Kan er iemand adviseren ivm. de aankoop van Lexia-software (versie) en connectors.
Ik heb problemen met een C5 tourer X7 2.0 hdi van 2008, hoge roetuitstoot (Belgische keuring), licht schokken rond 2000 toeren. Nieuwe injectors en controle van EGR heeft niets opgelost. De doorstroming van de roetfilter is blijkbaar in orde (weinig tegendruk).
Soms is er een foutmelding ivm. “motormanagement”, deze zou ik willen uitlezen, maar met mijn iCarsoft CR Pro kan ik de foutcodes van deze C5 niet uitlezen. Dus ik overweeg de aankoop van een Lexia-software (welke versie voor dit type C5?).
Alvast dank.
Voor jouw C5 X7 heb je Diagbox nodig, Lexia schiet tekort.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Kun je niet naar een PCA specialist gaan om hem eens uit te lezen?
Voordat je de injectoren hebt vervangen heb je hem laten uitlezen ?
Die motorstoringen worden vastgehouden, dus die vindt je terug ( tenzij iemand het geheugen heeft gewist).
Je hebt een euro 5 neem ik aan, welke testwaarde kreeg je, en welke apparatuur ( er is verschil tussen de apparatuur). Het gaat niet om de doorstroming van het roetfilter maar om de capaciteit om roetdeeltjes op te vangen.
Je hebt nog een jaar respijt, eerst goede diagnose stellen.
Licht schokkend rond 2000 tpm: Is misschien het dual-mass flywheel vervangen door een gewoon vliegwiel ?
To err is human, not to err is divine.
Dank voor de reacties.
De auto (C5 tourer 2.0hdi euro5) was afgekeurd voor roet (strenge Vlaamse euro5-keuring), nog 3 maand rijden. In garage uitgelezen met lexia: roetfilter OK (weinig tegendruk), EGR OK, 2 injectors onregelmatig, continu bijregelen, dus vervanging injectors (1300euro), zeer moeilijk terug te starten (lucht?, inleren?). Bij herkeuring nog te veel roet, maar mag na de herkeuring wel een jaar rijden. Na vervanging injectors, bijkomend nog een foutcode “motormanagement” gekregen.
Auto rijdt nog altijd hetzelfde, even goed, als voor de eerste keuring en voor de vervanging van de injectors. Maar ik zou de foutcode wel wegwillen.
Ivm. de roetfilter was me niet duidelijk dat de capaciteit om roetdeeltjes op te vangen meespeelt.
Licht schokken door dual-mass flywheel was niet in me opgekomen, kan een oorzaak zijn, hoor soms een lichte klop bij het ontkoppelen, misschien slijtage/speling dual-mass flywheel.
OK, dat verklaart al veel:
Voor de Nederlanders: In Belgie wordt in Vlaanderen al getest op de emissie van finstof/deeltjes om te controleren of de motor nog voldoet aan de normen. ( Vanaf euro 5) Dat komt er in Nederland ook aan, maar de invoering gaat gepaard met nogal wat problemen: Er zijn twee merken apparatuur die gebruikt worden en die geven niet altijd gelijkresultaten, de garagebedrijven zijn nog niet uitgerust met die apparaten ( te lange levertijd). Als voorlopige oplossing mag je met een gefaalde test nu nog een jaar verder rijden, maar dan moet het gemaakt zijn.
Omdat vanaf euro5 het deeltjesfilter en de Katalysator “geïntegreerd” zijn is het vervangen een behoorlijk dure aangelegenheid, terwijl ook niet altijd duidelijk is wat de oorzaak is van de hoge fijnstof emissie. Kan zijn dat je AdBlue niet goed werkt, dat het “filter” versleten is ( als je veel heel korte ritten rijdt dan krijgt dat filter veel te veel voor z’n kiezen) , je injectoren kunnen niet fijn genoeg meer vernevele, door vervuiling of slijateg en als laatste: Er is ooit “tuning software” gebruikt/ c.q. de motor gechipt. Daarnaast kan je motor management van slag zijn door een probleem met een sensor etc. “Normaliter” corrigeert je motor management systeem dat allemaal wel, maar dat gaat dan ten koste van de uitstoot.
Als je injectoren vervangt dan start je motor op 2 cilinders totdat er voldoende druk in de 2 nieuwe injectoren zit. Dat geeft een storing, die niet terug mag komen.
Je kunt proberen die storing te wissen met een EOBD tool en kijken of hij terug komt. Zo ja, dan zou ik toch nog een keer hem aan de dagbox laten hangen. Ook moeten die nieuwe injectoren zich inleren, want ze verschillen in opbrengst van de oude, maar dat zou automatisch moeten gaan.
To err is human, not to err is divine.
dank voor de verduidelijking.
Het starten op 2 injectoren lijkt op het probleem dat de garage heeft ondervonden bij slecht/niet starten na de vervanging van de injectors.
Ondertussen krijg ik ook een bericht van een testexpert (Diagbox-Lexia) dat de injectoren geprogrammeerd moeten worden, met de code die op de injectors staat (9 cijfers bijv. 0a80 5ff03), terwijl de garage en andere berichten dit tegenspreken.
Ook lees ik dat LTFT Long-term fuel trim (to counteract aging symptoms) ervoor zorgt dat er een bijregeling van de injectors gebeurt.
Het betreft een DW10 2.0 hdi motor. Heeft iemand ervaring met het moeten programmeren (code invoeren) van nieuwe/revisie-injectors.
Totaal aantal Berichten: 27918
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:Kan zijn dat je AdBlue niet goed werkt, dat het “filter” versleten is ( als je veel heel korte ritten rijdt dan krijgt dat filter veel te veel voor z’n kiezen) , je injectoren kunnen niet fijn genoeg meer vernevele, door vervuiling of slijateg en als laatste: Er is ooit “tuning software” gebruikt/ c.q. de motor gechipt. Daarnaast kan je motor management van slag zijn door een probleem met een sensor etc.
AdBlue, zat dat er bij deze generatie al in?
Meeste Euro 5 FAP diesels in de C5 hebben Eolys toch?
Ik zou ook een melding verwachten als er iets leeg is.
Deze C5 is voorzien van Eolys. Ik ga ervan uit dat er nog voldoende Eolys aanwezig is, geen melding.
Heb je een RHR / DW10BTED motor ? ( kijk in de VIN, staat op positie 6,7 en 8 )
Volgens wat ik las op een Peugeot forum zijn daarvoor injector in 3 klassen, en die moet je wel ingeven in de Diagbox.
De “latere” modellen DW10C en volgende ( DW10F… etc ) hebben wel individueel gekalibreerde injectoren.
Als je de klasse of calebratiecode niet ingeeft krijg je wel een foutmelding tijdens het rijden.
Inderdaad, geen AdBlue, zit er een jaar of zo naast.
To err is human, not to err is divine.
Het is een RHR motor (RHROU RH01). Dank voor de info, ik ga verder op zoek naar info over de injectoren en het kalibreren.
Als je me je VIN geeft, zal ik kijken of ik het betreffende document kan vinden op Service.Citroen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW, dank
nummer VF7RWRHR854098760 2.0HDI van sept. 2008 100kW
Er blijkt een Delphi inspuiting te zitten op deze motor.
En inderdaad, het juiste nummer van de verstuiver moet mbv Diagbox gekoppeld worden aan de betreffende cilinder.
Dat is beschreven in het document B1HG015TP0 - 1 - 05/08/2013 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : DIESELVERSTUIVER
Als je me je mailadres geeft via een PB, gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het is inmiddels onderweg.
We zijn benieuwd naar het vervolg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb de auto laten uitlezen met een diagbox, resultaat: een lange lijst foutcodes. Voorafgaand heb ik geprobeerd om de (correctie)codes van de (nieuwe/gereviseerde) injectors te lezen (bovenop de plaatjes van de injectors, telkens 9 karakters en 11 karakters). Deze waren bijna onleesbaar, op één injector stond geen code. Ik kan het zelf niet geloven, maar mijn “gereviseerde” (en betaalde) injectors lijken op een stel oude afgedraaide injectors. Ik twijfel heel erg aan de vervanging.
Uit de lange lijst foutcodes blijft na verwijderen één foutcode steeds terugkomen: P0094 brandstofsysteem geen samenhang in de brandstofdruk en opbrengstregelaar te ver geopend.
Ik kan echter geen oorzaak/regelmaat vinden in het onstaan van de fout (na 1km, na 40km, koud, warm,...?). De auto geeft zwarte rook bij flink optrekken, roetkeuring-EURO5 was tot 3keer te hoog, Eolys voldoende aanwezig, regeneratieproces blijkt regelmatig uitgevoerd te zijn, roetfilter (OK) zeer beperkt verzadigd.
Iemand ervaring met P0094 (DW10 2.0 hdi).
Iemand ervaring met al dan niet duidelijke code-markering op gerevisserde injectors (zie foto).
De uitgebreide omschrijving van P0094 gaat nu naar je onderweg.
Dat zijn twee versies, welke er op jouw probleem van toepassing is weet ik niet. Ik vermoed versie 1, gezien het bouwjaar van jouw C5.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor