Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een houtje achter de accu, die accuklem. Ik kan je garanderen dat er sinds Pompidou geen kundige monteur aan deze auto heeft gezeten. In Frankrijk vindt je bijna alleen maar kadavers. In mijn ervaring ben je het goedkoopst uit als je gewoon in NL een auto van een liefhebber koopt die zorgvuldig is onderhouden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
@Ree: Dat zou heel goed kunnen! Dat is ook de reden waarom ik lid ben geworden van de TAN, ik wil eerst weten waar ik over praat. Alleen zonder TA, kom je er toch best lastig tussen. Misschien een reden om toch eerst ervaring op te doen met een 4-cilinder. Een commerciale of een familiale is ook briljant.
@Waterman: herkenbaar qua onderdelen. Ik ben momenteel bezig met een Series II van Land Rover, toch met alles net even anders en een ander prijsje erop… Maar goed, als je daar de sport van in ziet, is het leuk.
En ik heb geen haast, dat scheelt! Gelukkig kan ik daarmee ieg mijn Frans weer wat bijspijkeren!
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik snap wel dat zo’n zescilinder aantrekkelijk is en ook het verhaal van de hydraulische achteras, maar eigenlijk, heel eerlijk, een 4-cylinder met een conventionele achteras rijdt echt als een grote kart, daar waar de zescilinder toch een stuk logger is. Het is ook maar waar je van houdt natuurlijk.
Dat is natuurlijk ook wel aantrekkelijk aan een 4 cilinder.
Is dat wel eens gebeurt: een 6 cilinder in een 11 gelegd? Of is daar de ruimte totaal niet voor? (Meer om te weten wat ik tegen kan komen dan om het zelf te willen uitvoeren).
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaat niet tenzij je de hele koets wenst te verbouwen. Vergeet niet dat de 15 six meer is dan een traction met 4 extra cilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nou ja, volgens mij is het verschil tussen een 11B en een 15/6 niet heel veel meer dan een totaal andere voortrein. Deze is dieper en creëert zo de extra lengte voor de 2 extra cilinders. De carrosserie is hetzelfde, behalve… en nu komt het, de vier pennen waar je de voortrein op schuift en vastschroeft zijn langer om die diepere voortrein op te kunnen vangen. Dit zit aan de carrosserie gelast, dus is niet even een kwestie van omschroeven. Natuurlijk zijn ook de voorschermen, grille en motorkap anders, want die zijn dus ook langer. Dat is evenwel wel gewoon schroefwerk.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens gaat een 15/6 dus niet beter de hoek om met een 11-carrosserie, het is namelijk het gewicht van de motor (en in het geval van een H de comfortabeler achteras) die ervoor zorgen dat de auto heel anders rijdt.
Check! Weet ik dat ook weer!
Ik houd jullie op de hoogte van mijn zoektocht!
Dank voor zover weer!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Had de Quinze Six naast de zwaardere voortrein niet helemaal een zwaardere carosserie (dikker plaatwerk) om wat extra stijfheid te geven? Als je aan dit soort dingen denkt is dan een ID-blok niet een veel eenvoudiger oplossing om wat extra vermogen in de auto te hangen?
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar heb ik nooit van gehoord, dat de carrosserie van dikker plaatwerk zou zijn. En ja natuurlijk is een moderner motorblok een veel eenvoudiger optie. Eenvoudiger, daarom nog niet meteen simpel. Voor je het weet eindig je met een monster van Frankenstein waarvan je zelf heel goed moet onthouden wat je precies allemaal gewijzigd hebt, waarom, hoe en met welke vervangingsdelen indien nodig
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
graddus schreef:Nou ja, volgens mij is het verschil tussen een 11B en een 15/6 niet heel veel meer dan een totaal andere voortrein. Deze is dieper en creëert zo de extra lengte voor de 2 extra cilinders. De carrosserie is hetzelfde, behalve… en nu komt het, de vier pennen waar je de voortrein op schuift en vastschroeft zijn langer om die diepere voortrein op te kunnen vangen. Dit zit aan de carrosserie gelast, dus is niet even een kwestie van omschroeven. Natuurlijk zijn ook de voorschermen, grille en motorkap anders, want die zijn dus ook langer. Dat is evenwel wel gewoon schroefwerk.
Ik heb niet echt heel goed gekeken, maar ik vond de voortrein van een 15 wel erg veel op die van een HY lijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is natuurlijk eerder andersom, maar je hebt wel gelijk Jan, de voortrein van de HY is gebaseerd op die van de Six.
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar niet uitwisselbaar?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15696
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ken de HY noch de Six goed genoeg, maar ik ben er vrij zeker van dat ze niet 1 op 1 hetzelfde zijn. Ik denk dat bij de HY de voorwielophanging deel uit maakt van wat ze ‘het paard’ noemen. Ik denk eerder dat draagarmen, naven en remmen in de buurt komen, maar ga er maar van uit dat het net even allemaal anders is.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
waterman schreef:Vergeet niet dat de 15 six meer is dan een traction met 4 extra cilinders.
Dat zou de 8 cylinder 22CV worden. Die is er nooit gekomen in de praktijk, dit trouwens tot verdriet van de 8-cylinder zeer-luxe-wagen liefhebbers.
Destijds zou Citroen wel in een spagaat zijn beland met de 22. Auto’s voor het platteland tot en met auto’s voor de adel.
In de geschiedenis bleek dit ook niet te onderhouden met wat lager laag en hoger hoog in het portfolio. Iets waar trouwens ook andere merken eveneens flink mee te kampen hebben.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn