Ik vind die MK2 ook erg mooi en van die E Types ga ik vreselijk kwijlen. Ik mocht een keer meerijden met zo’n E Type met de V12 en die man had de uitlaat wat veranderd en man man, wat een automobiel is dat.
Is de kop van jouw MK1 aangepast voor loodvrij? Want de originele klepzetels zijn vrij zacht, dus het kan wel maar dan moet je de klepspeling goed in de gaten houden.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Met de trommelremmen voorkom je dat een achterligger op jou klapt als je plotseling krachtig moet remmen. In die zin verhogen ze de veiligheid, zeker als je er zelf rekening mee houdt dat het aan de voorkant net andersom is.
Maar echt fijn voelt het natuurlijk niet
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.
Toch wil je niet blokkeren Han. De kracht nodig om rubber af te smeren aan asfalt is veel minder dan je aan hitte in remmen kunt stoppen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.
En dat klopt dus niet bij de Mk1. Al bij de introductie in 1955/56 beklaagde klanten én pers zich over de voor die tijd al ondermaatse remprestaties. Reden voor Jaguar om vanaf ‘57 schijfremmen als fabrieksoptie aan te bieden en vanaf 58 als standaard te leveren.
Wat de opmerking van Jeroen betreft: trommeltjes in een eend werkt prima. Beter dan schijven. Maar, zo’n ding haalt 120 en weegt 600 kg. Maximaal. Een dikke 1400 kg met 120 tot 220 pk en een top van 160 tot over de 200 wil je gewoon niet met trommels remmen, juist omdat trommels de nare gewoonte hebben bij goed warm worden tot wel 50% van hun remvermogen te verliezen. Oké, er zal dan idd niet snel iemand je kofferbak in duiken, voor dat dat kan gebeuren heb je de neus namelijk al in puin.
Jaguar won de 24u van Le Mans niet door vermogen maar door hun schijfremmen. Laten we dat niet vergeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De nadelen van trommels zijn bekend en in de bergen met veelvuldig remmen ga je dat wel merken natuurlijk. Maar hier in het vlakke Nederland kan een goede trommelrem ook goed werken.
Op mijn oude Estafette zitten aan de voorkant grote trommelremmen welke ook zijn berekend op het laadvermogen van een ton en dat remt prima.
Maar op mijn XJ6 zitten voor en achter schijven en dat is in mijn geval nog een ongeventileerde schijf aan de voorkant en dat remt ook prima. De XJ6 weegt met alles er op er in en er aan meer dan 1700 kg en is in feite net als de MK1 en 2 een sedan met sportwagen allure.
Ik heb er een 4.2 liter motor in gehangen, maar ik heb ook een Jag gehad met de 3.8 liter motor en die loopt mooier en is zoals ik eerder zei wat mij betreft de fijnste XK motor.
Ik voorspel dat waterman heel veel plezier gaat hebben met deze Jag.
Maar…............heb ik het over de Estafette: die heeft op de voorste remmen een remcilindertje met twee ingangen, dus twee remslangen per cilinder. Dus een gescheiden remsysteem op alleen de voorwielen en die heb ik gereviseerd. De trommels laten uitslijpen en de remzuigertjes zaten muurvast, maar die krijg ik er gegarandeerd uit alleen zeg ik niet hoe.
Maar zo’n remcilindertje kost nieuw € 262.50 en dat dus twee keer. Een remschijf voor de MX5 kost een paar tientjes en een nieuwe remklauw voor de achterkant, dus met handremmechanisme kost iets meer dan 100 euro.
Botom line: trommelremmen zijn duurder.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
QDe trommels laten uitslijpen en de remzuigertjes zaten muurvast, maar die krijg ik er gegarandeerd uit alleen zeg ik niet hoe. Q
Da’s flauw Han.
Nou vooruit dan: bij normale remcilindertjes tik je die zuigertjes er gewoon uit, maar bij het dubbele systeem van de Estafette zit er in het midden van het remcilindertje een schotje.
En ze zaten echt muurvast gerot door meer dan 20 jaar stilstand. dus heb ik er een gaatje in de zuigertjes geboord, daar een draadje in getapt, stukje draadstang er in gedraaid, passende dop er overheen, ring met een moertje, spanning er op gezet, de boel heet gestookt en je draait ze er zo uit.
De cilindertjes waren nog te redden, dus hoontje er doorheen en nieuwe zuigertjes met cupjes er in gebeund. Kosten ergens in de 30 euro.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Briljant, ouwe poelietrekker!
Kate Bush zong het al jaren geleden: don’t give up.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
Botom line: trommelremmen zijn duurder.
Onderhoudsgevoelig en achterhaald komt er nog bij. Ik moet dat gezeik niet. Mijn Mk1 heeft daarom niet alleen 4 schijven maar ook nog de upgrade met XJ6 remklauwen met 4 zuigers en remblokken die 2x zo veel remoppervlak hebben. In combinatie met deze is er dan nog een dijk van een rembekrachtiger gemonteerd. Remt als een debiel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Han S schreef:Met een paar goede trommelremmen rem je net zo hard als met schijven en meer dan blokkeren is niet nodig.
Jaguar won de 24u van Le Mans niet door vermogen maar door hun schijfremmen. Laten we dat niet vergeten.
Waarop Levebvre gelijk besloot dat de DS schijven moest krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt lekker!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Loopt mooi.
Ik weet niet of juliie deze kunnen zien, maar dat is onvoorstelbaar:
https://www.facebook.com/1558835893/videos/5768013503244484?idorvanity=337604812956991