Super, Hartelijk dank voor het nakijken. Ga ik op die plek op zoek naar beugeltje of maak er zelf eentje om hem daar vast te zetten.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Frans&Inge; schreef:Bij mij zit er een klein beugeltje linksonder (van bovenaf gezien) aan de accubak, of zit de accu bij jouw auto aan de rechterkant?
Ja dat dacht ik eigenlijk ook bij een ‘66-er. Zit ie bij jou links?
Bij mijn 66er zit de accu(bak) aan de bestuurderszijde. Klopt dus van dat beugeltje aan de linkerkant daarvan. Nu nog eentje vinden bij de bobinesteun.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Dank voor de tips. De tellerkabel zit inmiddels netjes vast aan de accubak. Loopt achter de bobinelangs en over/langs de veerbol naar voren toe. Ver van de draaiende delen.
Vanmiddag de nieuwe slangen aan het verse olievat gemonteerd. Nu de veerstangen in de kniegewrichten van de draagarmen zien te krijgen (voorzijde).
Die gingen er al moeizaam uit dus zal er waarschijnlijk met een speciale hoek of stand van de draagarm ook wel weer in terug komen (tips & tricks altijd welkom ). Dan lekzakken erop met slangeklemmen en kunnen we het systeem eens afvullen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik ben in St Anton am Arlberg en er staat hier een lichtblauwe ID Break in het mooie skioord geparkeerd. Een Nederlandse auto. Best stoer als je je klassieke auto waagt aan de winterse elementen (voornamelijk vocht, zout en steentjes)…..
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat is inderdaad gedurft maar het kan
Na de vakantie zal die blauwe ID vast een goede wasbeurt krijgen en wat extra aandacht.
Van Egbert de werkwijze voor montage van de veerpennen gekregen. Dan is hele veersysteem afgemonteerd en dicht.
Dan op naar de eerste testrun
Citroen rolls better then a Rolls!!
Zo eenvoudig als het in de tekst was zo moeilijk is het in de praktijk. De veerpennen monteren.
Is de juiste hoek wellicht in de laagste stand?
Alweer even geleden dat ik ze eruit heb gehaald.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Veerpennen worden geborgd door ze moeilijk gangbaar te maken. Als ze gebruikt zijn moet je ze dus eerst weer gangbaar (recht) maken voordat je ze soepel kunt monteren. Na montage weer borgen.
Drukloos werken anders kun je niet richten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dank Jeroen voor het meedenken.
Gaat om de veerstang (of is daar nog een betere benaming voor) tussen de veercilinder en het kogelgewricht.
Betreft een break uit 1966 dus met vast kogelgewricht aan de draagarm. Krijg de pen maar niet in de kom. Werd al op de juistheid van de pennen gewezen. Dat zou wellicht een kleinere diameter kunnen zijn. Iemand die dat kan bevestigen?
Zitten 14mm kleine kogels in.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Heb je niet meer ruimte als je de auto opkrikt?
Dit model heeft trouwens een afwijkende maat veerstang. Ik dacht iets korter dan de modellen met het losse cupje.
Maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval anders.
Welke krijg je er niet in?
Het systeem is helemaal vernieuwd en nog drukloos. Bij opgekrikte of ingezakte auto heb ik genoeg ruimte om de veerstang te bewegen.
In het linker plaatje is het nummer 5. Het veerstangetje heeft aan de onderzijde een kommetje (vlakbij nr. 5 in de tekening) die op de veerkogel komt. Echter wil deze niet voldoende zakken op de kogel. Klemmetje nr 10 kan pas als borging worden gebruikt als deze volledig is gezakt.
Is de diameter van de veerstangen aan de zijde van het kommetje ook anders dan bij de latere types?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik herinner me uit de montage van mijn auto (1958) medio 2014 dat er inderdaad een verschil was in de grootte van de kop waarin het kuiltje voor de veerkogel zit.
Vaag herinner ik me dat de hoogte van de kop iets verschilde. Heb dat destijds opgelost door met een Dremel er iets van af te halen. Daarna paste het.
Vanaf mei 1960 was de diameter van de kogel 15,875 mm. Daarvoor 14,28 mm. Mogelijk is er een verschil in de stangen dat samenhangt met de verschillende diameters?
Dank. Dat vermoeden heb ik ook. De kogels zijn nog wel de 14,28mm variant. De grotere kogels die ik had besteld paste niet.
Citroen rolls better then a Rolls!!
En voor het geval je slecht aan die kogels kunt komen:
die van 14.28mm zijn 9/16 duim kogellagerkogels, die van 15.875 zijn 5/8 duim kogellager kogels.
To err is human, not to err is divine.