2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
veerbollen
Dutch Classic Exhausts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-06-2021

Gepost: 16 december 2022 01:52 PM
  [ # 16 ]

Veerbollen vervangen is meestal niet nodig. Bovendien zitten er meer dan 2+2 bollen op een Xantia. Mijn advies: hydroconsultje bij Chyparse in Almere.

Ze vullen waar mogelijk, vervangen waar nodig en reinigen de hele boel. Als je nu stuitert vers ik dat er al vrij lang geen onderhoud aan is gedaan. Ik wil wedden dat je olie niet mooi heldergroen meer is; da’s een goede indicatie.
Voor een paar centen krijg je een auto die veert als nieuw. En nog leerzaam ook, want je mag meekijken en lopen. Aanrader!

Dutch Classic Exhausts, iedere mooie auto verdient een RVS uitlaat!

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 december 2022 04:17 PM
  [ # 17 ]

Als je je Citroën met HA zachter wil laten veren is in mijn ogen de beste oplossing om de HA bol op een hogere druk dan voorgeschreven te laten vullen. Dan blijft je auto strak sturen in de harde stand en zacht in de gewone stand.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 16 december 2022 06:13 PM
  [ # 18 ]

DCE, er zijn ook andere specialisten die dit klusje ook prima kunnen klaren. Zoals Gebr. Sanders en Oldenhage, is mijn ervaring.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
SaiBot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-2017

Gepost: 03 februari 2023 01:38 AM
  [ # 19 ]

Even gezien aan het typenr van de bollen die je nu voor de voorkant hebt besteld zijn deze voor een niet hydractive Xantia. Later noem je dat je eigenlijk een ander type had moeten hebben waruit ik opmaak dat je een Hydractive Xantia hebt.

Even uit ervaring met een hydractive Xm die ik onlangs had welke ook hniet-hydractieve bollen voor had, kan ik je vertellen dat dit niet al te best gaat werken.

Met de niet -hydractive bollen aan de voorkant gaat de wagen zo zacht/diep inveren dat de hydractief computer de wagen bij het minste geringste in de stugge stand gooit.
Resultaat wordt dus een heerlijk zachte voorkant en een keiharde achterzijde.

Om dat kwijt te raken zal je achter dan ook niet-hydractive bollen moeten plaatsen. Maar dan heb je wel kans dat de vering zo zacht wordt dat de kont van de wagen vrij snel met een bonk tegen de aanslagrubbers slaat of de bodem over de drempels sleept.
Althans, dat was met de Xm het geval toen er niet-hydractive bollen op een hydractive systeem waren gemonteerd.

Daarnaast ben ik ‘t oneens met DCE. Bollen moeten regelmatig vervangen of bijgevuld worden bij de Xantia.
Bollen van IFHS zijn na 2 jaar aan vervanging of vullen toe. Originele citroën bollen gaan wat langer mee.
Tenzij je een bol hebt met drie ingeslagen deuken er in. Die houden het 5+ jaar uit zonder drukverlies, maar die worden alleen op de vooras gemonteerd en niet achter.

Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook