4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
CX Ambu
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 december 2022 09:28 AM
  [ # 46 ]

dashboard bovendeel:
eerst de delen onder/rond de stuurkolom en ‘t handschoenenkastje verwijderen. Die zitten ook vast door ‘t brandschot naar de motorruimte onder LHMvat bijvoorbeeld.
tellerblok moet er ook geheel uit.
Het dashboard bovendeel zit verder zelf vast onderaan de a stijl, door t brandschot en bij de stuurkolom.

In principe kun je de kachelunit verwijderen zonder dashboard bovendeel te verwijderen. Wel opletten voor de bediening van de klep in het bovendeel van de warmteluchtverdeler bij de bovenaansluiting op de kachelunit, die sneuvelt makkelijk. Dit is ook de klep die open moet om lucht naar de voorruit te laten.
Verdere kleppen zitten allemaal in het kachelhuis.

Ik krijg weer zin om mn eigen Ambu van stal te halen als ik de jouwe zie, helaas moet die nog even wachten tot 2025…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 december 2022 09:38 AM
  [ # 47 ]
Evan schreef:

Ik krijg weer zin om m’n eigen Ambu van stal te halen als ik de jouwe zie, helaas moet die nog even wachten tot 2025…

Ik nog tot 2030! De mijne wordt komende zaterdag nog maar 32. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4865
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 december 2022 10:48 AM
  [ # 48 ]
Midfriesland schreef:

2. Soms valt kort de HD druk weg. Als ik dan aan de kant ga staan en even wacht dan komt alles uit zichzelf weer op gang en dan is er meteen ook niets meer aan de hand. Beetje spookachtig. Wat kan dat zijn?
Uiteraard zit er genoeg lhm in het vat en er zijn geen lekkages. De riem slipt ook niet. Gewoonlijk komt het systeem juist heel vlot op druk, dus de pomp en regelaar lijken goed te zijn.

Valt je druk echt weg, of krijg je op het dashboard een melding dat je druk weg is? Dat zijn twee compleet verschillende dingen. In geval van het laatste is gewoon je verbinding van de stekker een beetje matig, dat is eenvoudig te verhelpen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 december 2022 11:30 AM
  [ # 49 ]

Ja, druk valt echt weg.

En ik begrijp dat de klepbediening uit komt bij de kachelmotor? Geen idee hoe dit allemaal in elkaar zit bij een Cx. De motor maakt soms wel lelijke schreeuwgeluiden, dus die moet er sowieso toch ook uit.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4865
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 december 2022 01:17 PM
  [ # 50 ]

Als je druk echt wegvalt, dan moet je je voorraad accubol waarschijnlijk vullen of vervangen. Hydraulisch vermogen P = druk (p) x flow (Q). Je pomp levert een vermogen wat afhankelijk is van het toerental, daarmee varieert de flow. De druk wordt geregeld door de drukregelaar. Als je meer hydraulisch vermogen hebt dan dat er geleverd wordt (bijvoorbeeld veel sturen, remmen) dan zal je voorraad bol deze leveren. Tot deze ook leeg is.

Dit kan gebeuren als de N2 druk in de bol veel te hoog is (er wordt uberhaupt geen olie de bol dan ingepompt), maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Of de druk is veel te laag. Er wordt dan wel olie in de bol gepompt, maar de N2 druk is te laag om deze olie weer in het systeem te krijgen.

Echter, het kan ook zijn dat je teveel interne lekkage hebt. Ik zou beginnen met de bollen controleren en eventueel olie verschonene (filters ook schoonmaken). Van vuile hydrauliekolie kunnen kleppen open blijven staan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 december 2022 11:47 PM
  [ # 51 ]

Mijn vermoeden gaat idd die kant ook op nu. Ik heb nog maar kort geleden één van de voorraadbollen vervangen en toen ging de regelaar zonder belasting van het systeem maar om de minuut ofzo aan het werk en nu ineens om de paar seconden. Ik vermoed dat die ‘nieuwe’ bol het begeven heeft. Gas in de olie = wegvallen druk. Ik heb er nog eentje liggen, dus dat is snel uitgezocht door ze om te wisselen. Als de bol lhm uitpiest dan is het meteen helder en als omwisselen niets uitmaakt dan zal het probleem wss bij die andere, lastiger te vervangen accumulator zitten.

En de kabels voor de kachelkleppenboel zitten dus op/aan de motor als ik het goed begrepen heb? Heeft iemand daar foto’s of tekeningen van?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 december 2022 09:22 AM
  [ # 52 ]

Als het probleem bij de remaccu zou zitten (de “losse” bol op t subframe) zou je alleen bij snel achter elkaar haaldelijk remmen dat moeten merken.

Er zit 1 klep in de luchtinlaat onder de motorkap, die is elektrische bediend. De andere kleppen zitten in het kachelhuis zelf, en worden kabelgestuurd.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2022 10:47 AM
  [ # 53 ]
Evan schreef:

Er zit 1 klep in de luchtinlaat onder de motorkap, die is elektrisch bediend.

Bij een serie 1 ook al elektrisch?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 december 2022 01:08 AM
  [ # 54 ]

Is bij type 1 allemaal met kabelbediening volgens mij
Allee, ik trek de kachelmotor er wel uit, dan zie ik vanzelf hoe het allemaal in elkaar steekt.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 17 december 2022 06:32 PM
  [ # 55 ]
René Jongejan schreef:

Bij een serie 1 ook al elektrisch?

Mogelijk haal ik vroege en late serie 1 door elkaar. Heb zelf alleen nog luxere versies staan met airco, daar is t elektrisch…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 april 2023 04:41 PM
  [ # 56 ]

Ik zou vandaag ‘even’ een lubberend stuurkogeltje vervangen van m’n CX ambu. Natuurlijk blijkt dat in dit geval net weer een ánder systeem te zijn dan bij andere CX-en.
In plaats van de bekende busjes met kogel, heeft deze een soort kniegewricht met een afstelsysteem dat lijkt op dat van een 2CV.
Het is wél een diravi stuurhuis.

Heeft iemand een idee hoe ik aan een vervangend deel hiervoor kan komen?
Of past een modernere spoorstang er ook op?

Afbeelding Bijlagen
Spoorstang.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 april 2023 09:16 PM
  [ # 57 ]

Intussen zit er een goede gebruikte onder van het originele type.
Binnenkort gaat ie weer voor de keuring. De drie herstelpunten (speling stuurinrichting, uitlaat niet gasdicht en ontbreken pedaalrubber) zijn opgelost, dus ‘t zou goed moeten komen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook