Onlangs deze wagen na paar minuten opnieuw willen starten. Heel stille tik, dan niks meer.
Heel het dashboard wiel uit, lichtje centrale vergrendeling knipperde.
Tegen dat ik onder de motorkap ging kijken (sleutel niet op contact) stonden mijn kruislichten aan (schakelaar stond uit) en bewogen de ruitenwissers heel langzaam (stonden niet op)
Eeestet controle: Kapotte accu: Die “moderne electronica” in autos raakt compleet van slag als je accu leeg is.
Daarna : Kabels aan de accu.
Als je start en je hoort een tik en dan gaan de lampen uit… dan is je accu de eerste “suspect”.
To err is human, not to err is divine.
Hetzelfde overkwam mij, twee jaar geleden met de C5 V6 Break die ik toen nog had.
Zonder enig probleem naar onze vakantie bestemming in Frankrijk gereden, inclusief een paar tussenstops en overnachtingen.
Na aankomst wilde ik de volgende ochtend even naar de bakker om croissantjes te halen, en alleen maar een paar keer tik-tik, en verder dood.
Lexia eraan gehangen, die had ik bij me, en al snel werd het duidelijk: accu overleden.
Na vervangen daarvan was het weer als vanouds: starten en lopen
Vraag: hoe oud is je accu?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
2e kandidaat: BSM kapot, door vocht oid
Bedankt voor de reacties, jongens.
@Citroensmgz, JW
Eerst geprobeerd met startkabels, geen verschil. Heb de batterij verwisseld met die van mijn Jumper. Zelfde resultaat, contact op: alles werkt, proberen te starten, alles valt weg en ruitenwissers gaan aan de slag.
Op de eigen batterij geeft hij nu, na los en vastmaken +pool: “ecomode”.
Lijkt erop dat een kortsluiting of de startpogingen de batterij leeg hebben getrokken.
Startmotor blijft niet hangen, startrelais rechtstreeks op batterij: trekt nog op.
@Jaaps
Wat is dat, de BSM?
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
BSM is de zekeringenkast onder de motorkap. Maar je verhaal lezend denk ik niet dat tie het is. Ik weet niet welk bouwjr je auto heeft, maar meestal gaat een defecte BSM gepaard met foutmeldingen in het display(dat kan van alles zijn)
Bij jou lijkt er sprake van een grote spanningsval bij starten. Is de startmotor niet defect?
Mee eens, er is ergens een grote spanningsval.
En dus: meten is weten, aan de gang met een voltmeter en kijken waar het fout gaat.
Dat kan ook in een massaverbinding zitten, maar als je gaat meten komt dat er wel uit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ben wel benieuwd wat het nu uiteindelijk is geweest trouwens