Goedendag,
Momenteel rij ik in een C5 Tourer van 2012, super comfortabel en mooi maar er zit een 1.6THP motor in die me nogal wat problemen heeft gegeven. Nu ben ik langzaam op zoek naar wat anders en mijn oog viel op een Cactus van 2017 met een 1.2 puretech motor er in met 90.000 op de klok.
Kan iemand mij vertellen hoe deze motoren zijn, problemen en waar ik op moet letten eventueel?
Ben het gezeik met kettingen enz eigenlijk wel zat.
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Alleen even op de distributie riem letten ( deze willen wel eens problemen geven ) , zeer belangrijk de juiste olie te gebruiken en interval aan te houden ….
Bij 100k moet je een db wissel doen.
Ik heb de 1.2 110 , fijn torretje.
Wil je echt comfortabel rij dan ook eens in een cactus fase 2 , die heeft standaard phc vering.
Bovendien behoorlijk stiller dan een fase 1.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Je gaat met gezeik met kettingen naar mogelijk gezeik met de riem. Deze heeft een distributieriem die door de motorolie loopt. Er moet dus EXACT de door Citroën voorgeschreven olie in. Zit er niet de juiste olie in dan gaat de distributieriem ontbinden. Dan knapt of de riem, of al die stukjes riem gaan het olie circuit in blokkeren de boel.
En ook Citroën dealers doen er wel eens andere olie in dan door Citroën voorgeschreven.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Er is een update mbt de riem .... E5 tanken helpt ook, net als “nieuw rijden” achterwege laten.
Als je onderhoud netjes aanhoudt en nagaat dat de garage idd juiste spec olie gebruikt is het m.i. een prima ding.
Ik rij al heel wat km’s en vele jaren met dit 3 cilinder torretje ( voor de cactus hadden we een peug 2008 met 1.2 ) , nul komma nul problemen.
Uiteraard kan het ook anders, dat geloof ik graag.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Heb vandaag gereden met de Cactus, nu ben ik aardig verwend met het comfort van de C5 maar dat 3 pittertje viel me zo tegen. Geen pit, een hoop trillingen (vooral koud) en het geluid stond me niet aan. Denk dat het op langere afstand een erg vermoeiende auto is dus deze gaat het niet worden.
verder sta ik echt met open mond te luisteren wat ik nog oor de C5 terug krijg, is een prachtige auto met echt alles er op en er aan maar de inruil is om te huilen.
Vrees dat dit mijn laatste Citroen gaat worden
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben wel benieuwd naar de versie die je gereden hebt. De 82 pk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat zal geen 110 e/o 130 geweest zijn , daar zit prima pit in …
De 82 is idd te weinig ! En zo te horen een phase 1, de 2 is veel stiller en comfortabeler.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marx-7 schreef:
verder sta ik echt met open mond te luisteren wat ik nog oor de C5 terug krijg, is een prachtige auto met echt alles er op en er aan maar de inruil is om te huilen.
Ik snap dat lage bod wel. Een oudere auto, groot en zwaar, en met een THP motor die uitblinkt in een beroerde reputatie. Ik moet eerlijk zeggen dat het me verbaasd dat je er überhaupt een bod op kreeg want er zijn, nu de wettelijke garantie uitgebreid is, veel meer handelaren die zo’n auto helemaal niet willen inruilen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Menno schreef:Dat zal geen 110 e/o 130 geweest zijn , daar zit prima pit in …
De 82 is idd te weinig ! En zo te horen een phase 1, de 2 is veel stiller en comfortabeler.
Ik vind de 110pk anders ook tegen vallen toen ik die eens mee had in een splinternieuwe C4 Cactus (leenauto), die heeft best wel een behoorlijk turbogat waarin niks gebeurt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat kan, ik ondervind zelf geen hinderlijk turbogat ….
Het is geen raceauto maar door het lage gewicht meer dan prima , en nog zeer zuinig ook.
Pedal to the metal heeft met zo’n mini motor met turbo(tje) geen nut , op max. koppel proberen te houden.
Wat mij betreft een fijne kar , die ook stand houdt tov een C5 , en daar heb ik er toch aardig wat van “ versleten “ ….
De fase 1 cactus zou dat ( voor mij ) niet zijn.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
ik heb net de volgende post geplaatst in het picasso forum, misschien ook interessant voor C4 rijders:
Tegenstrijdig blijven de berichten van dealers over het vervangen van de distributieriem. Wat ik weet is dat de Citroen’s puretech (niet alleen de picasso’s) tot midden 2017 zijn uitgerust met “geschubde” riemen die oplossen in de olie. Daarom heeft Citroen de interval van 200 naar 100 k terug geschroefd voor deze riem. Mijn Spacetourer is echter van halverwege 2018 en fabrieksaf al uitgerust met de vernieuwde “gladde riem” die deze problemen niet meer zou hebben. Toch blijft de dealer zeggen dat ik elke 100k de riem moet vervangen. Derhalve heb ik het officiele citroen onderhoudsschema opgevraagd. Daar staat op : “100.000 km en 6 jaar en vervolgens elke 200.000 km en 12 jaar” Als ik logisch denk dan betekent dit toch dat ze de riemen hebben verbeterd en dat vernieuwde riemen nu 200.000 km meegaan en geen 100.000 km ???
Aangezien de riem vervangen 1080€ kost wil ik hier best nog even mee doorrijden (niet tot 200 k maar wel tot 150k) en ja ik weet dat een geknapte riem een total loss kan betekenen hoor !
Verdere info: omdat we ook een EV hebben die alle korte ritjes rijdt, gebruiken we de C4 alleen voor lange afstanden, met de juiste olie en tank altijd E5 benzine.
Specifiek voor deze TS: Ik zou dus onderhandelen dat je een nieuwe DB riem en spanrollen gemonteerd krijgt want als je de geschubde riem hebt dan kan het mis zijn/gaan