Hallo allen,
Mijn id 1.9 bj 1970, zou weer de weg op kunnen maar dan moet ik nog wel de banden vervangen. Dit is niet het probleem, de id zakt na stilzetten binnen een paar minuten in. De pomp slaat om de 8 seconden aan.Is het verstandig om alle veerbollen te vervangen en ook de pomp?
Wat kan ik het beste doen,
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn advies: Je kunt het beste eerst naar films van DS-TT kijken. Zie youtube.
Wat ik denk:
- Waarschijnlijk heb je interne lekkages als je ID zo snel zakt na stilzetten. In de componenten zitten keeringen en toleranties.
- In dat lekkagegeval is de pomp ook continue aan het werk om rijdend/draaiend de boel op druk te houden.
- De veerbollen zullen voor het zakken waarschijnlijk niet het probleem zijn. De drukbol kan zeker wel een rol spelen. De pomp werkt zich in de rondte en de opgeslagen druk is in het systeem bijna nihil. Een vervangende pomp zal dit issue niet oplossen.
Nog even een andere vraag. Hoe lang en onder welke omstandigheden staat de ID al stil? In welke staat is de hydrauliek? Oftewel: hoe fris is het systeem intern en de sapjes die er in zitten? Post dat op het forum en het advies zal beter zijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bedankt voor je reactie, allereerst waar moet ik aan denken bij interne lekkage?
De geschiedenis van de id. Ik zag de citroen staan op marktplaats en bij controleren van het kenteken kwam ik er achter dat deze in 1974 door mij was aangekocht. Heb hier 3 jaar mijn werk als vertegenwoordiger mee gedaan en er plm 100.000 km meegereden. De zaken gingen goed en heb deze toen ingeruild op een CX. Heb me nu bij aankoop laten leiden door emotie,.
Id had tm 2020 een geldige APK, volgens mij een keurmeester met slechte ogen. Heb haar verder opgeknapt, diverse delen hersteld en gelast.
Motor loopt nu goed zowel op gas als op benzine.
Had het plan om haar terug op Marktplaats te zetten, maar mijn dochter zou er graag in willen trouwen net zoals ik in 1974. Dus…...ik ga er mee door!
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241190/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
RobbyD schreef:
Had het plan om haar terug op Marktplaats te zetten
Why?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Het is al heel vaak beschreven op dit forum dat de pomp een continue stroom van lhm onder hoge druk levert aan het hydraulisch systeem en dus altijd lhm onder druk aan de drukregelaar afgeeft. Het is echter aan de drukregelaar om te bepalen of die stroom lhm teruggaat naar het voorraadvat of naar het hydraulisch systeem. In jouw geval is dat om de 8 seconden. Ik zou daar niet van schrikken; met een Dsuper 5 heb ik bijna 100k kilometer gereden met een drukregelaar die om de 5 seconden het bekende “prrrrrt” geluidje gaf. Het huwelijksfeest van je dochter zal daar echt niet door in het honderd lopen.
Als je wil weten hoe je eea kunt verbeteren aan je ID raad ik je aan een manometer te kopen en wat leiding en wartels. Volg dan de werkwijze en instructies zoals Egbert dat duidelijk laat zien in het filmpje van het Technisch Team. Ik heb dat zelf zo gedaan bij mijn Dsuper5 en geconstateerd dat zowel het stuurhuis als de drukregelaar niet meer fris waren. Vervanging gaf toen een aanzienlijke verbetering.
Succes!
Rinus
Rinus
Bedankt Rinus, ik ga er mee aan de slag!
olga schreef:Het is al heel vaak beschreven op dit forum dat de pomp een continue stroom van lhm onder hoge druk levert aan het hydraulisch systeem en dus altijd lhm onder druk aan de drukregelaar afgeeft. Het is echter aan de drukregelaar om te bepalen of die stroom lhm teruggaat naar het voorraadvat of naar het hydraulisch systeem. In jouw geval is dat om de 8 seconden.
Een kleine correctie. De pomp levert alleen flow, zoveel liter per minuut. De drukregelaar en de intstelling daarvan, díe bepaalt wat de druk wordt van het systeem. Zodra de gewenste druk bereikt is, zal de flow retour gaan naar het vat. Hierbij is ook de druk tussen regelaar en pomp nagenoeg drukloos.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Die snap ik niet .
De pomp moet alles op druk brengen ,……dus die heeft/ geeft altijd een maximale druk
De drukregelaar regelt af op een bepaalde druk.
En de rest retour
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vergelijk het met een fietspomp.
Als die niet aangesloten is op het fietsventiel, pomp je heel licht, en verplaats je alleen maar lucht.
Aangesloten op het ventiel begint het pompen heel licht, maar naarmate de band voller raakt, moet je harder werken.
Zó werkt deze pomp ook.
Zonder tegendruk, dus met geopend ventiel in de HD-regelaar, stroomt de LHM praktisch ongehinderd terug naar het voorraadvat.
Sluit het ventiel in de HD-regelaar, dan pas moet de pomp druk opbouwen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Klopt, zodra de gewenste druk bereikt is gaat de LHM drukloos richting voorraadvat. Daarom is het ook belangrijk dat er niet onnodig veel interne lekkage is. De pomp en drukregelaar moeten veel harder werken, en je verbruikt ook meer brandstof.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Mensen, hoe helpt deze discussie de TS?? Zijn auto zakt in nadat de motor afgezet is - dan draait de HD pomp sowieso niet en is deze hele discussie niet van toepassing.
Beste TS, je hebt heftige lekkage bij de hoogteregelaars (vervuiling) of aan de veercilinders (slijtage). De hele discussie over de werking vd HD pomp kun je overslaan.
Succes met de DS weer op de weg krijgen.