zijn. Vervolgens is er een alfa-n-regeling die, gegeven het systeem, je brandsofmengsel regelt. Als die stromingen ‘ergens’ afwijken van wat de bedoeling is gaat dat in meer of mindere mate mis.
Dus gewoon aflopen, alle punten, en het komt goed.
Duresoep schreef:
...
Over code 32: hoe kan er valse lucht bij het uitlaatspruitsstuk zitten...
Dus code 41 blijft vaag voor mij haha, wel goeie dat die ook om het hele ontsteking gebied gaat en niet alleen de bobine.
...
Met code 41 gaf ik het al aan, maar het geldt algemeen: je moet die codes altijd plaatsen in het systeem, niet slechts qua de letterlijke titel.
Dus ‘Valse lucht uitlaatzijde’ moet je lezen als ‘een systeemlek na de cilinder’ en net zo voor de andere ‘tot aan je cilinder’. Zelfs je non-existente klepseals (vooroordeel - tenzij die wél vervangen zijn ) doen dus mee, maar slechts in de marge - op dat punt is je olieverbruik (veel) belangrijker.
Overigens kan de ECU tot op zekere hoogte dit soort lekken compenseren. Vandaar dat deze storingen niet direct onder het rijden verschijnen (dat je storingslampje gaat bvranden, al dan niet tijdelijk - bij bijv. 33 zeker wel).
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
mvdp schreef:Het is een Monojetronic, dus een gesloten systeem!
mvdp, mag ik jou erop wijzen dat dit niet correct is.
Onderstaand een plaatje van de BX-tank, de vulhals wordt wel degelijk van buitenaf belucht via klepje 9.
En dit klepje moet wel goed functioneren en niet met prut o.i.d. dicht zitten, het hangt namelijk in de wielkast RA en is daarmee gevoelig voor vervuiling, zeker na meer dan 30 jaar.
Ventiel 6/56 is alleen gemonteerd bij de Zwitserse versies.
Wel correct is dat de benzinedampen via een filter en het taktventiel door de motor worden afgezogen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oké!
Maar ik kan het plaatje niet goed zien, de resolutie is te laag, dus ik zie nr. 9 (en klepje) niet. Kun je die foto in hogere resoltuie plaatsen?
In aanvulling: op het principeschema van de Bosch-monojetronic kan ik geen ‘extra’ klep zien, d.w.z. anders dan die (elektronisch geregelde) klep die bij deze BX bij het injectiehuis ‘hangt’ en die ventilatiefunctie (lijkt te) hebben.
Wat e.e.a. zeker niet uitsluit, natuurlijk, maar ik weet het niet. Wel belangrijk, idd, als die er zit.
Waar zit dat ding precies, ik bedoel zie je hem makkelijk als je in je wielkast naar boven kijkt?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een nieuwe poging.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
mvdp schreef:Waar zit dat ding precies, ik bedoel zie je hem makkelijk als je in je wielkast naar boven kijkt?
Die hangt half achter de vulslang richting tank.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
http://www.cardiagnostics.be/-now/VAS 5052_bestanden/SSP VAG SelfStudyProgram.htm
Even de hele link kopiëren en in de browserbalk plakken, dan even nr. 94 openen.
Is weliswaar van VAG, maar die gebruikten dit systeem ook gewoon.
Het enige verschil met Citroën/Peugeot is het feit dat die zijn voorzien van slechts 1 brandstofpomp in de tank en niet 2 zoals VAG deed.
Heel leerzaam voor de werking van het systeem, ik heb in het verleden veel aan deze info gehad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Merci, maar nr.9 is een T-stuk?
Parallel ook even gezocht (4575 09, three way joint), dus ik snap hem nog even niet. En ik herken dát ding ook niet, trouwens, maar dat zegt niet per se iets.
<dit gaat kruisen, je andere hiervoor nog niet gezien, dus dat wordt sowieso later en voorkomt verder kruisen>
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is volgens mij een soort klepje wat kan beluchten maar ook ontluchten, vandaar 3-weg.
Beluchten bij afnemen van tankinhoud, ontluchten als je de auto met volle tank in de zon wegzet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Link nog niet kunnen bekijken (en dan VAG, jaja, ik snap het, maar ik krijg ook ietsiepietsie AX-BX-gevoel, je snapt…)
Maar dank, ik ga er tzt zeker eens naar kijken, die klep, of ik die vinden kan. Want temperatuurcompensatie is natuurlijk noodzakelijk, dus dat er ‘iets’ voor moet zijn is me ook helder (en dat zoiets dan niet in het principeschema van Bosch Monojetronic staat kan ik ook begrijpen).
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De principiële werking van het Bosch Mono-Jetronic systeem is niet wezenlijk anders of het nu in een VW dan wel een Citroën gemonteerd is.
Wel heeft elk wagentype zijn eigen ECU-versie met specifieke software.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
mvdp schreef:Duresoep schreef:
...
In de vraagbaak stond uit m’n hoofd ook dat als je code 41 had en de auto start gewoon dat je die dan kon negeren of verwijderen of zoiets. Dus code 41 blijft vaag voor mij haha, wel goeie dat die ook om het hele ontsteking gebied gaat en niet alleen de bobine.
...
Niets ‘meningen’, gewoon bronvermelding met klip en klare teksten! Doe daar nou niet zo raar over. Ik vind het overigens ook niet echt leuk dat jij dit ook al gewoon wist (dat had ik al lang begrepen) maar daar onduidelijk over bleef. Wel goed dat je dat nu expliciet zegt. Dus klaar.
Excuses hoor, schoot mij ineens weer te binnen dat er zoiets bij stond en ik heb de vraagbaak niet altijd bij de hand. En ik doe er helemaal niet raar over ik probeer het gewoon vriendelijk te houden.
Ook schoot me nog iets te binnen, die aluminium buis, die van het uitlaatspruitstuk naar de inlaat gaat, die mis ik. Ik heb hier helemaal niet meer aan gedacht maar die is bedoelt om warme lucht in de kou naar de inlaat te brengen toch? Zou dit kunnen resulteren in slechtere consumptie ook? Ik dacht dat het alleen even voor in het begin was en dat na het rijden het klepje weer zou sluiten, dus dat het verder niet zoveel effect heeft. Maar dacht toch even vermelden
ik doe maar wat, maar ik kom er wel
citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974
René Jongejan schreef:De principiële werking van het Bosch Mono-Jetronic systeem is niet wezenlijk anders of het nu in een VW dan wel een Citroën gemonteerd is.
Wel heeft elk wagentype zijn eigen ECU-versie met specifieke software.
Dat is het punt niet - het gaat uiteindelijk om daadwerkelijke onderdelen en uitvoeringen daarvan op specifiek dit type BX.
Van daaruit KAN ik me voorstellen dat zoiets als een volumecompensatie voor temperatuurschommelingen in de tankvoorraad ‘te standaard’ is om in een principeschema van Bosch te staan, al vind ik dat wel opmerkelijk, omdat een belangrijk deel daarvan juist die milieucomponent betreft voor het ‘alles afvangen’ en ook de beschrijving op dat punt compleet lijkt. En zou ik dus best willen weten of dat inderdaad zo is, of toch niet en hoe dat dan wél zit bij deze BX.
En jij hebt me bovendien verteld wáár dat ding zit (uiteraard feitelijk op dit type BX, geen veronderstelling toch?!).