Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
woutersmits schreef:Relais by wout smitz, on Flickr
deze is het. Zwart kapje van Cartier maar dat past niet. Zat met kit vast.
Dit relais lijkt meer op het clignoteur-relais. Citroën gebruikte altijd Cartier-relais. Ook qua opbouw lijkt het daarop.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dat zou mooi zijn. Benzinepomp aan, benzinepomp uit, enz.
Maar ik ga morgen nog eens kijken of het relais het doet als ik start. En eens kijken wat er gebeurd als ik rechtstreeks de pomp bekrachtig.
Wat betreft dat relais, ik heb al even op autodoc naar een vervanger. Deze lijken ze niet (meer) te hebben. Ik zoek nog even verder.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Overigens is het inderdaad behoorlijk minder leuk om in die kou bezig te zijn..
Wat betreft een ander relais, bij MR auto hebben ze er inderdaad nog. Een van Hella en een ander merk. Het zal mij benieuwen of het ook daadwerkelijk een goede is maar ik bestel hem toch maar.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij de D-jet gaat de pomp heel even aan als je contact aanzet. Is dat bij de L-jet ook?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
update, vanmiddag had ik even tijd dus lekker de kou in met het relais. Ik was alleen dus ik had bedacht het relais te filmen tijdens het starten (met de startmotor losgekoppeld). En hoera, nu was te zien dat het wel schakelt!
Daarna startmotor weer aangekoppeld maar helaas, niet aanslaan.
Toen heb ik een extra plus gelegd naar het relais en dat bij de draden voor de pomp gestoken. Weer starten en jawel, hij sloeg aan!
Pomp en relais zijn nog goed, heel fijn om het probleem teruggebracht te hebben tot de bedrading voor het relais.
Dank allemaal voor de hulp.
Ik weet niet of ik nu de regels overtreed met mijn vraag.
Ik heb met veel belangstelling dit topic gevolgd omdat ik ongeveer dezelfde problemen ervaar.
De brandstofpomp is vervangen omdat deze vastgeroest zat na langs stilstaan et de huidige ethanolbenzine.
Afgelopen zomer liep de motor goed, daarna stilstand tot gisteren.
Mijn CX 25GTI automaat 1983 start goed op remreiniger, maar stopt na 2 seconden. De pomp loopt bij het starten, er komt dan benzine uit een losgekoppelde injectorslangetje. Ik wilde controleren of er 12 viot op de injectoren staat, maar zie even niet goed hoe ik de stekkers losmaak. De onderzijde van de stekker kan ik niet zien zodat ik niet weet of het een stekker is waarbij er een clip ingedrukt moet worden om te lossen. Wie weet het? Anders moet ik de galerij demonteren, maar het is verrekte koud buiten op de oprit.
Gezien het vochtprobleem zouden de injectoren aangetast kunnen zijn, a;hoewel ik die optie niet hoog op de lijst heb staan. De klep van de LMM loopt vrij. Stekker ook goed
Wat ik nog kan doen is op het blauwe relais meten of er spanning naar de injectoren gaat. De contacten zijn schoon, evenals de stekker onder het reservewiel, waar overigens niet de 4 weerstanden aanwezig zijn.
Dan is er nog een losse groene draad uit een kabelboom onder de 4 relais. Ik kan geen andere draad vinden met een losse stekker. misschien hoort dit zo?
Misschien heeft iemand een idee over de oorzaak? Zo nee, dan moet ik verder zoeken.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
witkop, heb je het filter al vervangen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de injectoren krijgen geen permanente 12 volt maar worden gepulst. Ik denk nominaal 6 volt als je vol gas rijdt. Als je twijfelt neem je alles los en hang je ze in bekertjes om te kijken of ze benzine geven. Simpeler is ze wegbrengen naar bosch service centre en laten testen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Waterman: nee, (nog) niet vervangen. Omdat er voldoende flow en druk was op de injectorrail verdacht ik het filter niet als eerste.
@Boogaard: in deze kou sleutel ik liefst zo kort mogelijk buiten. Ik wilde weten of er spanning op de injectoren kwam.
Inmiddels ben ik zover dat de motor loopt, zij het op 2 cilinders, nr 3 en 4
De bobines vonken heftig op alle 4 de aansluitpunten. Loshalen van kabel 1 en/of 4 op de bovenste coil maakt niet uit.
Dus Of de injector , of de bougie, of de aansturing is de oorzaak.
Is de electrische aansturing zodanig dat het mogelijk is dat injector 1 en 4 tegelijk uitvallen? Edit: ik zag op het schema dat ze alle 4 via weerstanden aan 1 pluskabel hangen. Dus als 2 het doen is het voorlopig aannemlijk dat de andere 2 ook spanning krijgen.
Ik zal eerst eens de bougies er uitvissen. En dan zijn de injectoren de volgende stap.
En hoe trek ik de injectorstekker los?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de 2500 zijn de weerstanden vervallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja, achteraf wist ik dat ze ergens waren vervallen en ik zag ze ook niet. iK zou nog de stekker onder het reservewiel kunnen doormeten.
Maar ik haal de injectoren toch maar los.
De bougie van cilinder 4 vonkt goed, was droog en wat zwart en , dat laatste verbaast me niet omdat de motor destijds maar enkele minuten heeft gelopen.
Ik dachgt dat als de pomp vastgelopen is door het fijne benzine/ethanol/water mengsel, er de laatste keer pok water in de inspuiutgalerij terechtgekomen moet zijn, en dus ws ook in de injectoren om daar vervolgens een halg jaar zijn werk te doen. Dus , zoals Bogaard voorstelde, losmaken en kijken of en wat ze opbrengen, en als ze “pissen” nieuwe bestellen.
j.witkop schreef:ja, achteraf wist ik dat ze op een gegeven moment waren vervallen en ik zag ze ook niet. iK zou nog de stekker onder het reservewiel kunnen doormeten of er op alle draden signaal is.
De bougie van cilinder 4 vonkt goed, was droog en wat zwart en , dat laatste verbaast me niet omdat de motor destijds maar enkele minuten heeft gelopen.
Maar ik haal de injectoren toch maar los.
Ik dacht dat als de pomp vastgelopen is door het fijne benzine/ethanol/water mengsel, er de laatste keer ook water in de inspuitgalerij terechtgekomen moet zijn, en dus ws ook in de injectoren om daar vervolgens een half jaar zijn werk te doen. Dus, zoals Bogaard voorstelde, losmaken en kijken of en wat ze opbrengen, en als ze “pissen” nieuwe bestellen.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
j.witkop schreef:@Waterman: nee, (nog) niet vervangen. Omdat er voldoende flow en druk was op de injectorrail verdacht ik het filter niet als eerste.
Druk ook al gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
De injector stekker haal je eraf door het metaal klemmetje achteruit te wippen. De vier injectoren injecteren samen, twee keer per omwenteling. De bougies vonken per twee.