Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op mijn CX had ik zo’n ding met zuignappen en een veigheidsbandje. Dat bandje heeft op de terugweg uit Oostenrijk fijn de lak opgeschuurd . Het systeem dat jij hebt ziet er geweldig uit, maar ik zou bij deze auto de lak er niet aan durven te wagen op de Autobahn.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Los van de lak ben ik ook bang dat de hele zwik er af komt bij 150+…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1419
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
waterman schreef:
Wat een mooie auto! Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dank
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb van de week contact gehad met de garage waar de Jag staat. Ze zijn er lekker mee bezig en hebben een zooitje onderdelen besteld. Levertijden voor spullen uit het VK zijn echter wel een dingetje dus het kan nog even duren voor alles in huis is. Daarnaast gaan ze de klepspeling meten en afstellen waar nodig en de hele handel met de bougiekabels verbeteren.
Het afstellen van de klepspeling is nog wel een klusje omdat dan de nokkenassen er uit moeten. Maar, voor kerst heb ik m’n auto thuis. Nog ff geduld dus. In de tussentijd heb ik een paar van de ontbrekende stukken uit de set boordgereedschap gevonden op eBay, dus die zijn onderweg. Ook een setje originele werkplaatsdocumenten zitten in de PostNL pijplijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat kleppen stellen is idd wel een klusje want de stelplaatjes zitten tussen de klepsteel en de nokvolger, dus dat is meten, opschrijven, nokkenassen er uit, plaatjes meten met de micrometer want er zit een deukje in van de klepsteel, rekenen welk plaatje er voor in de plaats moet, de boel weer monteren en opnieuw meten.
En als het goed is ben je dan klaar, maar heb je een foutje gemaakt en klopt er een of een paar nog niet, dan mogen de nokkenassen er weer uit.
Maar het houdt je van de straat en het is best wel lekker sleutelen want je kunt er goed bij. Denk er wel om dat er verschillende nokkenassen zijn en verschillende klepspelingen. Zo moet mijn 2.8 een kleinere klepspeling hebben als de 4.2.
En ik heb een jaar of wat geleden een nieuwe set bougiekabels er in gebeund en dat was een wereld van verschil.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Bij mijn klassiekers: kleppendeksel eraf, beetje draaien voor de juiste timing en met behulp van een voelermaatje de afstand goed zetten. Klaar
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
That said, voor iedereen die wel eens kleppen gesteld heeft van een XUD/DW8 PSA-dieseltje is het eigenlijk gesneden koek. Goed, een stuk of wat kleppen meer en een extra nokkenas om uit te bouwen, maar in ruil daarvoor kun je er bij een Jaguar wél goed bij…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan hebben jouw klassiekers geen DOHC.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:Bij mijn klassiekers: kleppendeksel eraf, beetje draaien voor de juiste timing en met behulp van een voelermaatje de afstand goed zetten. Klaar
Zo’n auto had ik ook. Dat is simpel en simpel is saai.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor mij is het als beginnend sleutelaar nog wel een uitdaging om kleppen te stellen bij mijn simpele Suzuki Alto uit ‘88.
Het mooie van de Jaguar XK motor is dat de distributie wordt aangedreven met twee duplex kettingen. De onderste blijft gewoon zitten want die drijft een tussentandwiel aan en de bovenste drijft de nokkenassen aan en die twee tandwielen zitten met twee of vier bouten tegen de nokkenas aan.
Dus die fixeer je met een tie wrap zodat de ketting op zijn plaats blijft en je neemt de bouten er uit vandaan. En dan kun je vrij makkelijk de nokkenassen verwijderen en je kunt er heel goed bij komen.
En in de nokkenassen zitten duidelijke merktekens en in het boordgereedschap zit een tooltje om de nokkenassen exact op hun plek te zetten, dus als je een beetje kunt beunen is dat geen enkel probleem.
Iets meer werk….
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prachtig project inderdaad en zeer zeldzaam om nog een nieuw in Nederland geleverde mk1 te vinden. Die dingen zijn nauwelijks verkocht bij ons. Ze waren namelijk behoorlijk duur hier, rond de 17.000 gulden. Ter vergelijking: een DS was 10.000 gulden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste