Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit me aan bij JW. Het klappen van de bak kan inderdaad worden veroorzaakt door het brein in de bak en spoelen lost dat niet op. De knopjes en week geworden kunststofdelen kun je helaas alleen vervangen om er af te komen. Aan de andere kant heb je de mazzel van de garantie, door de “nieuwe” europese regels én het feit dat je het gebrek nu al gemerkt hebt zal de verkoper het moeten oplossen.
Wat het “ouderwetse” betreft: eens en heeft ook echt wel wat nadelen in de praktijk, zoals zeer beperkte mogelijkheden met het koppelen van bv je telefoon, zwaar verouderde navigatie enz.
Daarnaast is er nog een ouderwets aspect: rijprestaties en vooral: het brandstofverbruik. Dat is met name niet meer van deze tijd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt JW en Waterman!
Een brein vervangen kost al snel 1500 euro, las ik. Dus zaak om dit met de dealer te bespreken voor dat ik nadenk over de aanschaf.
Fijn dat de knopjes te vervangen zijn!
Over het ouderwetse moet ik echt diep nadenken omdat ik nu zo verwend ben. Mocht er een optie zijn om Apple Carplay te koppelen dan is dit ‘probleem’ in 1x opgelost. Bij een Jaguar XJ uit dezelfde periode kun je het scherm laten vervangen en heb je in ieder geval meer pixels en Apple Carplay. Kost iets van 700 euro en zou ik direct doen als dat bij een C6 ook zou kunnen.
Anyway, genoeg stof tot nadenken…de koop is in ieder geval nog niet gesloten
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou je vooral adviseren om bij een specialist een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren. Dat kan echt ontzettend veel gedoe voorkomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eensch…..
Die kan dan ook kijken naar de draaipunten in met name de voorwielophanging, een bekend slijtagepunt.
En niet te vergeten de veercilinders, die zijn niet meer te reviseren zoals dat bij de C5 PH1 en 2 nog wel kon.
Andere punten zijn mij niet bekend, maar ik heb zelf ook geen C6 gehad.
Die is er nooit als Break/Tourer geweest, anders…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ja, goede tip. Ga ik zeker doen. Oldenhage in Nieuw Vennep is te doen, qua afstand!
@JW, er is vast een ombouwkit te maken om er een Break van te maken
(zoiets als wat voor de 2cv ooit te koop was)
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper
Ik heb contact met de dealer gehad over de klap die we tijdens het rijden hadden. Volgens hen is het niet het brein van de automaat maar de bovenste motorsteun. Die gaan ze vervangen en dan kan ik vervolgens een nieuwe, uitgebreide proefrit maken.
Verder was ik nog even aan het zoeken hoe ik Appel Carplay draaiend kan krijgen in de C6. Ik vond diverse losse schermen via Amazon. Nu vraag ik me af of je zo’n scherm kunt koppelen aan het audiosysteem van de C6. Ik heb hier ergens gelezen dat je de poort van de CD wisselaar kunt gebruiken. Klopt dat en zo ja, wat voor poort is dat?
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper
Ik ben benieuwd, ik heb zo m’n twijfels of dát de oorzaak is. Wat heet….
Anderzijds, als de garagist bereid is om je een goeie garantie op die bak te geven, en dan zonodig later alsnog het brein vervangt, loop je daarmee geen risico.
Of je Carplay zó kunt koppelen aan de RT3, dat weet ik niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik ben ook heel benieuwd naar de 2e proefrit. Er zit in ieder geval 6 maanden volledige garantie op de auto dus dat is redelijk veilig. Wellicht kan ik afspreken dat er op de bak 12 maanden komt.
Goed om te weten dat het audiosysteem de RT3 is. Ga ik daar eens naar googlen en onderzoek naar doen.
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit geen 6 maanden garantie op maar 12 maanden. Dealers weten dat heel goed maar laten hun klanten dat niet weten. Niet zo netjes!
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/april/wettelijke-garantie-per-datum-van-6-naar-12-maande
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je gewoon BT wil op de originele radio dan werken deze dingen prima: https://www.carinterface.nl/citroen
Is een BT device dat zich naar de radio gedraagt als CD wissellaar, ook je stuurbediening blijft werken.
Dat zijn interfaces voor de RD3 en 4 radio’s, van Blaupunkt en nog een paar.
Maar hier zit een MagnetiMarelli RT3 Navi in. Daar zullen die niet op werken, bij mijn weten.
Meer kans heb je met dit soort interfaces.
Mede bepalend daarbij is of in de RT3 de 5.x Firmware zit of de 6.x
De eerste is voor een VAN-CAN, de tweede voor een Full-CAN. Welke er in deze C6 zit weet ik niet, ze zijn onderling niet verwisselbaar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
waterman schreef:Er zit geen 6 maanden garantie op maar 12 maanden. Dealers weten dat heel goed maar laten hun klanten dat niet weten. Niet zo netjes!
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/april/wettelijke-garantie-per-datum-van-6-naar-12-maande
Dit is niet helemaal hoe het werkt…. Wettelijke garantie is alleen op basis van non-conformiteit, hoe ver dat gaat is bij een 16 jaar oude auto af te vragen. Daarbij heel belangrijk: dat geldt dus niet voor de bijtellings-rijder: als je de auto zakelijk aanschaft omdat hij voordelig bijgeteld kan worden (15 jaar+) geldt deze consumentenbescherming niet. Het tweede is dat ook BOVAG-bedrijven auto’s tegenwoordig ZONDER Bovaggarantie mogen verkopen, dwz dat 6 maanden garantie wel degelijk kan. Wel garantie, maar niet onder BOVAG voorwaarden dus ook niet gebonden aan dat jaar.…
JW schreef:Dat zijn interfaces voor de RD3 en 4 radio’s, van Blaupunkt en nog een paar.
Maar hier zit een MagnetiMarelli RT3 Navi in. Daar zullen die niet op werken, bij mijn weten.Meer kans heb je met dit soort interfaces.
Mede bepalend daarbij is of in de RT3 de 5.x Firmware zit of de 6.x
De eerste is voor een VAN-CAN, de tweede voor een Full-CAN. Welke er in deze C6 zit weet ik niet, ze zijn onderling niet verwisselbaar.Groet,
JW
Inmiddels heb ik in de documentatie gevonden dat de C6 een Full-CAN systeem heeft:
Constructie van het multiplex systeem :
Netwerk CAN IS
Netwerk CAN Comfort
Netwerk CAN Carrosserie
De RT3 heeft daarmee de 6.x Firmware.
Als je naar interfaces gaat zoeken moet je die versie hebben.
Die ik hierboven van Navinc gelinkt heb is dus niet bruikbaar, die is voor de VAN versie
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
waterman schreef:Er zit geen 6 maanden garantie op maar 12 maanden. Dealers weten dat heel goed maar laten hun klanten dat niet weten. Niet zo netjes!
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/april/wettelijke-garantie-per-datum-van-6-naar-12-maande
Ja, klopt, je hebt veel langer ‘garantie’ dan je denkt. Bij deze dealer valt de C6 overigens niet onder Bovag garantie maar onder een eigen label. Wel volledige garantie.
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper
Arjan Verkade schreef:Als je gewoon BT wil op de originele radio dan werken deze dingen prima: https://www.carinterface.nl/citroen
Is een BT device dat zich naar de radio gedraagt als CD wissellaar, ook je stuurbediening blijft werken.
Top! Goede tip, bedankt!
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.
Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper